Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Castro, Rosane Michelli de [UNESP], Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=7197&dd99=view&dd98=pb
http://hdl.handle.net/11449/114773
Resumo: Both the research and the university extension projects and the experiences of the students have an important role for the training of the teachers. Bring these issues of the quotidian aspects in the school to be analyzed by students to favor closer relations between theory and practice considering a specific academics context, historicizing and contextualizing both of them. Added to this, it allows for analyzing didactic issues in the interrelationship between the organizational aspects and the school community aspects. From these aspects, and considering our practice in teaching and researching in the university, we intend to address in this article to analyze theoretical and methodological aspects of research processes and the study aspects which, in our view, are important and add quality in the role of teacher training in both the initial and continuing education. We use the research and the study terms, because we believe that the developments of the both are fundamental to the methodological emphasis of the study process.
id UNSP_c56079f92d2e1b92c1688ea540d8a85f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114773
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicosThe research and study processes and the role of teacher training: some theoretical and methodological aspectseducaçãoprocessos de pesquisaFormação de professoresaspectos Teórico-metodológicosBoth the research and the university extension projects and the experiences of the students have an important role for the training of the teachers. Bring these issues of the quotidian aspects in the school to be analyzed by students to favor closer relations between theory and practice considering a specific academics context, historicizing and contextualizing both of them. Added to this, it allows for analyzing didactic issues in the interrelationship between the organizational aspects and the school community aspects. From these aspects, and considering our practice in teaching and researching in the university, we intend to address in this article to analyze theoretical and methodological aspects of research processes and the study aspects which, in our view, are important and add quality in the role of teacher training in both the initial and continuing education. We use the research and the study terms, because we believe that the developments of the both are fundamental to the methodological emphasis of the study process.Tanto a pesquisa e a extensão universitária como as experiências vivenciadas pelos alunos assumem papel importante para a formação de professores. Trazer as questões do cotidiano escolar para serem analisadas pelos alunos, além de favorecer a aproximação entre a teoria e a prática permite que essas questões didáticas sejam analisadas dentro de um contexto escolar específico, contextualizando e historicizando-as. Acrescido a isso, permite analisar questões do ensino na sua inter-relação com os aspectos organizacionais e com os referentes à comunidade escolar. A partir desses aspectos e considerando nossa prática na docência, pretendemos, neste artigo, abordar aspectos teórico-metodológicos de processos de pesquisa e de estudo que, a nosso ver, importam e agregam em qualidade à formação de professores tanto em nível inicial quanto continuada. Utilizamos os termos pesquisa e estudo, pois acreditamos que para o desenvolvimento de uma pesquisa é fundamental a ênfase metodológica no processo de estudo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Mirante, CEP 17515-110, SP, BrasilDepartamento de Didática da Universidade Estadual de São Paulo (FFC/UNESP)Departamento de Educação Especial da Universidade Estadual de São Paulo (FFC/UNESP)Departamento de Didática da Universidade Estadual de São Paulo (FFC/UNESP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP]Castro, Rosane Michelli de [UNESP]Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]2015-02-24T13:57:27Z2015-02-24T13:57:27Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article681-699application/pdfhttp://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=7197&dd99=view&dd98=pbRevista Diálogo Educacional, v. 12, n. 37, p. 681-699, 2012.1518-3483http://hdl.handle.net/11449/114773ISSN1518-3483-2012-12-37-681-699.pdf89731775093762640428362057689068Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Diálogo Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-02T06:13:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114773Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-02T06:13:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos
The research and study processes and the role of teacher training: some theoretical and methodological aspects
title Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos
spellingShingle Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos
Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP]
educação
processos de pesquisa
Formação de professores
aspectos Teórico-metodológicos
title_short Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos
title_full Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos
title_fullStr Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos
title_full_unstemmed Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos
title_sort Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos
author Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP]
author_facet Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP]
Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
author_role author
author2 Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP]
Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv educação
processos de pesquisa
Formação de professores
aspectos Teórico-metodológicos
topic educação
processos de pesquisa
Formação de professores
aspectos Teórico-metodológicos
description Both the research and the university extension projects and the experiences of the students have an important role for the training of the teachers. Bring these issues of the quotidian aspects in the school to be analyzed by students to favor closer relations between theory and practice considering a specific academics context, historicizing and contextualizing both of them. Added to this, it allows for analyzing didactic issues in the interrelationship between the organizational aspects and the school community aspects. From these aspects, and considering our practice in teaching and researching in the university, we intend to address in this article to analyze theoretical and methodological aspects of research processes and the study aspects which, in our view, are important and add quality in the role of teacher training in both the initial and continuing education. We use the research and the study terms, because we believe that the developments of the both are fundamental to the methodological emphasis of the study process.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:27Z
2015-02-24T13:57:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=7197&dd99=view&dd98=pb
Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 37, p. 681-699, 2012.
1518-3483
http://hdl.handle.net/11449/114773
ISSN1518-3483-2012-12-37-681-699.pdf
8973177509376264
0428362057689068
url http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=7197&dd99=view&dd98=pb
http://hdl.handle.net/11449/114773
identifier_str_mv Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 37, p. 681-699, 2012.
1518-3483
ISSN1518-3483-2012-12-37-681-699.pdf
8973177509376264
0428362057689068
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Diálogo Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 681-699
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046289732009984