Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=7197&dd99=view&dd98=pb http://hdl.handle.net/11449/114773 |
Resumo: | Both the research and the university extension projects and the experiences of the students have an important role for the training of the teachers. Bring these issues of the quotidian aspects in the school to be analyzed by students to favor closer relations between theory and practice considering a specific academics context, historicizing and contextualizing both of them. Added to this, it allows for analyzing didactic issues in the interrelationship between the organizational aspects and the school community aspects. From these aspects, and considering our practice in teaching and researching in the university, we intend to address in this article to analyze theoretical and methodological aspects of research processes and the study aspects which, in our view, are important and add quality in the role of teacher training in both the initial and continuing education. We use the research and the study terms, because we believe that the developments of the both are fundamental to the methodological emphasis of the study process. |
id |
UNSP_c56079f92d2e1b92c1688ea540d8a85f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114773 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicosThe research and study processes and the role of teacher training: some theoretical and methodological aspectseducaçãoprocessos de pesquisaFormação de professoresaspectos Teórico-metodológicosBoth the research and the university extension projects and the experiences of the students have an important role for the training of the teachers. Bring these issues of the quotidian aspects in the school to be analyzed by students to favor closer relations between theory and practice considering a specific academics context, historicizing and contextualizing both of them. Added to this, it allows for analyzing didactic issues in the interrelationship between the organizational aspects and the school community aspects. From these aspects, and considering our practice in teaching and researching in the university, we intend to address in this article to analyze theoretical and methodological aspects of research processes and the study aspects which, in our view, are important and add quality in the role of teacher training in both the initial and continuing education. We use the research and the study terms, because we believe that the developments of the both are fundamental to the methodological emphasis of the study process.Tanto a pesquisa e a extensão universitária como as experiências vivenciadas pelos alunos assumem papel importante para a formação de professores. Trazer as questões do cotidiano escolar para serem analisadas pelos alunos, além de favorecer a aproximação entre a teoria e a prática permite que essas questões didáticas sejam analisadas dentro de um contexto escolar específico, contextualizando e historicizando-as. Acrescido a isso, permite analisar questões do ensino na sua inter-relação com os aspectos organizacionais e com os referentes à comunidade escolar. A partir desses aspectos e considerando nossa prática na docência, pretendemos, neste artigo, abordar aspectos teórico-metodológicos de processos de pesquisa e de estudo que, a nosso ver, importam e agregam em qualidade à formação de professores tanto em nível inicial quanto continuada. Utilizamos os termos pesquisa e estudo, pois acreditamos que para o desenvolvimento de uma pesquisa é fundamental a ênfase metodológica no processo de estudo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Mirante, CEP 17515-110, SP, BrasilDepartamento de Didática da Universidade Estadual de São Paulo (FFC/UNESP)Departamento de Educação Especial da Universidade Estadual de São Paulo (FFC/UNESP)Departamento de Didática da Universidade Estadual de São Paulo (FFC/UNESP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP]Castro, Rosane Michelli de [UNESP]Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]2015-02-24T13:57:27Z2015-02-24T13:57:27Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article681-699application/pdfhttp://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=7197&dd99=view&dd98=pbRevista Diálogo Educacional, v. 12, n. 37, p. 681-699, 2012.1518-3483http://hdl.handle.net/11449/114773ISSN1518-3483-2012-12-37-681-699.pdf89731775093762640428362057689068Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Diálogo Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-02T06:13:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114773Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-02T06:13:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos The research and study processes and the role of teacher training: some theoretical and methodological aspects |
title |
Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos |
spellingShingle |
Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP] educação processos de pesquisa Formação de professores aspectos Teórico-metodológicos |
title_short |
Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos |
title_full |
Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos |
title_fullStr |
Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos |
title_full_unstemmed |
Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos |
title_sort |
Processos de pesquisa e de estudo e a formação de professores: alguns aspectos teórico-metodológicos |
author |
Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP] |
author_facet |
Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP] Castro, Rosane Michelli de [UNESP] Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Rosane Michelli de [UNESP] Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Del-Masso, Maria Candida Soares [UNESP] Castro, Rosane Michelli de [UNESP] Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação processos de pesquisa Formação de professores aspectos Teórico-metodológicos |
topic |
educação processos de pesquisa Formação de professores aspectos Teórico-metodológicos |
description |
Both the research and the university extension projects and the experiences of the students have an important role for the training of the teachers. Bring these issues of the quotidian aspects in the school to be analyzed by students to favor closer relations between theory and practice considering a specific academics context, historicizing and contextualizing both of them. Added to this, it allows for analyzing didactic issues in the interrelationship between the organizational aspects and the school community aspects. From these aspects, and considering our practice in teaching and researching in the university, we intend to address in this article to analyze theoretical and methodological aspects of research processes and the study aspects which, in our view, are important and add quality in the role of teacher training in both the initial and continuing education. We use the research and the study terms, because we believe that the developments of the both are fundamental to the methodological emphasis of the study process. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:27Z 2015-02-24T13:57:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=7197&dd99=view&dd98=pb Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 37, p. 681-699, 2012. 1518-3483 http://hdl.handle.net/11449/114773 ISSN1518-3483-2012-12-37-681-699.pdf 8973177509376264 0428362057689068 |
url |
http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=7197&dd99=view&dd98=pb http://hdl.handle.net/11449/114773 |
identifier_str_mv |
Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 37, p. 681-699, 2012. 1518-3483 ISSN1518-3483-2012-12-37-681-699.pdf 8973177509376264 0428362057689068 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Diálogo Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
681-699 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649601396277248 |