Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacao/article/viewArticle/2055 http://hdl.handle.net/11449/124661 |
Resumo: | This article aims at presenting the quilombola people and their knowledge, as they influence education, as well as and the education that exists in these communities in Brazil, particularly in the state of São Paulo. Furthermore, it tries to explain what are the quilombos, the origin of the term and the political and cultural history of these populations in the country, drawing a time continuum to facilitate the understanding of the reality of these groups and communities in various parts of the country in the XXI century. Thus we will have the opportunity to reflect, discuss and clarify some aspects that guide the reality of the quilombola communities in Brazil, and therefore to expand our critical capacity about the present educational process. |
id |
UNSP_c727faee37508cd9fc22e9538b188b35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124661 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educaçãoLeadershipQuilombolaleadersquilombismoknowledgeEducationEducaçãoQuilomboquilombolasaberessujeitosThis article aims at presenting the quilombola people and their knowledge, as they influence education, as well as and the education that exists in these communities in Brazil, particularly in the state of São Paulo. Furthermore, it tries to explain what are the quilombos, the origin of the term and the political and cultural history of these populations in the country, drawing a time continuum to facilitate the understanding of the reality of these groups and communities in various parts of the country in the XXI century. Thus we will have the opportunity to reflect, discuss and clarify some aspects that guide the reality of the quilombola communities in Brazil, and therefore to expand our critical capacity about the present educational process.O artigo visou apresentar os sujeitos e os saberes quilombolas que influenciam a educação, bem como a educação existente nestas comunidades no Brasil e em particular no Estado de São Paulo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jaú, Km. 1, Campus, CEP 14900-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jaú, Km. 1, Campus, CEP 14900-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fonseca, Dagoberto José [UNESP]2015-07-15T18:27:23Z2015-07-15T18:27:23Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article105-117application/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacao/article/viewArticle/2055Comunicações, v. 1, n. jun-2014, p. 105-117, 2014.0104-8481http://hdl.handle.net/11449/12466110.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p107-119ISSN0104-8481-2014-01-2014-105-117.pdf8483229888324823Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporComunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T15:55:50Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124661Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:54:37.191558Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação |
title |
Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação |
spellingShingle |
Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação Fonseca, Dagoberto José [UNESP] Leadership Quilombola leaders quilombismo knowledge Education Educação Quilombo quilombola saberes sujeitos |
title_short |
Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação |
title_full |
Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação |
title_fullStr |
Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação |
title_full_unstemmed |
Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação |
title_sort |
Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação |
author |
Fonseca, Dagoberto José [UNESP] |
author_facet |
Fonseca, Dagoberto José [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Dagoberto José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leadership Quilombola leaders quilombismo knowledge Education Educação Quilombo quilombola saberes sujeitos |
topic |
Leadership Quilombola leaders quilombismo knowledge Education Educação Quilombo quilombola saberes sujeitos |
description |
This article aims at presenting the quilombola people and their knowledge, as they influence education, as well as and the education that exists in these communities in Brazil, particularly in the state of São Paulo. Furthermore, it tries to explain what are the quilombos, the origin of the term and the political and cultural history of these populations in the country, drawing a time continuum to facilitate the understanding of the reality of these groups and communities in various parts of the country in the XXI century. Thus we will have the opportunity to reflect, discuss and clarify some aspects that guide the reality of the quilombola communities in Brazil, and therefore to expand our critical capacity about the present educational process. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:27:23Z 2015-07-15T18:27:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacao/article/viewArticle/2055 Comunicações, v. 1, n. jun-2014, p. 105-117, 2014. 0104-8481 http://hdl.handle.net/11449/124661 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p107-119 ISSN0104-8481-2014-01-2014-105-117.pdf 8483229888324823 |
url |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacao/article/viewArticle/2055 http://hdl.handle.net/11449/124661 |
identifier_str_mv |
Comunicações, v. 1, n. jun-2014, p. 105-117, 2014. 0104-8481 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p107-119 ISSN0104-8481-2014-01-2014-105-117.pdf 8483229888324823 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Comunicações |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
105-117 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129262541078528 |