Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Dagoberto José [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacao/article/viewArticle/2055
http://hdl.handle.net/11449/124661
Resumo: This article aims at presenting the quilombola people and their knowledge, as they influence education, as well as and the education that exists in these communities in Brazil, particularly in the state of São Paulo. Furthermore, it tries to explain what are the quilombos, the origin of the term and the political and cultural history of these populations in the country, drawing a time continuum to facilitate the understanding of the reality of these groups and communities in various parts of the country in the XXI century. Thus we will have the opportunity to reflect, discuss and clarify some aspects that guide the reality of the quilombola communities in Brazil, and therefore to expand our critical capacity about the present educational process.
id UNSP_c727faee37508cd9fc22e9538b188b35
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124661
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educaçãoLeadershipQuilombolaleadersquilombismoknowledgeEducationEducaçãoQuilomboquilombolasaberessujeitosThis article aims at presenting the quilombola people and their knowledge, as they influence education, as well as and the education that exists in these communities in Brazil, particularly in the state of São Paulo. Furthermore, it tries to explain what are the quilombos, the origin of the term and the political and cultural history of these populations in the country, drawing a time continuum to facilitate the understanding of the reality of these groups and communities in various parts of the country in the XXI century. Thus we will have the opportunity to reflect, discuss and clarify some aspects that guide the reality of the quilombola communities in Brazil, and therefore to expand our critical capacity about the present educational process.O artigo visou apresentar os sujeitos e os saberes quilombolas que influenciam a educação, bem como a educação existente nestas comunidades no Brasil e em particular no Estado de São Paulo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jaú, Km. 1, Campus, CEP 14900-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jaú, Km. 1, Campus, CEP 14900-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fonseca, Dagoberto José [UNESP]2015-07-15T18:27:23Z2015-07-15T18:27:23Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article105-117application/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacao/article/viewArticle/2055Comunicações, v. 1, n. jun-2014, p. 105-117, 2014.0104-8481http://hdl.handle.net/11449/12466110.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p107-119ISSN0104-8481-2014-01-2014-105-117.pdf8483229888324823Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporComunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T15:55:50Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124661Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:54:37.191558Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação
title Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação
spellingShingle Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação
Fonseca, Dagoberto José [UNESP]
Leadership
Quilombola
leaders
quilombismo
knowledge
Education
Educação
Quilombo
quilombola
saberes
sujeitos
title_short Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação
title_full Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação
title_fullStr Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação
title_full_unstemmed Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação
title_sort Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação
author Fonseca, Dagoberto José [UNESP]
author_facet Fonseca, Dagoberto José [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Dagoberto José [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Leadership
Quilombola
leaders
quilombismo
knowledge
Education
Educação
Quilombo
quilombola
saberes
sujeitos
topic Leadership
Quilombola
leaders
quilombismo
knowledge
Education
Educação
Quilombo
quilombola
saberes
sujeitos
description This article aims at presenting the quilombola people and their knowledge, as they influence education, as well as and the education that exists in these communities in Brazil, particularly in the state of São Paulo. Furthermore, it tries to explain what are the quilombos, the origin of the term and the political and cultural history of these populations in the country, drawing a time continuum to facilitate the understanding of the reality of these groups and communities in various parts of the country in the XXI century. Thus we will have the opportunity to reflect, discuss and clarify some aspects that guide the reality of the quilombola communities in Brazil, and therefore to expand our critical capacity about the present educational process.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:23Z
2015-07-15T18:27:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacao/article/viewArticle/2055
Comunicações, v. 1, n. jun-2014, p. 105-117, 2014.
0104-8481
http://hdl.handle.net/11449/124661
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p107-119
ISSN0104-8481-2014-01-2014-105-117.pdf
8483229888324823
url https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacao/article/viewArticle/2055
http://hdl.handle.net/11449/124661
identifier_str_mv Comunicações, v. 1, n. jun-2014, p. 105-117, 2014.
0104-8481
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p107-119
ISSN0104-8481-2014-01-2014-105-117.pdf
8483229888324823
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Comunicações
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 105-117
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129262541078528