Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Antônio Carlos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bertagna, Regiane Helena, Freitas, Luiz Carlos De
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102
http://hdl.handle.net/11449/183750
Resumo: Abstract The goal of this study is to analyze the factors that, thought the teachers' vision, can affect the development of the school climate, based on longitudinal study of School Generation Project (Geres), started in 2005, where the same schools and students samples were observed during four years. The sample had 312 basic level schools in five Brazilian cities and at the end of collecting data registered 35.538 students, 2918 teachers and 669 directors. Faccenda, Dalben and Freitas provided to this study all selected variables to compound the school climate indicator. The results showed that the evaluation of the public schools teachers related to the influence of external factor in their schools is up to three times higher than in private and special schools. indicating the violence among students, the interference of drug trafficking as factors that tend to influence negatively the school climate.
id UNSP_c8c2609cf46b7d08dcafd6616111cf98
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/183750
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professoresFactors which influence the school climate in the teachers’ visionschool climateteacherpublic and private schoolslongitudinal studyclima escolarprofessoresredes de ensinoestudo longitudinalAbstract The goal of this study is to analyze the factors that, thought the teachers' vision, can affect the development of the school climate, based on longitudinal study of School Generation Project (Geres), started in 2005, where the same schools and students samples were observed during four years. The sample had 312 basic level schools in five Brazilian cities and at the end of collecting data registered 35.538 students, 2918 teachers and 669 directors. Faccenda, Dalben and Freitas provided to this study all selected variables to compound the school climate indicator. The results showed that the evaluation of the public schools teachers related to the influence of external factor in their schools is up to three times higher than in private and special schools. indicating the violence among students, the interference of drug trafficking as factors that tend to influence negatively the school climate.Resumo Este artigo analisa os fatores que, na visão dos professores, afetam o clima escolar, a partir de dados do estudo longitudinal do Projeto Geres, iniciado em 2005, que observou durante quatro anos a mesma amostra de escolas e alunos. A amostra contemplou 312 instituições de ensino fundamental em cinco cidades, que ao final da coleta, em 2008, registrava 35.538 alunos, 2.918 professores e 669 diretores. Faccenda, Dalben e Freitas forneceram a este trabalho a base para a escolha das variáveis que formaram o construto do indicador de clima escolar. Os resultados mostraram que a avaliação dos professores das redes municipais e estaduais sobre a influência dos fatores externos em suas escolas é até três vezes maior do que na rede especial e privada, apontando a violência entre alunos e a interferência do tráfico de drogas como possíveis influências negativas no ambiente da escola.Centro Universitário Salesiano de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUNICAMP - Faculdade de EducaçãoCentro Universitário Salesiano de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Miranda, Antônio CarlosBertagna, Regiane HelenaFreitas, Luiz Carlos De2019-10-03T17:31:29Z2019-10-03T17:31:29Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 30, p. -, 2019.0103-7307http://hdl.handle.net/11449/18375010.1590/1980-6248-2016-0102S0103-73072019000100526S0103-73072019000100526.pdf45380181500387180000-0003-4415-0978SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-24T06:12:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183750Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-24T06:12:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores
Factors which influence the school climate in the teachers’ vision
title Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores
spellingShingle Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores
Miranda, Antônio Carlos
school climate
teacher
public and private schools
longitudinal study
clima escolar
professores
redes de ensino
estudo longitudinal
title_short Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores
title_full Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores
title_fullStr Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores
title_full_unstemmed Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores
title_sort Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores
author Miranda, Antônio Carlos
author_facet Miranda, Antônio Carlos
Bertagna, Regiane Helena
Freitas, Luiz Carlos De
author_role author
author2 Bertagna, Regiane Helena
Freitas, Luiz Carlos De
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Centro Universitário Salesiano de São Paulo
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Antônio Carlos
Bertagna, Regiane Helena
Freitas, Luiz Carlos De
dc.subject.por.fl_str_mv school climate
teacher
public and private schools
longitudinal study
clima escolar
professores
redes de ensino
estudo longitudinal
topic school climate
teacher
public and private schools
longitudinal study
clima escolar
professores
redes de ensino
estudo longitudinal
description Abstract The goal of this study is to analyze the factors that, thought the teachers' vision, can affect the development of the school climate, based on longitudinal study of School Generation Project (Geres), started in 2005, where the same schools and students samples were observed during four years. The sample had 312 basic level schools in five Brazilian cities and at the end of collecting data registered 35.538 students, 2918 teachers and 669 directors. Faccenda, Dalben and Freitas provided to this study all selected variables to compound the school climate indicator. The results showed that the evaluation of the public schools teachers related to the influence of external factor in their schools is up to three times higher than in private and special schools. indicating the violence among students, the interference of drug trafficking as factors that tend to influence negatively the school climate.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-03T17:31:29Z
2019-10-03T17:31:29Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 30, p. -, 2019.
0103-7307
http://hdl.handle.net/11449/183750
10.1590/1980-6248-2016-0102
S0103-73072019000100526
S0103-73072019000100526.pdf
4538018150038718
0000-0003-4415-0978
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102
http://hdl.handle.net/11449/183750
identifier_str_mv Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 30, p. -, 2019.
0103-7307
10.1590/1980-6248-2016-0102
S0103-73072019000100526
S0103-73072019000100526.pdf
4538018150038718
0000-0003-4415-0978
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pro-Posições
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964686063501312