Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102 http://hdl.handle.net/11449/183750 |
Resumo: | Abstract The goal of this study is to analyze the factors that, thought the teachers' vision, can affect the development of the school climate, based on longitudinal study of School Generation Project (Geres), started in 2005, where the same schools and students samples were observed during four years. The sample had 312 basic level schools in five Brazilian cities and at the end of collecting data registered 35.538 students, 2918 teachers and 669 directors. Faccenda, Dalben and Freitas provided to this study all selected variables to compound the school climate indicator. The results showed that the evaluation of the public schools teachers related to the influence of external factor in their schools is up to three times higher than in private and special schools. indicating the violence among students, the interference of drug trafficking as factors that tend to influence negatively the school climate. |
id |
UNSP_c8c2609cf46b7d08dcafd6616111cf98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/183750 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professoresFactors which influence the school climate in the teachers’ visionschool climateteacherpublic and private schoolslongitudinal studyclima escolarprofessoresredes de ensinoestudo longitudinalAbstract The goal of this study is to analyze the factors that, thought the teachers' vision, can affect the development of the school climate, based on longitudinal study of School Generation Project (Geres), started in 2005, where the same schools and students samples were observed during four years. The sample had 312 basic level schools in five Brazilian cities and at the end of collecting data registered 35.538 students, 2918 teachers and 669 directors. Faccenda, Dalben and Freitas provided to this study all selected variables to compound the school climate indicator. The results showed that the evaluation of the public schools teachers related to the influence of external factor in their schools is up to three times higher than in private and special schools. indicating the violence among students, the interference of drug trafficking as factors that tend to influence negatively the school climate.Resumo Este artigo analisa os fatores que, na visão dos professores, afetam o clima escolar, a partir de dados do estudo longitudinal do Projeto Geres, iniciado em 2005, que observou durante quatro anos a mesma amostra de escolas e alunos. A amostra contemplou 312 instituições de ensino fundamental em cinco cidades, que ao final da coleta, em 2008, registrava 35.538 alunos, 2.918 professores e 669 diretores. Faccenda, Dalben e Freitas forneceram a este trabalho a base para a escolha das variáveis que formaram o construto do indicador de clima escolar. Os resultados mostraram que a avaliação dos professores das redes municipais e estaduais sobre a influência dos fatores externos em suas escolas é até três vezes maior do que na rede especial e privada, apontando a violência entre alunos e a interferência do tráfico de drogas como possíveis influências negativas no ambiente da escola.Centro Universitário Salesiano de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUNICAMP - Faculdade de EducaçãoCentro Universitário Salesiano de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Miranda, Antônio CarlosBertagna, Regiane HelenaFreitas, Luiz Carlos De2019-10-03T17:31:29Z2019-10-03T17:31:29Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 30, p. -, 2019.0103-7307http://hdl.handle.net/11449/18375010.1590/1980-6248-2016-0102S0103-73072019000100526S0103-73072019000100526.pdf45380181500387180000-0003-4415-0978SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-24T06:12:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183750Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:51:36.233887Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores Factors which influence the school climate in the teachers’ vision |
title |
Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores |
spellingShingle |
Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores Miranda, Antônio Carlos school climate teacher public and private schools longitudinal study clima escolar professores redes de ensino estudo longitudinal |
title_short |
Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores |
title_full |
Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores |
title_fullStr |
Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores |
title_full_unstemmed |
Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores |
title_sort |
Fatores que afetam o clima da escola: a visão dos professores |
author |
Miranda, Antônio Carlos |
author_facet |
Miranda, Antônio Carlos Bertagna, Regiane Helena Freitas, Luiz Carlos De |
author_role |
author |
author2 |
Bertagna, Regiane Helena Freitas, Luiz Carlos De |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Centro Universitário Salesiano de São Paulo Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Antônio Carlos Bertagna, Regiane Helena Freitas, Luiz Carlos De |
dc.subject.por.fl_str_mv |
school climate teacher public and private schools longitudinal study clima escolar professores redes de ensino estudo longitudinal |
topic |
school climate teacher public and private schools longitudinal study clima escolar professores redes de ensino estudo longitudinal |
description |
Abstract The goal of this study is to analyze the factors that, thought the teachers' vision, can affect the development of the school climate, based on longitudinal study of School Generation Project (Geres), started in 2005, where the same schools and students samples were observed during four years. The sample had 312 basic level schools in five Brazilian cities and at the end of collecting data registered 35.538 students, 2918 teachers and 669 directors. Faccenda, Dalben and Freitas provided to this study all selected variables to compound the school climate indicator. The results showed that the evaluation of the public schools teachers related to the influence of external factor in their schools is up to three times higher than in private and special schools. indicating the violence among students, the interference of drug trafficking as factors that tend to influence negatively the school climate. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-03T17:31:29Z 2019-10-03T17:31:29Z 2019 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102 Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 30, p. -, 2019. 0103-7307 http://hdl.handle.net/11449/183750 10.1590/1980-6248-2016-0102 S0103-73072019000100526 S0103-73072019000100526.pdf 4538018150038718 0000-0003-4415-0978 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102 http://hdl.handle.net/11449/183750 |
identifier_str_mv |
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 30, p. -, 2019. 0103-7307 10.1590/1980-6248-2016-0102 S0103-73072019000100526 S0103-73072019000100526.pdf 4538018150038718 0000-0003-4415-0978 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pro-Posições |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128573902422016 |