O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sanavio, Ana Luiza
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/215014
Resumo: People with visual impairments have historically been excluded from society through educational actions that can establish their place. But, how does this apply to art? Research on the development of art through the perception of visually impaired people and the work carried out by museums to insert visually impaired audiences are important issues for reflection. From these points we aim to point out possibilities to make the arts accessible to people with visual impairments, starting from the understanding that visual reading is not the main one for the knowledge of the arts, tactile works. The results describe that these possibilities are available in museums such as the Pinacoteca de São Paulo, which has a whole program to deal with the PEPE - Educational Program for Special Audiences, responsible for the Tactile Gallery, and through them it is possible to see how it is carried out. the preparation to receive and promote accessibility to the visually impaired person at the museum. Also as a way of inserting the public more deeply into the arts, the artist Gabriel Bonfim held his 3D photo exhibition to Tachograph, which aims to reconcile the artistic experience for all audiences, including the visually impaired audience.
id UNSP_c94fc87292c8db9f6e88411da16fdc3a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/215014
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São PauloAccess to visual arts for people with visual impairments: studies on Pepe and the Tactile Museum of the Pinacoteca de São PauloArtsInclusionVisual impairmentArt audiencesArtesDeficiência visualInclusãoPinacotecasPlatéias de ArtesPeople with visual impairments have historically been excluded from society through educational actions that can establish their place. But, how does this apply to art? Research on the development of art through the perception of visually impaired people and the work carried out by museums to insert visually impaired audiences are important issues for reflection. From these points we aim to point out possibilities to make the arts accessible to people with visual impairments, starting from the understanding that visual reading is not the main one for the knowledge of the arts, tactile works. The results describe that these possibilities are available in museums such as the Pinacoteca de São Paulo, which has a whole program to deal with the PEPE - Educational Program for Special Audiences, responsible for the Tactile Gallery, and through them it is possible to see how it is carried out. the preparation to receive and promote accessibility to the visually impaired person at the museum. Also as a way of inserting the public more deeply into the arts, the artist Gabriel Bonfim held his 3D photo exhibition to Tachograph, which aims to reconcile the artistic experience for all audiences, including the visually impaired audience.As pessoas com deficiência visual vêm, historicamente sendo excluídas da sociedade por meio de ações educativas podem estabelecer seu lugar. Mas, como essa se aplica à arte? Uma pesquisa sobre odesenvolvimento da arte através da percepção das pessoas com deficiência visual e o trabalho exercido pelos museus para inserir o público com deficiência visual são questões importantes para reflexão. A partir desses pontos objetivamos apontar possibilidades de tornar a artes acessível para pessoas com deficiência visual, partindo-se da compreensão de que a leitura visual não é o principal para o conhecimento das artes, obras táteis. Os resultados descrevem que essas possibilidades estão disponíveis em museus como a Pinacoteca de São Paulo, que possui todo um programa para lidar como público especial o PEPE- Programa Educativo para Públicos Especiais, responsável pela Galeria Tátil, e através deles é possível ver como é realizada a preparação para recepcionar e promover acessibilidade junto à pessoa com deficiência visual no museu. Também como forma de inserir o público mais a fundo nas artes o artista Gabriel Bonfim realizou sua exposição de fotografias 3D a Tactography, que tem como intenção conciliar a experiência artística para todos os públicos, entre esses o público com deficiência visual.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bamonte, Joedy Luciana Barros Marins [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Sanavio, Ana Luiza2021-11-05T19:03:50Z2021-11-05T19:03:50Z2021-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/215014porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-20T06:09:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/215014Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-20T06:09:51Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São Paulo
Access to visual arts for people with visual impairments: studies on Pepe and the Tactile Museum of the Pinacoteca de São Paulo
title O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São Paulo
spellingShingle O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São Paulo
Sanavio, Ana Luiza
Arts
Inclusion
Visual impairment
Art audiences
Artes
Deficiência visual
Inclusão
Pinacotecas
Platéias de Artes
title_short O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São Paulo
title_full O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São Paulo
title_fullStr O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São Paulo
title_full_unstemmed O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São Paulo
title_sort O acesso às artes visuais para pessoas com deficiência visual: estudos sobre o Pepe e o Museu Tátil da Pinacoteca de São Paulo
author Sanavio, Ana Luiza
author_facet Sanavio, Ana Luiza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bamonte, Joedy Luciana Barros Marins [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Sanavio, Ana Luiza
dc.subject.por.fl_str_mv Arts
Inclusion
Visual impairment
Art audiences
Artes
Deficiência visual
Inclusão
Pinacotecas
Platéias de Artes
topic Arts
Inclusion
Visual impairment
Art audiences
Artes
Deficiência visual
Inclusão
Pinacotecas
Platéias de Artes
description People with visual impairments have historically been excluded from society through educational actions that can establish their place. But, how does this apply to art? Research on the development of art through the perception of visually impaired people and the work carried out by museums to insert visually impaired audiences are important issues for reflection. From these points we aim to point out possibilities to make the arts accessible to people with visual impairments, starting from the understanding that visual reading is not the main one for the knowledge of the arts, tactile works. The results describe that these possibilities are available in museums such as the Pinacoteca de São Paulo, which has a whole program to deal with the PEPE - Educational Program for Special Audiences, responsible for the Tactile Gallery, and through them it is possible to see how it is carried out. the preparation to receive and promote accessibility to the visually impaired person at the museum. Also as a way of inserting the public more deeply into the arts, the artist Gabriel Bonfim held his 3D photo exhibition to Tachograph, which aims to reconcile the artistic experience for all audiences, including the visually impaired audience.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-05T19:03:50Z
2021-11-05T19:03:50Z
2021-04-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/215014
url http://hdl.handle.net/11449/215014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045925394841600