Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200065 http://hdl.handle.net/11449/211740 |
Resumo: | Life cycle assessment is a technique used by the industry, which aims to minimize possible environmental impacts resulting from its production. However, in chemistry education, this environmental information has applicability in teacher training. Thus, the purpose in this research is to present the concept of life-cycle assessment as a socio-scientific issue, and to investigate its implications for teacher development, according to Henry Giroux's theory. The research was carried out with 10 Chemistry undergraduate students, and the analysis has a qualitative character, substantiated by reports on academic internship experiences as a tool for data collection. These were analyzed by Laurence Bardin's precepts. As a result, the undergraduate students reframed their experience of chemistry undergraduate studies, towards global, inseparable, interdisciplinary and essential content for critical citizenship education. |
id |
UNSP_c9bf0f520400387391d00b611a01caaf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211740 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais TransformadoresThe Assessment of Product Life Cycles as a Social-Scientific Theme for Training Chemistry Teachers as Transformative IntellectualsInitial teacher trainingChemistry teachingSustainabilityCitizenship educationLife-cycle assessmentFormação inicial do professorEnsino de químicaSustentabilidadeEducação cidadãAvaliação de ciclo de vidaLife cycle assessment is a technique used by the industry, which aims to minimize possible environmental impacts resulting from its production. However, in chemistry education, this environmental information has applicability in teacher training. Thus, the purpose in this research is to present the concept of life-cycle assessment as a socio-scientific issue, and to investigate its implications for teacher development, according to Henry Giroux's theory. The research was carried out with 10 Chemistry undergraduate students, and the analysis has a qualitative character, substantiated by reports on academic internship experiences as a tool for data collection. These were analyzed by Laurence Bardin's precepts. As a result, the undergraduate students reframed their experience of chemistry undergraduate studies, towards global, inseparable, interdisciplinary and essential content for critical citizenship education.A avaliação de ciclo de vida é uma técnica utilizada pela indústria que visa a minimização de possíveis impactos ambientais decorrentes de sua produção. Essas informações ambientais possuem potencialidade de serem discutidas em sala de aula. Neste contexto, o objetivo dessa pesquisa é apresentar o conceito de avaliação de ciclo de vida de produtos como uma temática sociocientífica e averiguar quais suas implicações para a formação docente, por meio da teoria de Henry Giroux. A atividade foi realizada com 10 acadêmicos de um curso de licenciatura em química. A investigação possui caráter qualitativo e utilizou o relatório de estágio como instrumento de construção de dados que foi estudado por meio da análise de conteúdo de Laurence Bardin. Com o resultado foi possível perceber que os licenciandos iniciaram um processo de ressignificação do conteúdo de química em direção a um conteúdo global, indissociável, interdisciplinar e essencial para a formação cidadã crítica.Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia (FACET)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS)Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Ademir De SouzaCarvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP]2021-07-14T10:28:54Z2021-07-14T10:28:54Z2020-11-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200065Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21174010.1590/1516-731320200065S1516-73132020000100262S1516-73132020000100262.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T06:16:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211740Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-23T06:16:59Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores The Assessment of Product Life Cycles as a Social-Scientific Theme for Training Chemistry Teachers as Transformative Intellectuals |
title |
Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores |
spellingShingle |
Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores Pereira, Ademir De Souza Initial teacher training Chemistry teaching Sustainability Citizenship education Life-cycle assessment Formação inicial do professor Ensino de química Sustentabilidade Educação cidadã Avaliação de ciclo de vida |
title_short |
Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores |
title_full |
Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores |
title_fullStr |
Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores |
title_full_unstemmed |
Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores |
title_sort |
Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores |
author |
Pereira, Ademir De Souza |
author_facet |
Pereira, Ademir De Souza Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Ademir De Souza Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Initial teacher training Chemistry teaching Sustainability Citizenship education Life-cycle assessment Formação inicial do professor Ensino de química Sustentabilidade Educação cidadã Avaliação de ciclo de vida |
topic |
Initial teacher training Chemistry teaching Sustainability Citizenship education Life-cycle assessment Formação inicial do professor Ensino de química Sustentabilidade Educação cidadã Avaliação de ciclo de vida |
description |
Life cycle assessment is a technique used by the industry, which aims to minimize possible environmental impacts resulting from its production. However, in chemistry education, this environmental information has applicability in teacher training. Thus, the purpose in this research is to present the concept of life-cycle assessment as a socio-scientific issue, and to investigate its implications for teacher development, according to Henry Giroux's theory. The research was carried out with 10 Chemistry undergraduate students, and the analysis has a qualitative character, substantiated by reports on academic internship experiences as a tool for data collection. These were analyzed by Laurence Bardin's precepts. As a result, the undergraduate students reframed their experience of chemistry undergraduate studies, towards global, inseparable, interdisciplinary and essential content for critical citizenship education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-20 2021-07-14T10:28:54Z 2021-07-14T10:28:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200065 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/211740 10.1590/1516-731320200065 S1516-73132020000100262 S1516-73132020000100262.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200065 http://hdl.handle.net/11449/211740 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320200065 S1516-73132020000100262 S1516-73132020000100262.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649798143737856 |