Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37718 http://hdl.handle.net/11449/134894 |
Resumo: | This article reflects on the continuing education of science teachers and, for that, it was conducted a documental analysis of the Law of Guidelines and Bases of Educations (Law No. 9394/96) and a bibliographical research to make a survey and a study about the authors with recognized contribution in this area, focusing on the following items (i) aspects of legislation and public policies for the continuing education on Basic Education teachers; (ii) teaching knowledge needed in their professional training; and (iii) continuing education of science teachers. It was concluded that teachers’ professional development should happen through institutional continuing education, guided by a work plan, so that they can effectively develop their as mediators between the students' interaction with the information obtained, so that the teaching-learning process can happen and consistent scientific knowledge can be constructed by students. |
id |
UNSP_ca19341683f353cadaaa65ce04c00b4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134894 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuadaContinuing education for science teachersEducational legislationTeacher knowledgeFormação continuada de professores de ciênciasLegislação educacionalSaberes docentesThis article reflects on the continuing education of science teachers and, for that, it was conducted a documental analysis of the Law of Guidelines and Bases of Educations (Law No. 9394/96) and a bibliographical research to make a survey and a study about the authors with recognized contribution in this area, focusing on the following items (i) aspects of legislation and public policies for the continuing education on Basic Education teachers; (ii) teaching knowledge needed in their professional training; and (iii) continuing education of science teachers. It was concluded that teachers’ professional development should happen through institutional continuing education, guided by a work plan, so that they can effectively develop their as mediators between the students' interaction with the information obtained, so that the teaching-learning process can happen and consistent scientific knowledge can be constructed by students.Este artigo objetiva refletir sobre a formação continuada de professores de Ciências e, para isso, realizaram-se uma análise documental sobre a Lei de Diretrizes e Bases da Educação (Lei nº 9394/96) e uma pesquisa bibliográfica a fim de fazer um levantamento e um estudo sobre autores cuja contribuição para essa área é reconhecida, abordando os seguintes itens: (i) aspectos da legislação vigente e das políticas públicas voltadas para a formação continuada de docentes da Educação Básica; (ii) saberes docentes necessários a sua formação profissional; e (iii) formação continuada de professores de Ciências. Concluiu-se que o desenvolvimento profissional do professor deve acontecer através da formação continuada institucional, composta por um plano de trabalho, para que ele possa se desenvolver eficazmente em sua tarefa como mediador entre a interação dos alunos com as informações obtidas, de maneira que se efetive o processo ensino-aprendizagem e sejam construídos pelos estudantes conhecimentos científicos consistentes.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Vania Fernandes [UNESP]Bastos, Fernando [UNESP]2016-03-02T12:58:53Z2016-03-02T12:58:53Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article150-188application/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37718Alexandria, v. 5, n. 2, p. 150-188, 2012.1982-5153http://hdl.handle.net/11449/134894ISSN1982-5153-2012-05-02-150-188.pdf95814680589219520000-0003-1626-7298Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAlexandriainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134894Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T14:40:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada |
title |
Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada |
spellingShingle |
Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada Silva, Vania Fernandes [UNESP] Continuing education for science teachers Educational legislation Teacher knowledge Formação continuada de professores de ciências Legislação educacional Saberes docentes |
title_short |
Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada |
title_full |
Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada |
title_fullStr |
Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada |
title_full_unstemmed |
Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada |
title_sort |
Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada |
author |
Silva, Vania Fernandes [UNESP] |
author_facet |
Silva, Vania Fernandes [UNESP] Bastos, Fernando [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Bastos, Fernando [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vania Fernandes [UNESP] Bastos, Fernando [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuing education for science teachers Educational legislation Teacher knowledge Formação continuada de professores de ciências Legislação educacional Saberes docentes |
topic |
Continuing education for science teachers Educational legislation Teacher knowledge Formação continuada de professores de ciências Legislação educacional Saberes docentes |
description |
This article reflects on the continuing education of science teachers and, for that, it was conducted a documental analysis of the Law of Guidelines and Bases of Educations (Law No. 9394/96) and a bibliographical research to make a survey and a study about the authors with recognized contribution in this area, focusing on the following items (i) aspects of legislation and public policies for the continuing education on Basic Education teachers; (ii) teaching knowledge needed in their professional training; and (iii) continuing education of science teachers. It was concluded that teachers’ professional development should happen through institutional continuing education, guided by a work plan, so that they can effectively develop their as mediators between the students' interaction with the information obtained, so that the teaching-learning process can happen and consistent scientific knowledge can be constructed by students. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-03-02T12:58:53Z 2016-03-02T12:58:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37718 Alexandria, v. 5, n. 2, p. 150-188, 2012. 1982-5153 http://hdl.handle.net/11449/134894 ISSN1982-5153-2012-05-02-150-188.pdf 9581468058921952 0000-0003-1626-7298 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37718 http://hdl.handle.net/11449/134894 |
identifier_str_mv |
Alexandria, v. 5, n. 2, p. 150-188, 2012. 1982-5153 ISSN1982-5153-2012-05-02-150-188.pdf 9581468058921952 0000-0003-1626-7298 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Alexandria |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
150-188 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799965650810044416 |