OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pizarro, Mariana Vaitiekunas
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lopes Junior, Jair
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190119
http://hdl.handle.net/11449/157985
Resumo: ABSTRACT: The panorama currently experienced by teachers is permeated by large-scale assessments. The objective of the present work is to present, through national and international journals, possible demands and / or considerations for the area of ​​Science Education, with the advent of large scale evaluations. For the accomplishment of this research, we consulted the periodicals that attend the Science Education in the Periodic Qualis of CAPES Brazil, focusing on scientific literacy and its relation with the evaluations in large scale. The results point to the predominance of discussions about PISA and, through analysis of the repercussion of the results of such program, we conclude that there is a need for research that involves discussing the impact of these assessments on the teaching of science in important topics such as: content approach, teachers education, public policies for teaching science, generating curricula and public understanding of science.
id UNSP_cbfd7bf72f9d5a4db580c01346fb23c8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157985
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIASLOS SISTEMAS DE EVALUACIÓN EN GRAN ESCALA Y SUS RESULTADOS: EL PISA Y SUS POSIBLES IMPLICACIONES PARA LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIASLARGE-SCALE ASSESSMENTS AND ITS RESULTS: PISA AND ITS POSSIBLE IMPLICATIONS FOR SCIENCE EDUCATIONScience EducationLarge-scale assessmentBibliography.Ensino de ciênciasAvaliação em larga escalaLevantamento bibliográfico.ABSTRACT: The panorama currently experienced by teachers is permeated by large-scale assessments. The objective of the present work is to present, through national and international journals, possible demands and / or considerations for the area of ​​Science Education, with the advent of large scale evaluations. For the accomplishment of this research, we consulted the periodicals that attend the Science Education in the Periodic Qualis of CAPES Brazil, focusing on scientific literacy and its relation with the evaluations in large scale. The results point to the predominance of discussions about PISA and, through analysis of the repercussion of the results of such program, we conclude that there is a need for research that involves discussing the impact of these assessments on the teaching of science in important topics such as: content approach, teachers education, public policies for teaching science, generating curricula and public understanding of science.RESUMEN: El panorama vivido actualmente por los profesores está impregnado por sistemas de evaluación a gran escala. El objetivo del presente trabajo es presentar, a través del levantamiento en periódicos nacionales e internacionales, posibles demandas y / o consideraciones para el área de enseñanza de las Ciencias, con el advenimiento de las evaluaciones a gran escala. Para la realización de esta investigación, consultamos los periódicos que atienden a la Enseñanza de las Ciencias en el Qualis Periódicos de la CAPES Brasil, teniendo como foco la alfabetización científica y su relación con las evaluaciones a gran escala. Los resultados apuntan a la predominancia de discusiones sobre el PISA y, mediante el análisis de la repercusión de los resultados de dicho programa, concluimos por la necesidad de investigaciones que involucran discutir el impacto de esas evaluaciones para la enseñanza de las ciencias en temas importantes como: abordaje de contenidos, formación de profesores, políticas públicas para la enseñanza de las ciencias, generación de currículos y comprensión pública de la ciencia.RESUMO: O panorama vivido atualmente pelos professores é permeado por sistemas de avaliação em larga escala. O objetivo do presente trabalho é apresentar, através do levantamento em periódicos nacionais e internacionais, possíveis demandas e/ou considerações para a área de ensino de Ciências, com o advento das avaliações em larga escala. Para a realização desta pesquisa, consultamos os periódicos que atendem ao Ensino de Ciências no Qualis Periódicos da CAPES Brasil, tendo como foco a alfabetização científica e sua relação com as avaliações em larga escala. Os resultados apontam a predominância de discussões sobre o PISA e, mediante análise da repercussão dos resultados de tal programa, concluímos pela necessidade de pesquisas que envolvam discutir o impacto dessas avaliações para o ensino de Ciências em temas importantes como: abordagem de conteúdos, formação de professores, políticas públicas para o ensino de Ciências, geração de currículos e compreensão pública da Ciência.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Pizarro, Mariana VaitiekunasLopes Junior, Jair2018-11-12T17:27:50Z2018-11-12T17:27:50Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190119Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/15798510.1590/1983-21172017190119S1983-21172017000100216S1983-21172017000100216.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-13T06:11:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157985Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:33:51.662584Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
LOS SISTEMAS DE EVALUACIÓN EN GRAN ESCALA Y SUS RESULTADOS: EL PISA Y SUS POSIBLES IMPLICACIONES PARA LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS
LARGE-SCALE ASSESSMENTS AND ITS RESULTS: PISA AND ITS POSSIBLE IMPLICATIONS FOR SCIENCE EDUCATION
title OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
spellingShingle OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
Pizarro, Mariana Vaitiekunas
Science Education
Large-scale assessment
Bibliography.
Ensino de ciências
Avaliação em larga escala
Levantamento bibliográfico.
title_short OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_full OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_fullStr OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_full_unstemmed OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_sort OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
author Pizarro, Mariana Vaitiekunas
author_facet Pizarro, Mariana Vaitiekunas
Lopes Junior, Jair
author_role author
author2 Lopes Junior, Jair
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pizarro, Mariana Vaitiekunas
Lopes Junior, Jair
dc.subject.por.fl_str_mv Science Education
Large-scale assessment
Bibliography.
Ensino de ciências
Avaliação em larga escala
Levantamento bibliográfico.
topic Science Education
Large-scale assessment
Bibliography.
Ensino de ciências
Avaliação em larga escala
Levantamento bibliográfico.
description ABSTRACT: The panorama currently experienced by teachers is permeated by large-scale assessments. The objective of the present work is to present, through national and international journals, possible demands and / or considerations for the area of ​​Science Education, with the advent of large scale evaluations. For the accomplishment of this research, we consulted the periodicals that attend the Science Education in the Periodic Qualis of CAPES Brazil, focusing on scientific literacy and its relation with the evaluations in large scale. The results point to the predominance of discussions about PISA and, through analysis of the repercussion of the results of such program, we conclude that there is a need for research that involves discussing the impact of these assessments on the teaching of science in important topics such as: content approach, teachers education, public policies for teaching science, generating curricula and public understanding of science.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-11-12T17:27:50Z
2018-11-12T17:27:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190119
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017.
1983-2117
http://hdl.handle.net/11449/157985
10.1590/1983-21172017190119
S1983-21172017000100216
S1983-21172017000100216.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190119
http://hdl.handle.net/11449/157985
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017.
1983-2117
10.1590/1983-21172017190119
S1983-21172017000100216
S1983-21172017000100216.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128827098923008