OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190119 http://hdl.handle.net/11449/157985 |
Resumo: | ABSTRACT: The panorama currently experienced by teachers is permeated by large-scale assessments. The objective of the present work is to present, through national and international journals, possible demands and / or considerations for the area of ​​Science Education, with the advent of large scale evaluations. For the accomplishment of this research, we consulted the periodicals that attend the Science Education in the Periodic Qualis of CAPES Brazil, focusing on scientific literacy and its relation with the evaluations in large scale. The results point to the predominance of discussions about PISA and, through analysis of the repercussion of the results of such program, we conclude that there is a need for research that involves discussing the impact of these assessments on the teaching of science in important topics such as: content approach, teachers education, public policies for teaching science, generating curricula and public understanding of science. |
id |
UNSP_cbfd7bf72f9d5a4db580c01346fb23c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157985 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIASLOS SISTEMAS DE EVALUACIÓN EN GRAN ESCALA Y SUS RESULTADOS: EL PISA Y SUS POSIBLES IMPLICACIONES PARA LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIASLARGE-SCALE ASSESSMENTS AND ITS RESULTS: PISA AND ITS POSSIBLE IMPLICATIONS FOR SCIENCE EDUCATIONScience EducationLarge-scale assessmentBibliography.Ensino de ciênciasAvaliação em larga escalaLevantamento bibliográfico.ABSTRACT: The panorama currently experienced by teachers is permeated by large-scale assessments. The objective of the present work is to present, through national and international journals, possible demands and / or considerations for the area of ​​Science Education, with the advent of large scale evaluations. For the accomplishment of this research, we consulted the periodicals that attend the Science Education in the Periodic Qualis of CAPES Brazil, focusing on scientific literacy and its relation with the evaluations in large scale. The results point to the predominance of discussions about PISA and, through analysis of the repercussion of the results of such program, we conclude that there is a need for research that involves discussing the impact of these assessments on the teaching of science in important topics such as: content approach, teachers education, public policies for teaching science, generating curricula and public understanding of science.RESUMEN: El panorama vivido actualmente por los profesores está impregnado por sistemas de evaluación a gran escala. El objetivo del presente trabajo es presentar, a través del levantamiento en periódicos nacionales e internacionales, posibles demandas y / o consideraciones para el área de enseñanza de las Ciencias, con el advenimiento de las evaluaciones a gran escala. Para la realización de esta investigación, consultamos los periódicos que atienden a la Enseñanza de las Ciencias en el Qualis Periódicos de la CAPES Brasil, teniendo como foco la alfabetización científica y su relación con las evaluaciones a gran escala. Los resultados apuntan a la predominancia de discusiones sobre el PISA y, mediante el análisis de la repercusión de los resultados de dicho programa, concluimos por la necesidad de investigaciones que involucran discutir el impacto de esas evaluaciones para la enseñanza de las ciencias en temas importantes como: abordaje de contenidos, formación de profesores, políticas públicas para la enseñanza de las ciencias, generación de currículos y comprensión pública de la ciencia.RESUMO: O panorama vivido atualmente pelos professores é permeado por sistemas de avaliação em larga escala. O objetivo do presente trabalho é apresentar, através do levantamento em periódicos nacionais e internacionais, possíveis demandas e/ou considerações para a área de ensino de Ciências, com o advento das avaliações em larga escala. Para a realização desta pesquisa, consultamos os periódicos que atendem ao Ensino de Ciências no Qualis Periódicos da CAPES Brasil, tendo como foco a alfabetização científica e sua relação com as avaliações em larga escala. Os resultados apontam a predominância de discussões sobre o PISA e, mediante análise da repercussão dos resultados de tal programa, concluímos pela necessidade de pesquisas que envolvam discutir o impacto dessas avaliações para o ensino de Ciências em temas importantes como: abordagem de conteúdos, formação de professores, políticas públicas para o ensino de Ciências, geração de currículos e compreensão pública da Ciência.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Pizarro, Mariana VaitiekunasLopes Junior, Jair2018-11-12T17:27:50Z2018-11-12T17:27:50Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190119Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/15798510.1590/1983-21172017190119S1983-21172017000100216S1983-21172017000100216.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-13T06:11:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157985Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:33:51.662584Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS LOS SISTEMAS DE EVALUACIÓN EN GRAN ESCALA Y SUS RESULTADOS: EL PISA Y SUS POSIBLES IMPLICACIONES PARA LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS LARGE-SCALE ASSESSMENTS AND ITS RESULTS: PISA AND ITS POSSIBLE IMPLICATIONS FOR SCIENCE EDUCATION |
title |
OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
spellingShingle |
OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS Pizarro, Mariana Vaitiekunas Science Education Large-scale assessment Bibliography. Ensino de ciências Avaliação em larga escala Levantamento bibliográfico. |
title_short |
OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_full |
OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_fullStr |
OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_full_unstemmed |
OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_sort |
OS SISTEMAS DE AVALIAÇÃO EM LARGA ESCALA E SEUS RESULTADOS: O PISA E SUAS POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
author |
Pizarro, Mariana Vaitiekunas |
author_facet |
Pizarro, Mariana Vaitiekunas Lopes Junior, Jair |
author_role |
author |
author2 |
Lopes Junior, Jair |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pizarro, Mariana Vaitiekunas Lopes Junior, Jair |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science Education Large-scale assessment Bibliography. Ensino de ciências Avaliação em larga escala Levantamento bibliográfico. |
topic |
Science Education Large-scale assessment Bibliography. Ensino de ciências Avaliação em larga escala Levantamento bibliográfico. |
description |
ABSTRACT: The panorama currently experienced by teachers is permeated by large-scale assessments. The objective of the present work is to present, through national and international journals, possible demands and / or considerations for the area of ​​Science Education, with the advent of large scale evaluations. For the accomplishment of this research, we consulted the periodicals that attend the Science Education in the Periodic Qualis of CAPES Brazil, focusing on scientific literacy and its relation with the evaluations in large scale. The results point to the predominance of discussions about PISA and, through analysis of the repercussion of the results of such program, we conclude that there is a need for research that involves discussing the impact of these assessments on the teaching of science in important topics such as: content approach, teachers education, public policies for teaching science, generating curricula and public understanding of science. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-11-12T17:27:50Z 2018-11-12T17:27:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190119 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017. 1983-2117 http://hdl.handle.net/11449/157985 10.1590/1983-21172017190119 S1983-21172017000100216 S1983-21172017000100216.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190119 http://hdl.handle.net/11449/157985 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017. 1983-2117 10.1590/1983-21172017190119 S1983-21172017000100216 S1983-21172017000100216.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128827098923008 |