O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vera, Rebeca Franciele [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/121698
Resumo: The present research aims to identify conceptions that teachers and students of the early years have in relation to the disciplines of history and geography. The site chosen for the survey was a municipal school in the city of Lençóis Paulista, in São Paulo. The work's theme was chosen after observing a minimization of the teaching of the contents of the above-mentioned disciplines at the expense of mathematical content and mother tongue. In addition, there were difficulties arising from the standardization of education , such as teaching network uses material apostilled . The survey data , together with literature review was conducted with students and teachers in the early years who participated in a semistructured interview . Authors like Callai (1999 and 2005), Cavalcanti (2005 and 1998) and Burke (1992) theoretically supports the research . They have in common a new conception of education that values the small deeds that result in major events. The student, in this view, plays an important role as a subject of social transformation. The research has favored both the analysis of the conceptions of teachers and students, assisting in reflection on teaching practices, but also led to reflect on the training of teachers. The research shows us that the type of material used and the practice adopted may impair the access of students to the language of nature and society
id UNSP_cda95bbb6d72cd68fac61c5c4b70d15e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/121698
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de casoHistóriaEnsinoGeografiaEducação de baseAlfabetizaçãoHistoryThe present research aims to identify conceptions that teachers and students of the early years have in relation to the disciplines of history and geography. The site chosen for the survey was a municipal school in the city of Lençóis Paulista, in São Paulo. The work's theme was chosen after observing a minimization of the teaching of the contents of the above-mentioned disciplines at the expense of mathematical content and mother tongue. In addition, there were difficulties arising from the standardization of education , such as teaching network uses material apostilled . The survey data , together with literature review was conducted with students and teachers in the early years who participated in a semistructured interview . Authors like Callai (1999 and 2005), Cavalcanti (2005 and 1998) and Burke (1992) theoretically supports the research . They have in common a new conception of education that values the small deeds that result in major events. The student, in this view, plays an important role as a subject of social transformation. The research has favored both the analysis of the conceptions of teachers and students, assisting in reflection on teaching practices, but also led to reflect on the training of teachers. The research shows us that the type of material used and the practice adopted may impair the access of students to the language of nature and societyA presente pesquisa teve por objetivo identificar concepções que professores e alunos dos anos iniciais têm em relação às disciplinas de História e Geografia. O local escolhido para a pesquisa foi uma escola municipal na cidade de Lençóis Paulista, no interior de São Paulo. O tema do trabalho foi escolhido após observar uma minimização do ensino dos conteúdos das disciplinas supracitadas em detrimento dos conteúdos matemáticos e de língua materna. Além disso, existiam as dificuldades advindas da padronização do ensino, já que a referida rede de ensino utilizava material apostilado. O levantamento de dados, acompanhado da revisão bibliográfica, foi realizado junto a alunos e professores dos anos iniciais os quais participaram de uma entrevista semiestruturada. Autores como Callai (1999 e 2005), Cavalcanti (2005 e 1998) e Burke (1992) embasam teoricamente a pesquisa. Eles têm em comum uma nova concepção de ensino que valoriza os pequenos feitos que resultam nos grandes acontecimentos. O aluno, nessa perspectiva, assume importante papel como sujeito de transformação social. A pesquisa favoreceu tanto a análise das concepções dos professores e alunos, auxiliando na reflexão sobre práticas de ensino, como também levou a refletir sobre a formação de professores. A pesquisa apontou que o tipo de material utilizado e a prática adotada na escola podem prejudicar o acesso dos alunos à linguagem da natureza e da sociedadeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Vera, Rebeca Franciele [UNESP]2015-03-23T15:29:38Z2015-03-23T15:29:38Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfVERA, Rebeca Franciele. O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.http://hdl.handle.net/11449/121698000728290000728290.pdf2394025583164116Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:03Zoai:repositorio.unesp.br:11449/121698Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:23:15.456941Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso
title O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso
spellingShingle O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso
Vera, Rebeca Franciele [UNESP]
História
Ensino
Geografia
Educação de base
Alfabetização
History
title_short O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso
title_full O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso
title_fullStr O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso
title_full_unstemmed O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso
title_sort O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso
author Vera, Rebeca Franciele [UNESP]
author_facet Vera, Rebeca Franciele [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vera, Rebeca Franciele [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv História
Ensino
Geografia
Educação de base
Alfabetização
History
topic História
Ensino
Geografia
Educação de base
Alfabetização
History
description The present research aims to identify conceptions that teachers and students of the early years have in relation to the disciplines of history and geography. The site chosen for the survey was a municipal school in the city of Lençóis Paulista, in São Paulo. The work's theme was chosen after observing a minimization of the teaching of the contents of the above-mentioned disciplines at the expense of mathematical content and mother tongue. In addition, there were difficulties arising from the standardization of education , such as teaching network uses material apostilled . The survey data , together with literature review was conducted with students and teachers in the early years who participated in a semistructured interview . Authors like Callai (1999 and 2005), Cavalcanti (2005 and 1998) and Burke (1992) theoretically supports the research . They have in common a new conception of education that values the small deeds that result in major events. The student, in this view, plays an important role as a subject of social transformation. The research has favored both the analysis of the conceptions of teachers and students, assisting in reflection on teaching practices, but also led to reflect on the training of teachers. The research shows us that the type of material used and the practice adopted may impair the access of students to the language of nature and society
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-03-23T15:29:38Z
2015-03-23T15:29:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VERA, Rebeca Franciele. O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/121698
000728290
000728290.pdf
2394025583164116
identifier_str_mv VERA, Rebeca Franciele. O ensino de história e geografia nos anos iniciais numa rede municipal de ensino: um estudo de caso. 2013. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.
000728290
000728290.pdf
2394025583164116
url http://hdl.handle.net/11449/121698
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129061304664064