Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Thayline Vieira [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/149289
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-12-05/000875104.pdf
Resumo: The research highlights the importance of environmental education as environmental reference for Educational Practices Set articulated to context of Watersheds. The study was conducted among students of 6th year of elementary school to a private school located in Ilha Solteira/SP. The activities were organized in theoretical and practical classes focused on Ilha Solteira region and the Watershed of the São José dos Dourados river. The discussion of the research and analysis were structured from the methodological tool of the Focus Group, proposed by Gui (2003). For the interpretation of the data was used content analysis, according to the ideas developed in Bardin (2010). The use of these methodological resources were a great facilitator for obtaining the learning and participation of students. The Focus Group technique favored data collection, and the students found that interactions were important moments of reflection of own practice as learning for the group
id UNSP_cedc78f4fa5adc4f1868a8db9ae6253b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/149289
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolarBacias hidrograficasEducação ambientalEnsino fundamentalEnvironmental educationThe research highlights the importance of environmental education as environmental reference for Educational Practices Set articulated to context of Watersheds. The study was conducted among students of 6th year of elementary school to a private school located in Ilha Solteira/SP. The activities were organized in theoretical and practical classes focused on Ilha Solteira region and the Watershed of the São José dos Dourados river. The discussion of the research and analysis were structured from the methodological tool of the Focus Group, proposed by Gui (2003). For the interpretation of the data was used content analysis, according to the ideas developed in Bardin (2010). The use of these methodological resources were a great facilitator for obtaining the learning and participation of students. The Focus Group technique favored data collection, and the students found that interactions were important moments of reflection of own practice as learning for the groupA pesquisa ressalta a importância da educação ambiental como referência socioambiental para o conjunto de práticas educativas articulada ao contexto das bacias hidrográficas. O estudo foi realizado junto aos alunos de 6° ano do Ensino Fundamental de uma escola privada localizada em Ilha Solteira/SP. As atividades foram organizadas em aulas práticas e teóricas com enfoque na região de Ilha Solteira e na Bacia Hidrográfica do rio São José dos Dourados. A discussão e análise da pesquisa se encontra estruturada a partir do instrumento metodológico do Grupo Focal, proposta por Gui (2003). Para a interpretação dos dados foi utilizada a análise de conteúdo, de acordo com os princípios sistematizados em Bardin (2010). Os recursos metodológicos utilizados constituíram um grande facilitador para a obtenção do aprendizado e participação dos alunos. A técnica do grupo focal favoreceu a coleta de dados, os alunos consideraram que as interações foram importantes momentos de reflexão da própria prática como aprendizagem para o grupoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Dornfeld, Carolina Buso [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Queiroz, Thayline Vieira [UNESP]2017-03-14T14:45:54Z2017-03-14T14:45:54Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfQUEIROZ, Thayline Vieira. Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Ciências Biológicas) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, 2016.http://hdl.handle.net/11449/149289000875104http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-12-05/000875104.pdf6251319508539238Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T19:10:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/149289Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:34:15.178337Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar
title Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar
spellingShingle Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar
Queiroz, Thayline Vieira [UNESP]
Bacias hidrograficas
Educação ambiental
Ensino fundamental
Environmental education
title_short Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar
title_full Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar
title_fullStr Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar
title_full_unstemmed Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar
title_sort Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar
author Queiroz, Thayline Vieira [UNESP]
author_facet Queiroz, Thayline Vieira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Dornfeld, Carolina Buso [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Thayline Vieira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Bacias hidrograficas
Educação ambiental
Ensino fundamental
Environmental education
topic Bacias hidrograficas
Educação ambiental
Ensino fundamental
Environmental education
description The research highlights the importance of environmental education as environmental reference for Educational Practices Set articulated to context of Watersheds. The study was conducted among students of 6th year of elementary school to a private school located in Ilha Solteira/SP. The activities were organized in theoretical and practical classes focused on Ilha Solteira region and the Watershed of the São José dos Dourados river. The discussion of the research and analysis were structured from the methodological tool of the Focus Group, proposed by Gui (2003). For the interpretation of the data was used content analysis, according to the ideas developed in Bardin (2010). The use of these methodological resources were a great facilitator for obtaining the learning and participation of students. The Focus Group technique favored data collection, and the students found that interactions were important moments of reflection of own practice as learning for the group
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-03-14T14:45:54Z
2017-03-14T14:45:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv QUEIROZ, Thayline Vieira. Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Ciências Biológicas) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/149289
000875104
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-12-05/000875104.pdf
6251319508539238
identifier_str_mv QUEIROZ, Thayline Vieira. Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Ciências Biológicas) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, 2016.
000875104
6251319508539238
url http://hdl.handle.net/11449/149289
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-12-05/000875104.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129531350876160