Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/149289 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-12-05/000875104.pdf |
Resumo: | The research highlights the importance of environmental education as environmental reference for Educational Practices Set articulated to context of Watersheds. The study was conducted among students of 6th year of elementary school to a private school located in Ilha Solteira/SP. The activities were organized in theoretical and practical classes focused on Ilha Solteira region and the Watershed of the São José dos Dourados river. The discussion of the research and analysis were structured from the methodological tool of the Focus Group, proposed by Gui (2003). For the interpretation of the data was used content analysis, according to the ideas developed in Bardin (2010). The use of these methodological resources were a great facilitator for obtaining the learning and participation of students. The Focus Group technique favored data collection, and the students found that interactions were important moments of reflection of own practice as learning for the group |
id |
UNSP_cedc78f4fa5adc4f1868a8db9ae6253b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/149289 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolarBacias hidrograficasEducação ambientalEnsino fundamentalEnvironmental educationThe research highlights the importance of environmental education as environmental reference for Educational Practices Set articulated to context of Watersheds. The study was conducted among students of 6th year of elementary school to a private school located in Ilha Solteira/SP. The activities were organized in theoretical and practical classes focused on Ilha Solteira region and the Watershed of the São José dos Dourados river. The discussion of the research and analysis were structured from the methodological tool of the Focus Group, proposed by Gui (2003). For the interpretation of the data was used content analysis, according to the ideas developed in Bardin (2010). The use of these methodological resources were a great facilitator for obtaining the learning and participation of students. The Focus Group technique favored data collection, and the students found that interactions were important moments of reflection of own practice as learning for the groupA pesquisa ressalta a importância da educação ambiental como referência socioambiental para o conjunto de práticas educativas articulada ao contexto das bacias hidrográficas. O estudo foi realizado junto aos alunos de 6° ano do Ensino Fundamental de uma escola privada localizada em Ilha Solteira/SP. As atividades foram organizadas em aulas práticas e teóricas com enfoque na região de Ilha Solteira e na Bacia Hidrográfica do rio São José dos Dourados. A discussão e análise da pesquisa se encontra estruturada a partir do instrumento metodológico do Grupo Focal, proposta por Gui (2003). Para a interpretação dos dados foi utilizada a análise de conteúdo, de acordo com os princípios sistematizados em Bardin (2010). Os recursos metodológicos utilizados constituíram um grande facilitador para a obtenção do aprendizado e participação dos alunos. A técnica do grupo focal favoreceu a coleta de dados, os alunos consideraram que as interações foram importantes momentos de reflexão da própria prática como aprendizagem para o grupoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Dornfeld, Carolina Buso [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Queiroz, Thayline Vieira [UNESP]2017-03-14T14:45:54Z2017-03-14T14:45:54Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfQUEIROZ, Thayline Vieira. Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Ciências Biológicas) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, 2016.http://hdl.handle.net/11449/149289000875104http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-12-05/000875104.pdf6251319508539238Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T19:10:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/149289Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:34:15.178337Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar |
title |
Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar |
spellingShingle |
Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar Queiroz, Thayline Vieira [UNESP] Bacias hidrograficas Educação ambiental Ensino fundamental Environmental education |
title_short |
Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar |
title_full |
Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar |
title_fullStr |
Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar |
title_sort |
Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar |
author |
Queiroz, Thayline Vieira [UNESP] |
author_facet |
Queiroz, Thayline Vieira [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Dornfeld, Carolina Buso [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, Thayline Vieira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bacias hidrograficas Educação ambiental Ensino fundamental Environmental education |
topic |
Bacias hidrograficas Educação ambiental Ensino fundamental Environmental education |
description |
The research highlights the importance of environmental education as environmental reference for Educational Practices Set articulated to context of Watersheds. The study was conducted among students of 6th year of elementary school to a private school located in Ilha Solteira/SP. The activities were organized in theoretical and practical classes focused on Ilha Solteira region and the Watershed of the São José dos Dourados river. The discussion of the research and analysis were structured from the methodological tool of the Focus Group, proposed by Gui (2003). For the interpretation of the data was used content analysis, according to the ideas developed in Bardin (2010). The use of these methodological resources were a great facilitator for obtaining the learning and participation of students. The Focus Group technique favored data collection, and the students found that interactions were important moments of reflection of own practice as learning for the group |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2017-03-14T14:45:54Z 2017-03-14T14:45:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
QUEIROZ, Thayline Vieira. Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Ciências Biológicas) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, 2016. http://hdl.handle.net/11449/149289 000875104 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-12-05/000875104.pdf 6251319508539238 |
identifier_str_mv |
QUEIROZ, Thayline Vieira. Educação ambiental e bacias hidrográficas no contexto escolar. 2016. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Ciências Biológicas) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, 2016. 000875104 6251319508539238 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/149289 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-12-05/000875104.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129531350876160 |