A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP]
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP], Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP], Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172006080104
http://hdl.handle.net/11449/213314
Resumo: The present study detaches the valuation of the learning process, emphasizing the integration of disciplines and the contextualization of the teaching process. The integrator instrument of this study was the production of some essential oils, that involved scientific concepts related to Chemistry, Mathematics, Biology and Geography. After the students had answered to a previous questionnaire about a company, they were invited to visit the its installations, with they teachers and guided to take some informations about a kind of substance, named alfabisabolol, like its raw material exploration, production and trade. It was noticed a great devotion of the students during the activities developed on this project, probably because the subjects were part of their personal, social and cultural reality.
id UNSP_cf0835db8e2252c6a03312f2b47aa7ab
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/213314
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLARThe insertion of scientific concepts in the daily pertaining to schoolhigh school teachinginterdisciplinarityteaching of scientific concepts.ensino médiointerdisciplinaridadeensino de conceitos científicos.The present study detaches the valuation of the learning process, emphasizing the integration of disciplines and the contextualization of the teaching process. The integrator instrument of this study was the production of some essential oils, that involved scientific concepts related to Chemistry, Mathematics, Biology and Geography. After the students had answered to a previous questionnaire about a company, they were invited to visit the its installations, with they teachers and guided to take some informations about a kind of substance, named alfabisabolol, like its raw material exploration, production and trade. It was noticed a great devotion of the students during the activities developed on this project, probably because the subjects were part of their personal, social and cultural reality.O presente estudo destaca a valorização do processo de aprendizagem enfatizando a integração de disciplinas e a contextualização do ensino. O instrumento integrador desse estudo foi a produção de óleos essenciais, envolvendo conceitos científicos relacionados às disciplinas de Química, Matemática, Biologia e Geografia. Após responderem a um questionário prévio sobre determinada empresa, os alunos visitaram-na, juntamente com os professores, levantando dados a respeito da substância alfabisabolol, da exploração da matéria-prima, da produção e da comercialização. Percebeu-se um destacado envolvimento desses alunos nas atividades desenvolvidas durante o Projeto em virtude dos conceitos tratados integrarem-se à sua realidade pessoal, social e cultural.UNESP, Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUNESP, Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP]Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP]Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]2021-07-14T10:53:26Z2021-07-14T10:53:26Z2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article55-68application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172006080104Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 08, n. 01, p. 55-68, 2006.1983-21171415-2150http://hdl.handle.net/11449/21331410.1590/1983-21172006080104S1983-21172006000100055S1983-21172006000100055.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213314Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:55:58.290490Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR
The insertion of scientific concepts in the daily pertaining to school
title A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR
spellingShingle A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR
Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP]
high school teaching
interdisciplinarity
teaching of scientific concepts.
ensino médio
interdisciplinaridade
ensino de conceitos científicos.
title_short A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR
title_full A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR
title_fullStr A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR
title_full_unstemmed A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR
title_sort A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR
author Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP]
author_facet Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP]
Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP]
Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]
Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]
author_role author
author2 Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP]
Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]
Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP]
Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP]
Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]
Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv high school teaching
interdisciplinarity
teaching of scientific concepts.
ensino médio
interdisciplinaridade
ensino de conceitos científicos.
topic high school teaching
interdisciplinarity
teaching of scientific concepts.
ensino médio
interdisciplinaridade
ensino de conceitos científicos.
description The present study detaches the valuation of the learning process, emphasizing the integration of disciplines and the contextualization of the teaching process. The integrator instrument of this study was the production of some essential oils, that involved scientific concepts related to Chemistry, Mathematics, Biology and Geography. After the students had answered to a previous questionnaire about a company, they were invited to visit the its installations, with they teachers and guided to take some informations about a kind of substance, named alfabisabolol, like its raw material exploration, production and trade. It was noticed a great devotion of the students during the activities developed on this project, probably because the subjects were part of their personal, social and cultural reality.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006
2021-07-14T10:53:26Z
2021-07-14T10:53:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172006080104
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 08, n. 01, p. 55-68, 2006.
1983-2117
1415-2150
http://hdl.handle.net/11449/213314
10.1590/1983-21172006080104
S1983-21172006000100055
S1983-21172006000100055.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172006080104
http://hdl.handle.net/11449/213314
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 08, n. 01, p. 55-68, 2006.
1983-2117
1415-2150
10.1590/1983-21172006080104
S1983-21172006000100055
S1983-21172006000100055.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 55-68
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129565211492352