A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172006080104 http://hdl.handle.net/11449/213314 |
Resumo: | The present study detaches the valuation of the learning process, emphasizing the integration of disciplines and the contextualization of the teaching process. The integrator instrument of this study was the production of some essential oils, that involved scientific concepts related to Chemistry, Mathematics, Biology and Geography. After the students had answered to a previous questionnaire about a company, they were invited to visit the its installations, with they teachers and guided to take some informations about a kind of substance, named alfabisabolol, like its raw material exploration, production and trade. It was noticed a great devotion of the students during the activities developed on this project, probably because the subjects were part of their personal, social and cultural reality. |
id |
UNSP_cf0835db8e2252c6a03312f2b47aa7ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/213314 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLARThe insertion of scientific concepts in the daily pertaining to schoolhigh school teachinginterdisciplinarityteaching of scientific concepts.ensino médiointerdisciplinaridadeensino de conceitos científicos.The present study detaches the valuation of the learning process, emphasizing the integration of disciplines and the contextualization of the teaching process. The integrator instrument of this study was the production of some essential oils, that involved scientific concepts related to Chemistry, Mathematics, Biology and Geography. After the students had answered to a previous questionnaire about a company, they were invited to visit the its installations, with they teachers and guided to take some informations about a kind of substance, named alfabisabolol, like its raw material exploration, production and trade. It was noticed a great devotion of the students during the activities developed on this project, probably because the subjects were part of their personal, social and cultural reality.O presente estudo destaca a valorização do processo de aprendizagem enfatizando a integração de disciplinas e a contextualização do ensino. O instrumento integrador desse estudo foi a produção de óleos essenciais, envolvendo conceitos científicos relacionados às disciplinas de Química, Matemática, Biologia e Geografia. Após responderem a um questionário prévio sobre determinada empresa, os alunos visitaram-na, juntamente com os professores, levantando dados a respeito da substância alfabisabolol, da exploração da matéria-prima, da produção e da comercialização. Percebeu-se um destacado envolvimento desses alunos nas atividades desenvolvidas durante o Projeto em virtude dos conceitos tratados integrarem-se à sua realidade pessoal, social e cultural.UNESP, Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUNESP, Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP]Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP]Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP]Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]2021-07-14T10:53:26Z2021-07-14T10:53:26Z2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article55-68application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172006080104Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 08, n. 01, p. 55-68, 2006.1983-21171415-2150http://hdl.handle.net/11449/21331410.1590/1983-21172006080104S1983-21172006000100055S1983-21172006000100055.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213314Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:55:58.290490Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR The insertion of scientific concepts in the daily pertaining to school |
title |
A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR |
spellingShingle |
A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP] high school teaching interdisciplinarity teaching of scientific concepts. ensino médio interdisciplinaridade ensino de conceitos científicos. |
title_short |
A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR |
title_full |
A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR |
title_fullStr |
A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR |
title_full_unstemmed |
A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR |
title_sort |
A INSERÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS NO COTIDIANO ESCOLAR |
author |
Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP] |
author_facet |
Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP] Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP] Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP] Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP] Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP] Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Manechine, Selma Rosana Santiago [UNESP] Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP] Caldeira, Ana Maria De Andrade [UNESP] Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
high school teaching interdisciplinarity teaching of scientific concepts. ensino médio interdisciplinaridade ensino de conceitos científicos. |
topic |
high school teaching interdisciplinarity teaching of scientific concepts. ensino médio interdisciplinaridade ensino de conceitos científicos. |
description |
The present study detaches the valuation of the learning process, emphasizing the integration of disciplines and the contextualization of the teaching process. The integrator instrument of this study was the production of some essential oils, that involved scientific concepts related to Chemistry, Mathematics, Biology and Geography. After the students had answered to a previous questionnaire about a company, they were invited to visit the its installations, with they teachers and guided to take some informations about a kind of substance, named alfabisabolol, like its raw material exploration, production and trade. It was noticed a great devotion of the students during the activities developed on this project, probably because the subjects were part of their personal, social and cultural reality. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006 2021-07-14T10:53:26Z 2021-07-14T10:53:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172006080104 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 08, n. 01, p. 55-68, 2006. 1983-2117 1415-2150 http://hdl.handle.net/11449/213314 10.1590/1983-21172006080104 S1983-21172006000100055 S1983-21172006000100055.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172006080104 http://hdl.handle.net/11449/213314 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 08, n. 01, p. 55-68, 2006. 1983-2117 1415-2150 10.1590/1983-21172006080104 S1983-21172006000100055 S1983-21172006000100055.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
55-68 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129565211492352 |