O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630 http://hdl.handle.net/11449/212189 |
Resumo: | The teaching of sociology in non-specific areas of social sciences is seldom covered on academic production; therefore, the justification of its inclusion in other fields’ curricula does not happen without pedagogical difficulties. In this respect, this essay discusses some options for the teaching of sociology in undergraduate nursing courses. It ponders about the adoption of the sociology teaching as a formative tool of future healthcare practioners, as well as draws attention to the multidisciplinarity of this course that may work as door-opener for sociology in the health-disease process which is extremely sensitive to social and cultural factors. To do so, bibliographic references in the field of health sociology are used as a support and the text was divided in axes: firstly, there is a brief history of the teaching of sociology and the persistent separation between teaching and research; secondly, there is the conduction of an overview of the field of health sociology; after that, the importance of the interdisciplinarity is highlighted; and finally, there is an outline of the possible subjects and authors to be used in the teaching of sociology. |
id |
UNSP_cf20282f9941b83ba9ab9ce92c5697e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212189 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curricularesThe teaching of sociology in undergraduate nursing courses: discussing curricular possibilitiesteaching of sociologynursingcurriculumensino de sociologiaenfermagemcurrículoThe teaching of sociology in non-specific areas of social sciences is seldom covered on academic production; therefore, the justification of its inclusion in other fields’ curricula does not happen without pedagogical difficulties. In this respect, this essay discusses some options for the teaching of sociology in undergraduate nursing courses. It ponders about the adoption of the sociology teaching as a formative tool of future healthcare practioners, as well as draws attention to the multidisciplinarity of this course that may work as door-opener for sociology in the health-disease process which is extremely sensitive to social and cultural factors. To do so, bibliographic references in the field of health sociology are used as a support and the text was divided in axes: firstly, there is a brief history of the teaching of sociology and the persistent separation between teaching and research; secondly, there is the conduction of an overview of the field of health sociology; after that, the importance of the interdisciplinarity is highlighted; and finally, there is an outline of the possible subjects and authors to be used in the teaching of sociology.O ensino de sociologia em áreas não específicas das ciências sociais é tema pouco debatido na produção acadêmica, por isso, algumas dificuldades pedagógicas são enfrentadas em relação à legitimação da presença dessa disciplina em outras áreas. Considerando esse aspecto, este ensaio tem como objetivo discutir algumas possibilidades curriculares para o ensino de sociologia nos cursos de enfermagem. Propomos refletir a mobilização desse ensino na formação do futuro profissional de saúde, bem como apontar sua multidisciplinaridade, o que, na nossa visão, contribui para que a sociologia também possa ser recepcionada na compreensão do processo saúde/doença, no qual fatores sociais e culturais têm papel extremamente relevante. Para atingir esse objetivo, pautamo-nos em referenciais bibliográficos da área da sociologia da saúde. Dividimos o texto em alguns eixos: primeiramente, apresentamos um breve histórico do ensino da disciplina de sociologia e a persistência da separação entre ensino e pesquisa; em segundo lugar, realizamos uma revisão do campo da sociologia da saúde; em seguida, como resultados, destacamos a importância da interdisciplinaridade; por fim, mobilizamos alguns temas e autores possíveis para o ensino da sociologia.Universidade Federal de Goiás (UFG)Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp)Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp)Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Federal de Goiás (UFG)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Elisângela Da Silva [UNESP]2021-07-14T10:36:02Z2021-07-14T10:36:02Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article633-648application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 253, p. 633-648, 2018.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21218910.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630S2176-66812018000300633S2176-66812018000300633.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-05T06:26:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212189Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:11:42.147659Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares The teaching of sociology in undergraduate nursing courses: discussing curricular possibilities |
title |
O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares |
spellingShingle |
O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares Santos, Elisângela Da Silva [UNESP] teaching of sociology nursing curriculum ensino de sociologia enfermagem currículo |
title_short |
O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares |
title_full |
O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares |
title_fullStr |
O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares |
title_full_unstemmed |
O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares |
title_sort |
O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares |
author |
Santos, Elisângela Da Silva [UNESP] |
author_facet |
Santos, Elisângela Da Silva [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás (UFG) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Elisângela Da Silva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teaching of sociology nursing curriculum ensino de sociologia enfermagem currículo |
topic |
teaching of sociology nursing curriculum ensino de sociologia enfermagem currículo |
description |
The teaching of sociology in non-specific areas of social sciences is seldom covered on academic production; therefore, the justification of its inclusion in other fields’ curricula does not happen without pedagogical difficulties. In this respect, this essay discusses some options for the teaching of sociology in undergraduate nursing courses. It ponders about the adoption of the sociology teaching as a formative tool of future healthcare practioners, as well as draws attention to the multidisciplinarity of this course that may work as door-opener for sociology in the health-disease process which is extremely sensitive to social and cultural factors. To do so, bibliographic references in the field of health sociology are used as a support and the text was divided in axes: firstly, there is a brief history of the teaching of sociology and the persistent separation between teaching and research; secondly, there is the conduction of an overview of the field of health sociology; after that, the importance of the interdisciplinarity is highlighted; and finally, there is an outline of the possible subjects and authors to be used in the teaching of sociology. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2021-07-14T10:36:02Z 2021-07-14T10:36:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 253, p. 633-648, 2018. 0034-7183 2176-6681 http://hdl.handle.net/11449/212189 10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630 S2176-66812018000300633 S2176-66812018000300633.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630 http://hdl.handle.net/11449/212189 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 253, p. 633-648, 2018. 0034-7183 2176-6681 10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630 S2176-66812018000300633 S2176-66812018000300633.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
633-648 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129402869907456 |