O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Elisângela Da Silva [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630
http://hdl.handle.net/11449/212189
Resumo: The teaching of sociology in non-specific areas of social sciences is seldom covered on academic production; therefore, the justification of its inclusion in other fields’ curricula does not happen without pedagogical difficulties. In this respect, this essay discusses some options for the teaching of sociology in undergraduate nursing courses. It ponders about the adoption of the sociology teaching as a formative tool of future healthcare practioners, as well as draws attention to the multidisciplinarity of this course that may work as door-opener for sociology in the health-disease process which is extremely sensitive to social and cultural factors. To do so, bibliographic references in the field of health sociology are used as a support and the text was divided in axes: firstly, there is a brief history of the teaching of sociology and the persistent separation between teaching and research; secondly, there is the conduction of an overview of the field of health sociology; after that, the importance of the interdisciplinarity is highlighted; and finally, there is an outline of the possible subjects and authors to be used in the teaching of sociology.
id UNSP_cf20282f9941b83ba9ab9ce92c5697e1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212189
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curricularesThe teaching of sociology in undergraduate nursing courses: discussing curricular possibilitiesteaching of sociologynursingcurriculumensino de sociologiaenfermagemcurrículoThe teaching of sociology in non-specific areas of social sciences is seldom covered on academic production; therefore, the justification of its inclusion in other fields’ curricula does not happen without pedagogical difficulties. In this respect, this essay discusses some options for the teaching of sociology in undergraduate nursing courses. It ponders about the adoption of the sociology teaching as a formative tool of future healthcare practioners, as well as draws attention to the multidisciplinarity of this course that may work as door-opener for sociology in the health-disease process which is extremely sensitive to social and cultural factors. To do so, bibliographic references in the field of health sociology are used as a support and the text was divided in axes: firstly, there is a brief history of the teaching of sociology and the persistent separation between teaching and research; secondly, there is the conduction of an overview of the field of health sociology; after that, the importance of the interdisciplinarity is highlighted; and finally, there is an outline of the possible subjects and authors to be used in the teaching of sociology.O ensino de sociologia em áreas não específicas das ciências sociais é tema pouco debatido na produção acadêmica, por isso, algumas dificuldades pedagógicas são enfrentadas em relação à legitimação da presença dessa disciplina em outras áreas. Considerando esse aspecto, este ensaio tem como objetivo discutir algumas possibilidades curriculares para o ensino de sociologia nos cursos de enfermagem. Propomos refletir a mobilização desse ensino na formação do futuro profissional de saúde, bem como apontar sua multidisciplinaridade, o que, na nossa visão, contribui para que a sociologia também possa ser recepcionada na compreensão do processo saúde/doença, no qual fatores sociais e culturais têm papel extremamente relevante. Para atingir esse objetivo, pautamo-nos em referenciais bibliográficos da área da sociologia da saúde. Dividimos o texto em alguns eixos: primeiramente, apresentamos um breve histórico do ensino da disciplina de sociologia e a persistência da separação entre ensino e pesquisa; em segundo lugar, realizamos uma revisão do campo da sociologia da saúde; em seguida, como resultados, destacamos a importância da interdisciplinaridade; por fim, mobilizamos alguns temas e autores possíveis para o ensino da sociologia.Universidade Federal de Goiás (UFG)Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp)Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp)Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Federal de Goiás (UFG)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Elisângela Da Silva [UNESP]2021-07-14T10:36:02Z2021-07-14T10:36:02Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article633-648application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 253, p. 633-648, 2018.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21218910.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630S2176-66812018000300633S2176-66812018000300633.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-05T06:26:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212189Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:11:42.147659Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares
The teaching of sociology in undergraduate nursing courses: discussing curricular possibilities
title O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares
spellingShingle O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares
Santos, Elisângela Da Silva [UNESP]
teaching of sociology
nursing
curriculum
ensino de sociologia
enfermagem
currículo
title_short O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares
title_full O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares
title_fullStr O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares
title_full_unstemmed O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares
title_sort O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares
author Santos, Elisângela Da Silva [UNESP]
author_facet Santos, Elisângela Da Silva [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás (UFG)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Elisângela Da Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv teaching of sociology
nursing
curriculum
ensino de sociologia
enfermagem
currículo
topic teaching of sociology
nursing
curriculum
ensino de sociologia
enfermagem
currículo
description The teaching of sociology in non-specific areas of social sciences is seldom covered on academic production; therefore, the justification of its inclusion in other fields’ curricula does not happen without pedagogical difficulties. In this respect, this essay discusses some options for the teaching of sociology in undergraduate nursing courses. It ponders about the adoption of the sociology teaching as a formative tool of future healthcare practioners, as well as draws attention to the multidisciplinarity of this course that may work as door-opener for sociology in the health-disease process which is extremely sensitive to social and cultural factors. To do so, bibliographic references in the field of health sociology are used as a support and the text was divided in axes: firstly, there is a brief history of the teaching of sociology and the persistent separation between teaching and research; secondly, there is the conduction of an overview of the field of health sociology; after that, the importance of the interdisciplinarity is highlighted; and finally, there is an outline of the possible subjects and authors to be used in the teaching of sociology.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2021-07-14T10:36:02Z
2021-07-14T10:36:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 253, p. 633-648, 2018.
0034-7183
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/212189
10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630
S2176-66812018000300633
S2176-66812018000300633.pdf
url http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630
http://hdl.handle.net/11449/212189
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 253, p. 633-648, 2018.
0034-7183
2176-6681
10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3630
S2176-66812018000300633
S2176-66812018000300633.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 633-648
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129402869907456