(Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Francisco Willams Ribeiro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58440
Resumo: The article analyzes curricular policies in Brazil in the context of production of the National Common Curricular Base (BNCC), and its implications on school subjects considered non-mandatory and non-priority, after the New Upper Secondary Education Reform was sanctioned in 2017. Considering the subject of Sociology, the research found discontinuities throughout the process of preparing the official document, and changes in the purpose of Upper Secondary Education, in general, and in the teaching of Sociology, in particular, amidst the rise of political segments that defend a liberal agenda. The observation was conducted from the standpoint of critical analysis, taking as reference both the structure and content of the guidelines presented in the three versions of the BNCC, as well as expert opinions, and broader connections with the country’s political, economic and educational dimensions.
id UFC-7_16366030a56d5b5559f22d74351a9a8a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/58440
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do BrasilCurrículoPolíticas CurricularesBNCCSociologiaEnsino de SociologiaCurriculum PoliciesCurriculumSociologyTeaching of SociologyThe article analyzes curricular policies in Brazil in the context of production of the National Common Curricular Base (BNCC), and its implications on school subjects considered non-mandatory and non-priority, after the New Upper Secondary Education Reform was sanctioned in 2017. Considering the subject of Sociology, the research found discontinuities throughout the process of preparing the official document, and changes in the purpose of Upper Secondary Education, in general, and in the teaching of Sociology, in particular, amidst the rise of political segments that defend a liberal agenda. The observation was conducted from the standpoint of critical analysis, taking as reference both the structure and content of the guidelines presented in the three versions of the BNCC, as well as expert opinions, and broader connections with the country’s political, economic and educational dimensions.O artigo analisa as políticas curriculares no Brasil no contexto de produção da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e suas implicações sobre os componentes disciplinares considerados não obrigatórios e não prioritários, após a promulgação da Lei da Reforma do Ensino Médio de 2017. Tomando por base a disciplina Sociologia, foi possível constatar descontinuidades no processo de elaboração do documento oficial e alterações nos sentidos dados à etapa do Ensino Médio e ao ensino de Sociologia a partir da ascensão de segmentos políticos que defendem uma agenda liberal. A constatação se deu a partir da análise crítica, ora tomando como referência a forma, ora os conteúdos, das diretrizes apresentadas nas três versões curriculares da BNCC, dos pareceres de especialistas e das conexões com as dimensões política, econômica e educacional.Revista de Ciências Sociais2021-05-18T16:01:46Z2021-05-18T16:01:46Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOPES, Francisco Willams Ribeiro. (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 52, n. 1, p. 245-282, mar./jun. 2021.2318-4620http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58440Lopes, Francisco Willams Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-14T19:53:07Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58440Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:06.010132Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil
title (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil
spellingShingle (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil
Lopes, Francisco Willams Ribeiro
Currículo
Políticas Curriculares
BNCC
Sociologia
Ensino de Sociologia
Curriculum Policies
Curriculum
Sociology
Teaching of Sociology
title_short (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil
title_full (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil
title_fullStr (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil
title_full_unstemmed (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil
title_sort (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil
author Lopes, Francisco Willams Ribeiro
author_facet Lopes, Francisco Willams Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Francisco Willams Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Políticas Curriculares
BNCC
Sociologia
Ensino de Sociologia
Curriculum Policies
Curriculum
Sociology
Teaching of Sociology
topic Currículo
Políticas Curriculares
BNCC
Sociologia
Ensino de Sociologia
Curriculum Policies
Curriculum
Sociology
Teaching of Sociology
description The article analyzes curricular policies in Brazil in the context of production of the National Common Curricular Base (BNCC), and its implications on school subjects considered non-mandatory and non-priority, after the New Upper Secondary Education Reform was sanctioned in 2017. Considering the subject of Sociology, the research found discontinuities throughout the process of preparing the official document, and changes in the purpose of Upper Secondary Education, in general, and in the teaching of Sociology, in particular, amidst the rise of political segments that defend a liberal agenda. The observation was conducted from the standpoint of critical analysis, taking as reference both the structure and content of the guidelines presented in the three versions of the BNCC, as well as expert opinions, and broader connections with the country’s political, economic and educational dimensions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-18T16:01:46Z
2021-05-18T16:01:46Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOPES, Francisco Willams Ribeiro. (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 52, n. 1, p. 245-282, mar./jun. 2021.
2318-4620
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58440
identifier_str_mv LOPES, Francisco Willams Ribeiro. (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 52, n. 1, p. 245-282, mar./jun. 2021.
2318-4620
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58440
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028737898250240