Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000300005 http://hdl.handle.net/11449/140735 |
Resumo: | This study aimed to understand professors’ perceptions towards the use of the reflexive portfolio in the area of public health at the UFPB School of Dentistry. The adoption and evaluation of new methodologies were launched by the Program for the Reorientation of Professional Training in Health (Pró- -Saúde). The methodological approach was qualitative, and the data were collected using interviews with professors. The data were processed using the content analysis technique. Two dimensions were identified in use of the portfolio: 1) as a tool for reflection and follow-up of the students’ experiences and 2) an analysis of the fact that this two-year experience reveals the need to continue the records, as a way of expanding the teaching/learning process, beyond the dialogue between professors and students, fostering ties between them. Finally, the professors appreciated the need to improve the portfolio’s use, which has happened gradually each semester, contributing actively to the development of more reflexive and critical professionals, orienting students’ self-evaluation and fostering their autonomy. |
id |
UNSP_d17e69d37dee0de525eb8f51d229228b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/140735 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologiaThe portfolio system and the challenge of carrying more than classroom notes: the view of a dentistry professorEducationReflexive portfolioFormative evaluationTeaching-learning methodologyFormaçãoPortfólio reflexivoAvaliação formativaMetodologias de ensino-aprendizagemThis study aimed to understand professors’ perceptions towards the use of the reflexive portfolio in the area of public health at the UFPB School of Dentistry. The adoption and evaluation of new methodologies were launched by the Program for the Reorientation of Professional Training in Health (Pró- -Saúde). The methodological approach was qualitative, and the data were collected using interviews with professors. The data were processed using the content analysis technique. Two dimensions were identified in use of the portfolio: 1) as a tool for reflection and follow-up of the students’ experiences and 2) an analysis of the fact that this two-year experience reveals the need to continue the records, as a way of expanding the teaching/learning process, beyond the dialogue between professors and students, fostering ties between them. Finally, the professors appreciated the need to improve the portfolio’s use, which has happened gradually each semester, contributing actively to the development of more reflexive and critical professionals, orienting students’ self-evaluation and fostering their autonomy.O objetivo deste trabalho foi compreender a concepção dos docentes da área de Saúde Coletiva do curso de Odontologia da UFPB no uso do portfólio reflexivo. A adoção de novas abordagens metodológicas e consequente avaliação desses processos foram disparadas pelo Programa de Reorientação da Formação dos Profissionais em Saúde (Pró-Saúde). A abordagem qualitativa foi a opção metodológica, e os dados foram coletados por meio de entrevistas com os docentes. A análise dos dados foi realizada a partir da técnica de análise do conteúdo. Constataram-se duas dimensões do uso do portfólio. A primeira diz respeito ao seu uso como ferramenta de reflexão e acompanhamento das vivências dos estudantes. A segunda trata do fato de que essa experiência nesses dois anos reflete a necessidade de continuação dos registros, pois é uma forma de ampliar o processo de ensino-aprendizagem, além do diálogo entre professores e estudantes, oferecendo a criação de vínculo. Por fim, os docentes compreendem que é preciso o aprimoramento da aplicação do portfólio, o que tem acontecido de maneira gradual a cada semestre, contribuindo ativamente para a construção de profissionais mais reflexivos, críticos, norteando a autoavaliação e trabalhando a autonomia do estudante.Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, BrasilEscola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Rio de Janeiro, RJ, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Enfermagem, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Enfermagem, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Federal da Paraíba (UFPB)Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio AroucaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Forte, Franklin Delano SoaresVieira, Liza BarretoPessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro FernandesFreitas, Claudia Helena Soares MoraisFerreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP]2016-07-07T12:35:12Z2016-07-07T12:35:12Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article25-32application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000300005Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 25-32, 2012.1981-5271http://hdl.handle.net/11449/14073510.1590/S0100-55022012000300005S0100-55022012000300005S0100-55022012000300005.pdf0448759379310369Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:47:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140735Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:47:46Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologia The portfolio system and the challenge of carrying more than classroom notes: the view of a dentistry professor |
title |
Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologia |
spellingShingle |
Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologia Forte, Franklin Delano Soares Education Reflexive portfolio Formative evaluation Teaching-learning methodology Formação Portfólio reflexivo Avaliação formativa Metodologias de ensino-aprendizagem |
title_short |
Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologia |
title_full |
Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologia |
title_fullStr |
Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologia |
title_full_unstemmed |
Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologia |
title_sort |
Portfólio: desafio de portar mais que folhas: a visão do docente de odontologia |
author |
Forte, Franklin Delano Soares |
author_facet |
Forte, Franklin Delano Soares Vieira, Liza Barreto Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Freitas, Claudia Helena Soares Morais Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Liza Barreto Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Freitas, Claudia Helena Soares Morais Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP] |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Forte, Franklin Delano Soares Vieira, Liza Barreto Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Freitas, Claudia Helena Soares Morais Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Reflexive portfolio Formative evaluation Teaching-learning methodology Formação Portfólio reflexivo Avaliação formativa Metodologias de ensino-aprendizagem |
topic |
Education Reflexive portfolio Formative evaluation Teaching-learning methodology Formação Portfólio reflexivo Avaliação formativa Metodologias de ensino-aprendizagem |
description |
This study aimed to understand professors’ perceptions towards the use of the reflexive portfolio in the area of public health at the UFPB School of Dentistry. The adoption and evaluation of new methodologies were launched by the Program for the Reorientation of Professional Training in Health (Pró- -Saúde). The methodological approach was qualitative, and the data were collected using interviews with professors. The data were processed using the content analysis technique. Two dimensions were identified in use of the portfolio: 1) as a tool for reflection and follow-up of the students’ experiences and 2) an analysis of the fact that this two-year experience reveals the need to continue the records, as a way of expanding the teaching/learning process, beyond the dialogue between professors and students, fostering ties between them. Finally, the professors appreciated the need to improve the portfolio’s use, which has happened gradually each semester, contributing actively to the development of more reflexive and critical professionals, orienting students’ self-evaluation and fostering their autonomy. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-07-07T12:35:12Z 2016-07-07T12:35:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000300005 Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 25-32, 2012. 1981-5271 http://hdl.handle.net/11449/140735 10.1590/S0100-55022012000300005 S0100-55022012000300005 S0100-55022012000300005.pdf 0448759379310369 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000300005 http://hdl.handle.net/11449/140735 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 25-32, 2012. 1981-5271 10.1590/S0100-55022012000300005 S0100-55022012000300005 S0100-55022012000300005.pdf 0448759379310369 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
25-32 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128215200301056 |