O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Kátia Lidiane de [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156506
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898649.pdf
Resumo: The present research seeks to investigate the cultural preferences of the students of the Pedagogy course of the Unesp of Bauru in order to understand how cultural capital serves for formal education and teacher training as a form of symbolic domination. For this, the research is based on concepts introduced by Pierre Bourdieu as Symbolic Capital, Field and symbolic violence and its relation with the way in which the inequalities are legitimized and reaffirmed in the school. Cultural capital is the focus of analysis because it is a symbolic capital by which some changes can take place, although generally it serves only as an authentication of the dominant culture. For this, the paper discusses the object of study of pedagogy, which is education and briefly analyzes how the teacher work and the training of teachers in the country occurs, in order to identify their potentialities and weaknesses. After these discussions, we present the results of an applied research with students of the Pedagogy course of Unesp de Bauru, in which investigates what is the profile of this group and their experiences and cultural preferences. Thus, the responses of the subjects studied and the theoretical basis used allow us to note how much the investment in the cultural capital associated with a critical view of the world can have a sense of re-signification of the reality for the teachers in formation, as they appropriate the knowledge and can, within this structure, change their reach to different social groups and classes
id UNSP_d534ac5587f87d0282c2570e8f6f54b8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156506
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/BauruProfessores - FormaçãoCulturaEducaçãoEstudantes universitarios - BauruEducationThe present research seeks to investigate the cultural preferences of the students of the Pedagogy course of the Unesp of Bauru in order to understand how cultural capital serves for formal education and teacher training as a form of symbolic domination. For this, the research is based on concepts introduced by Pierre Bourdieu as Symbolic Capital, Field and symbolic violence and its relation with the way in which the inequalities are legitimized and reaffirmed in the school. Cultural capital is the focus of analysis because it is a symbolic capital by which some changes can take place, although generally it serves only as an authentication of the dominant culture. For this, the paper discusses the object of study of pedagogy, which is education and briefly analyzes how the teacher work and the training of teachers in the country occurs, in order to identify their potentialities and weaknesses. After these discussions, we present the results of an applied research with students of the Pedagogy course of Unesp de Bauru, in which investigates what is the profile of this group and their experiences and cultural preferences. Thus, the responses of the subjects studied and the theoretical basis used allow us to note how much the investment in the cultural capital associated with a critical view of the world can have a sense of re-signification of the reality for the teachers in formation, as they appropriate the knowledge and can, within this structure, change their reach to different social groups and classesA presente pesquisa busca investigar as preferências culturais dos estudantes do curso de Pedagogia da Unesp de Bauru a fim de compreender de que forma o capital cultural serve para que a educação formal e a formação de professores como uma forma de dominação simbólica. Para isso, a pesquisa se fundamenta em conceitos introduzidos por Pierre Bourdieu como Capital Simbólico, Campo e violência simbólica e sua relação com a maneira como as desigualdades são legitimadas e reafirmadas na escola. O capital cultural é foco da análise pois se trata de um capital simbólico pelo qual algumas mudanças podem acontecer, embora geralmente ele sirva apenas como uma autenticação da cultura dominante. Para isso, o trabalho discute o objeto de estudo da pedagogia, que é a educação e analisa brevemente como ocorre o trabalho docente e a formação de professores no país, a fim de identificar suas potencialidades e fragilidades. Após tais discussões, apresenta-se o resultado de uma pesquisa aplicada com estudantes do curso de Pedagogia da Unesp de Bauru, na qual investiga qual é o perfil desse grupo e suas experiências e preferências culturais. Sendo assim, as respostas dos sujeitos pesquisados e a fundamentação teórica utilizada permite notar o quanto o investimento no capital cultural associado a uma visão crítica do mundo podem possuir um sentido de ressignificação da realidade para os professores em formação, na medida que se apropriam do conhecimento dominante e podem, dentro dessa estrutura, alterar o seu alcance pra diferentes grupos e classes sociaisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Campos, Kátia Lidiane de [UNESP]2018-09-19T17:27:37Z2018-09-19T17:27:37Z2017-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis73 p.application/pdfCAMPOS, Kátia Lidiane de. O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru. . Bauru. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, .http://hdl.handle.net/11449/156506000898649http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898649.pdf2394025583164116Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156506Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:31:08.422357Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru
title O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru
spellingShingle O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru
Campos, Kátia Lidiane de [UNESP]
Professores - Formação
Cultura
Educação
Estudantes universitarios - Bauru
Education
title_short O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru
title_full O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru
title_fullStr O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru
title_full_unstemmed O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru
title_sort O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru
author Campos, Kátia Lidiane de [UNESP]
author_facet Campos, Kátia Lidiane de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Kátia Lidiane de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação
Cultura
Educação
Estudantes universitarios - Bauru
Education
topic Professores - Formação
Cultura
Educação
Estudantes universitarios - Bauru
Education
description The present research seeks to investigate the cultural preferences of the students of the Pedagogy course of the Unesp of Bauru in order to understand how cultural capital serves for formal education and teacher training as a form of symbolic domination. For this, the research is based on concepts introduced by Pierre Bourdieu as Symbolic Capital, Field and symbolic violence and its relation with the way in which the inequalities are legitimized and reaffirmed in the school. Cultural capital is the focus of analysis because it is a symbolic capital by which some changes can take place, although generally it serves only as an authentication of the dominant culture. For this, the paper discusses the object of study of pedagogy, which is education and briefly analyzes how the teacher work and the training of teachers in the country occurs, in order to identify their potentialities and weaknesses. After these discussions, we present the results of an applied research with students of the Pedagogy course of Unesp de Bauru, in which investigates what is the profile of this group and their experiences and cultural preferences. Thus, the responses of the subjects studied and the theoretical basis used allow us to note how much the investment in the cultural capital associated with a critical view of the world can have a sense of re-signification of the reality for the teachers in formation, as they appropriate the knowledge and can, within this structure, change their reach to different social groups and classes
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-14
2018-09-19T17:27:37Z
2018-09-19T17:27:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAMPOS, Kátia Lidiane de. O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru. . Bauru. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, .
http://hdl.handle.net/11449/156506
000898649
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898649.pdf
2394025583164116
identifier_str_mv CAMPOS, Kátia Lidiane de. O capital cultural e a formação de estudantes do curso de Pedagogia da Unesp/Bauru. . Bauru. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, .
000898649
2394025583164116
url http://hdl.handle.net/11449/156506
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000898649.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 73 p.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128664860098560