Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/viewArticle/5666 http://hdl.handle.net/11449/127028 |
Resumo: | This article begins with a brief overview of the objectives of an international project that uses teletandem as a virtual, collaborative and autonomous context for on-line intercultural and multimodal communication in Portuguese as a Foreign Language (PFL). We, then, move on to analyze the statistical data supplied by the site of the project, attempting to draw on a few inferences that can show the interconnection of the possibilities, difficulties and, above all, the scope of the project that promotes the interest and learning of PFL in various countries. The result of our analysis showed (a) the importance of a site for divulging and expanding the learning of PFL with relative low financial investment; (b) different levels of interest of certain countries in PFL; (c) the importance of establishing and keeping contact with departments of Portuguese in some universities in order to expand the teaching and learning of PFL; and (d) the importance of several project management procedures in order to keep contact, as well as the interest of the Portuguese departments in certain universities abroad regarding on-line collaborative projects with Brazil. |
id |
UNSP_d8298ccc64e1870668556d1985aa6be1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127028 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLETeletandem: possibilities, difficulties and scope of an on-line communication project in Portuguese as a foreign languageTeletandemPortuguese as a Foreign LanguageOn-line synchronous interactionTeletandemPortugues Lingua EstrangeiraComunicação interculturalEnsino e aprendizagem de língua estrangeiraEnsino de Linguas EstrangeirasEnsino de línguas estrangeiras à distânciaThis article begins with a brief overview of the objectives of an international project that uses teletandem as a virtual, collaborative and autonomous context for on-line intercultural and multimodal communication in Portuguese as a Foreign Language (PFL). We, then, move on to analyze the statistical data supplied by the site of the project, attempting to draw on a few inferences that can show the interconnection of the possibilities, difficulties and, above all, the scope of the project that promotes the interest and learning of PFL in various countries. The result of our analysis showed (a) the importance of a site for divulging and expanding the learning of PFL with relative low financial investment; (b) different levels of interest of certain countries in PFL; (c) the importance of establishing and keeping contact with departments of Portuguese in some universities in order to expand the teaching and learning of PFL; and (d) the importance of several project management procedures in order to keep contact, as well as the interest of the Portuguese departments in certain universities abroad regarding on-line collaborative projects with Brazil.Este artigo inicia-se com a apresentação dos objetivos de um projeto internacional que utiliza o teletandem em um contexto virtual, colaborativo e autônomo para a comunicação intercultural e multimodal em Português – Língua Estrangeira (PLE). Em seguida, analisamos os dados estatísticos oferecidos pelo site do projeto, tentando oferecer algumas inferências que mostram a relação entre as possibilidades, as dificuldades e, acima de tudo, a abrangência de um projeto que visa à promoção do interesse e da aprendizagem de PLE em vários países. Os resultados da análise mostram: (a) a importância de um site para divulgação e expansão do aprendizado de PLE com um baixo custo; (b) diferentes níveis de interesse de certos países em PLE; (c) a importância do estabelecimento e da manutenção de contatos com departamentos de PLE de algumas universidades com o intuito de expandir o ensino e a aprendizagem de PLE; e (d) a importância de vários procedimentos de gerenciamento para manter o contato e o interesse desses departamentos para projetos de colaboração on-line com o Brasil.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Câmpus de Assis, Faculdade de Filosofia Ciencias e Letras - Assis, Assis, Ave. Dom Antonio 2100, Universitário, CEP 19800-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Câmpus de Assis, Faculdade de Filosofia Ciencias e Letras - Assis, Assis, Ave. Dom Antonio 2100, Universitário, CEP 19800-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Georgetown UniversityTelles, Joao Antonio [UNESP]Ferreira, Michael J.2015-08-21T17:53:45Z2015-08-21T17:53:45Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article79-104application/pdfhttp://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/viewArticle/5666Horizontes, v. 9, n. 2, p. 79-104, 2011.1677-9770http://hdl.handle.net/11449/127028ISSN1677-9770-2011-09-02-79-104.pdf5842613672024866Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHorizontesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127028Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:01:30.056765Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLE Teletandem: possibilities, difficulties and scope of an on-line communication project in Portuguese as a foreign language |
title |
Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLE |
spellingShingle |
Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLE Telles, Joao Antonio [UNESP] Teletandem Portuguese as a Foreign Language On-line synchronous interaction Teletandem Portugues Lingua Estrangeira Comunicação intercultural Ensino e aprendizagem de língua estrangeira Ensino de Linguas Estrangeiras Ensino de línguas estrangeiras à distância |
title_short |
Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLE |
title_full |
Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLE |
title_fullStr |
Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLE |
title_full_unstemmed |
Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLE |
title_sort |
Teletandem: possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação online de PLE |
author |
Telles, Joao Antonio [UNESP] |
author_facet |
Telles, Joao Antonio [UNESP] Ferreira, Michael J. |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Michael J. |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Georgetown University |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Telles, Joao Antonio [UNESP] Ferreira, Michael J. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teletandem Portuguese as a Foreign Language On-line synchronous interaction Teletandem Portugues Lingua Estrangeira Comunicação intercultural Ensino e aprendizagem de língua estrangeira Ensino de Linguas Estrangeiras Ensino de línguas estrangeiras à distância |
topic |
Teletandem Portuguese as a Foreign Language On-line synchronous interaction Teletandem Portugues Lingua Estrangeira Comunicação intercultural Ensino e aprendizagem de língua estrangeira Ensino de Linguas Estrangeiras Ensino de línguas estrangeiras à distância |
description |
This article begins with a brief overview of the objectives of an international project that uses teletandem as a virtual, collaborative and autonomous context for on-line intercultural and multimodal communication in Portuguese as a Foreign Language (PFL). We, then, move on to analyze the statistical data supplied by the site of the project, attempting to draw on a few inferences that can show the interconnection of the possibilities, difficulties and, above all, the scope of the project that promotes the interest and learning of PFL in various countries. The result of our analysis showed (a) the importance of a site for divulging and expanding the learning of PFL with relative low financial investment; (b) different levels of interest of certain countries in PFL; (c) the importance of establishing and keeping contact with departments of Portuguese in some universities in order to expand the teaching and learning of PFL; and (d) the importance of several project management procedures in order to keep contact, as well as the interest of the Portuguese departments in certain universities abroad regarding on-line collaborative projects with Brazil. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-08-21T17:53:45Z 2015-08-21T17:53:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/viewArticle/5666 Horizontes, v. 9, n. 2, p. 79-104, 2011. 1677-9770 http://hdl.handle.net/11449/127028 ISSN1677-9770-2011-09-02-79-104.pdf 5842613672024866 |
url |
http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/viewArticle/5666 http://hdl.handle.net/11449/127028 |
identifier_str_mv |
Horizontes, v. 9, n. 2, p. 79-104, 2011. 1677-9770 ISSN1677-9770-2011-09-02-79-104.pdf 5842613672024866 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Horizontes |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
79-104 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129013345943552 |