PNBE 2010: personagens negros como protagonistas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400008 http://hdl.handle.net/11449/109762 |
Resumo: | This article is the result of research that aimed to analyze the presence of black characters in children's literature books selected by the National Program of School Library (PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program, the research subjects were students of second and fifth years from Public Elementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicated that only eight books addressed to the topic. Students of black ancestry recognized, through interviews and discussions in groups, absence of black characters that could be references for the construction of ethnic identity among other manifestations. |
id |
UNSP_d8ef0397aa4ffa9af4b68284f122fee4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109762 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
PNBE 2010: personagens negros como protagonistasPNBE 2010: black characters as protagonistsLiteratura InfantilRelações Étnico-raciaisPNBEConstrução da Identidade NegraPNBEChildren s LiteratureEthnic-racial RelationsConstruction of Black IdentityThis article is the result of research that aimed to analyze the presence of black characters in children's literature books selected by the National Program of School Library (PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program, the research subjects were students of second and fifth years from Public Elementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicated that only eight books addressed to the topic. Students of black ancestry recognized, through interviews and discussions in groups, absence of black characters that could be references for the construction of ethnic identity among other manifestations.Este artigo é resultante da pesquisa cujo objetivo foi o de analisar a presença dos personagens negros nos livros de literatura infantil selecionados pelo Programa Nacional Biblioteca Escolar (PNBE) no ano de 2010. Além da análise do acervo do Programa, foram sujeitos da pesquisa alunos de segundo e de quinto ano do ensino fundamental de uma escola municipal em uma cidade do interior do Estado de São Paulo. As conclusões indicam que apenas oito livros abordam a temática. Os alunos de descendência negra, por meio de entrevistas e de discussões em grupo focal, reconhecem, entre outras manifestações, ausência de personagens negros que poderiam ser referências para construção da identidade étnica.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arena, Dagoberto Buim [UNESP]Lopes, Naiane Rufino [UNESP]2014-10-01T13:08:31Z2014-10-01T13:08:31Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1147-1173application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400008Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 38, n. 4, p. 1147-1173, 2013.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/10976210.1590/S2175-62362013000400008S2175-62362013000400008S2175-62362013000400008.pdf9019185751164438SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109762Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PNBE 2010: personagens negros como protagonistas PNBE 2010: black characters as protagonists |
title |
PNBE 2010: personagens negros como protagonistas |
spellingShingle |
PNBE 2010: personagens negros como protagonistas Arena, Dagoberto Buim [UNESP] Literatura Infantil Relações Étnico-raciais PNBE Construção da Identidade Negra PNBE Children s Literature Ethnic-racial Relations Construction of Black Identity |
title_short |
PNBE 2010: personagens negros como protagonistas |
title_full |
PNBE 2010: personagens negros como protagonistas |
title_fullStr |
PNBE 2010: personagens negros como protagonistas |
title_full_unstemmed |
PNBE 2010: personagens negros como protagonistas |
title_sort |
PNBE 2010: personagens negros como protagonistas |
author |
Arena, Dagoberto Buim [UNESP] |
author_facet |
Arena, Dagoberto Buim [UNESP] Lopes, Naiane Rufino [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Naiane Rufino [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arena, Dagoberto Buim [UNESP] Lopes, Naiane Rufino [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura Infantil Relações Étnico-raciais PNBE Construção da Identidade Negra PNBE Children s Literature Ethnic-racial Relations Construction of Black Identity |
topic |
Literatura Infantil Relações Étnico-raciais PNBE Construção da Identidade Negra PNBE Children s Literature Ethnic-racial Relations Construction of Black Identity |
description |
This article is the result of research that aimed to analyze the presence of black characters in children's literature books selected by the National Program of School Library (PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program, the research subjects were students of second and fifth years from Public Elementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicated that only eight books addressed to the topic. Students of black ancestry recognized, through interviews and discussions in groups, absence of black characters that could be references for the construction of ethnic identity among other manifestations. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-01 2014-10-01T13:08:31Z 2014-10-01T13:08:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400008 Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 38, n. 4, p. 1147-1173, 2013. 2175-6236 http://hdl.handle.net/11449/109762 10.1590/S2175-62362013000400008 S2175-62362013000400008 S2175-62362013000400008.pdf 9019185751164438 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400008 http://hdl.handle.net/11449/109762 |
identifier_str_mv |
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 38, n. 4, p. 1147-1173, 2013. 2175-6236 10.1590/S2175-62362013000400008 S2175-62362013000400008 S2175-62362013000400008.pdf 9019185751164438 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1147-1173 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128110416101376 |