PNBE 2010: black characters as protagonists

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Buim Arena, Dagoberto
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Rufino Lopes, Naiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/38158
Resumo: This article isthe result of research that aimed to analyze the presence of black charactersin children's literature books selected by the National Program of School Library(PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program,the research subjects were students of second and fifth years from PublicElementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicatedthat only eight books addressed to the topic. Students of black ancestryrecognized, through interviews and discussions in groups, absence of blackcharacters that could be references for the construction of ethnic identityamong other manifestations.
id UFRGS-9_e340b93d3091e39fb888dba09f37e9c6
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/38158
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling PNBE 2010: black characters as protagonistsPNBE 2010: personagens negros como protagonistas.Literatura Infantil. Relações Étnico-raciais. PNBE. Construção da Identidade Negra.PNBE. Children’s Literature. Ethnic-racial Relations. Construction of Black Identity.This article isthe result of research that aimed to analyze the presence of black charactersin children's literature books selected by the National Program of School Library(PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program,the research subjects were students of second and fifth years from PublicElementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicatedthat only eight books addressed to the topic. Students of black ancestryrecognized, through interviews and discussions in groups, absence of blackcharacters that could be references for the construction of ethnic identityamong other manifestations.Este artigo é resultante da pesquisa cujo objetivo foi o de analisar a presença dos personagens negros nos livros de literatura infantil selecionados pelo Programa Nacional Biblioteca Escolar (PNBE) no ano de 2010. Além da análise do acervo do Programa, foram sujeitos da pesquisa alunos de segundo e de quinto ano do ensino fundamental de uma escola municipal em uma cidade do interior do Estado de São Paulo. As conclusões indicam que apenas oito livros abordam a temática. Os alunos de descendência negra, por meio de entrevistas e de discussões em grupo focal, reconhecem, entre outras manifestações, ausência de personagens negros que poderiam ser referências para construção da identidade étnica.FACED - UFRGS2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/38158Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013)Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/38158/46015Buim Arena, DagobertoRufino Lopes, Naianeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T17:09:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/38158Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T17:09:16Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv PNBE 2010: black characters as protagonists
PNBE 2010: personagens negros como protagonistas.
title PNBE 2010: black characters as protagonists
spellingShingle PNBE 2010: black characters as protagonists
Buim Arena, Dagoberto
Literatura Infantil. Relações Étnico-raciais. PNBE. Construção da Identidade Negra.
PNBE. Children’s Literature. Ethnic-racial Relations. Construction of Black Identity.
title_short PNBE 2010: black characters as protagonists
title_full PNBE 2010: black characters as protagonists
title_fullStr PNBE 2010: black characters as protagonists
title_full_unstemmed PNBE 2010: black characters as protagonists
title_sort PNBE 2010: black characters as protagonists
author Buim Arena, Dagoberto
author_facet Buim Arena, Dagoberto
Rufino Lopes, Naiane
author_role author
author2 Rufino Lopes, Naiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Buim Arena, Dagoberto
Rufino Lopes, Naiane
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura Infantil. Relações Étnico-raciais. PNBE. Construção da Identidade Negra.
PNBE. Children’s Literature. Ethnic-racial Relations. Construction of Black Identity.
topic Literatura Infantil. Relações Étnico-raciais. PNBE. Construção da Identidade Negra.
PNBE. Children’s Literature. Ethnic-racial Relations. Construction of Black Identity.
description This article isthe result of research that aimed to analyze the presence of black charactersin children's literature books selected by the National Program of School Library(PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program,the research subjects were students of second and fifth years from PublicElementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicatedthat only eight books addressed to the topic. Students of black ancestryrecognized, through interviews and discussions in groups, absence of blackcharacters that could be references for the construction of ethnic identityamong other manifestations.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/38158
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/38158
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/38158/46015
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013)
Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985293168640