Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thayane Bezerra da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/232358
Resumo: In dance’s world, we always come across fascinating movements, which when well executed take the dancer to high levels of performance. Although Physics is present in all the steps of dance and is responsible for practically all the technique, little is said about this subject, both among dance artists and the public that studies physics. For a better use of this artistic area within basic education and seeking to solve problems such as the lack of motivation to learn physics, we find here a possibility for creative development, with a better use of this artistic area in basic education, particularly dance. Including dance in physics teaching is the focus of our study, analyzing contemporary dance, dance-theater and classical ballet as possibilities, through activities in which the student can have direct perceptions and it is possible to relate the artistic environment with the physics around him.
id UNSP_db763a435bc4890a174615cb8bf8bc97
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/232358
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básicaPhysics teaching in dance: possibilities for basic educationPhysicsDancePhysics teachingBasic educationFísicaDançaEnsino de físicaEducação básicaIn dance’s world, we always come across fascinating movements, which when well executed take the dancer to high levels of performance. Although Physics is present in all the steps of dance and is responsible for practically all the technique, little is said about this subject, both among dance artists and the public that studies physics. For a better use of this artistic area within basic education and seeking to solve problems such as the lack of motivation to learn physics, we find here a possibility for creative development, with a better use of this artistic area in basic education, particularly dance. Including dance in physics teaching is the focus of our study, analyzing contemporary dance, dance-theater and classical ballet as possibilities, through activities in which the student can have direct perceptions and it is possible to relate the artistic environment with the physics around him.No mundo da dança nos deparamos com movimentos fascinantes, que quando bem executados levam o bailarino a altos níveis de performance. Embora a física esteja presente em todos os passos e ser a responsável por praticamente toda a técnica, pouco se fala nesse assunto, tanto entre artistas da dança quanto aos estudantes de física. Buscando resolver problemas como a desmotivação para estudar física, discutimos uma possibilidade de desenvolvimento criativo, com um melhor aproveitamento dessa área artística na educação básica, particularmente a dança. A inclusão da dança no ensino da física é o foco desse estudo, analisando como possibilidades a dança contemporânea, a dança-teatro e o ballet clássico, por meio de atividades em que o estudante possa ter percepções diretas e seja possível relacionar o meio artístico com a física a seu redor.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Eugenio Maria de França [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Thayane Bezerra da2022-04-29T12:27:52Z2022-04-29T12:27:52Z2022-02-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/232358porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-01-11T06:33:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/232358Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:44:13.220863Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica
Physics teaching in dance: possibilities for basic education
title Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica
spellingShingle Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica
Silva, Thayane Bezerra da
Physics
Dance
Physics teaching
Basic education
Física
Dança
Ensino de física
Educação básica
title_short Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica
title_full Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica
title_fullStr Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica
title_full_unstemmed Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica
title_sort Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica
author Silva, Thayane Bezerra da
author_facet Silva, Thayane Bezerra da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, Eugenio Maria de França [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Thayane Bezerra da
dc.subject.por.fl_str_mv Physics
Dance
Physics teaching
Basic education
Física
Dança
Ensino de física
Educação básica
topic Physics
Dance
Physics teaching
Basic education
Física
Dança
Ensino de física
Educação básica
description In dance’s world, we always come across fascinating movements, which when well executed take the dancer to high levels of performance. Although Physics is present in all the steps of dance and is responsible for practically all the technique, little is said about this subject, both among dance artists and the public that studies physics. For a better use of this artistic area within basic education and seeking to solve problems such as the lack of motivation to learn physics, we find here a possibility for creative development, with a better use of this artistic area in basic education, particularly dance. Including dance in physics teaching is the focus of our study, analyzing contemporary dance, dance-theater and classical ballet as possibilities, through activities in which the student can have direct perceptions and it is possible to relate the artistic environment with the physics around him.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-29T12:27:52Z
2022-04-29T12:27:52Z
2022-02-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/232358
url http://hdl.handle.net/11449/232358
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129456221454336