Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/232358 |
Resumo: | In dance’s world, we always come across fascinating movements, which when well executed take the dancer to high levels of performance. Although Physics is present in all the steps of dance and is responsible for practically all the technique, little is said about this subject, both among dance artists and the public that studies physics. For a better use of this artistic area within basic education and seeking to solve problems such as the lack of motivation to learn physics, we find here a possibility for creative development, with a better use of this artistic area in basic education, particularly dance. Including dance in physics teaching is the focus of our study, analyzing contemporary dance, dance-theater and classical ballet as possibilities, through activities in which the student can have direct perceptions and it is possible to relate the artistic environment with the physics around him. |
id |
UNSP_db763a435bc4890a174615cb8bf8bc97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/232358 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básicaPhysics teaching in dance: possibilities for basic educationPhysicsDancePhysics teachingBasic educationFísicaDançaEnsino de físicaEducação básicaIn dance’s world, we always come across fascinating movements, which when well executed take the dancer to high levels of performance. Although Physics is present in all the steps of dance and is responsible for practically all the technique, little is said about this subject, both among dance artists and the public that studies physics. For a better use of this artistic area within basic education and seeking to solve problems such as the lack of motivation to learn physics, we find here a possibility for creative development, with a better use of this artistic area in basic education, particularly dance. Including dance in physics teaching is the focus of our study, analyzing contemporary dance, dance-theater and classical ballet as possibilities, through activities in which the student can have direct perceptions and it is possible to relate the artistic environment with the physics around him.No mundo da dança nos deparamos com movimentos fascinantes, que quando bem executados levam o bailarino a altos níveis de performance. Embora a física esteja presente em todos os passos e ser a responsável por praticamente toda a técnica, pouco se fala nesse assunto, tanto entre artistas da dança quanto aos estudantes de física. Buscando resolver problemas como a desmotivação para estudar física, discutimos uma possibilidade de desenvolvimento criativo, com um melhor aproveitamento dessa área artística na educação básica, particularmente a dança. A inclusão da dança no ensino da física é o foco desse estudo, analisando como possibilidades a dança contemporânea, a dança-teatro e o ballet clássico, por meio de atividades em que o estudante possa ter percepções diretas e seja possível relacionar o meio artístico com a física a seu redor.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Eugenio Maria de França [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Thayane Bezerra da2022-04-29T12:27:52Z2022-04-29T12:27:52Z2022-02-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/232358porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-01-11T06:33:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/232358Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:44:13.220863Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica Physics teaching in dance: possibilities for basic education |
title |
Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica |
spellingShingle |
Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica Silva, Thayane Bezerra da Physics Dance Physics teaching Basic education Física Dança Ensino de física Educação básica |
title_short |
Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica |
title_full |
Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica |
title_fullStr |
Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica |
title_full_unstemmed |
Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica |
title_sort |
Ensino da Física na dança: possibilidades para a educação básica |
author |
Silva, Thayane Bezerra da |
author_facet |
Silva, Thayane Bezerra da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ramos, Eugenio Maria de França [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Thayane Bezerra da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics Dance Physics teaching Basic education Física Dança Ensino de física Educação básica |
topic |
Physics Dance Physics teaching Basic education Física Dança Ensino de física Educação básica |
description |
In dance’s world, we always come across fascinating movements, which when well executed take the dancer to high levels of performance. Although Physics is present in all the steps of dance and is responsible for practically all the technique, little is said about this subject, both among dance artists and the public that studies physics. For a better use of this artistic area within basic education and seeking to solve problems such as the lack of motivation to learn physics, we find here a possibility for creative development, with a better use of this artistic area in basic education, particularly dance. Including dance in physics teaching is the focus of our study, analyzing contemporary dance, dance-theater and classical ballet as possibilities, through activities in which the student can have direct perceptions and it is possible to relate the artistic environment with the physics around him. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-29T12:27:52Z 2022-04-29T12:27:52Z 2022-02-10 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11449/232358 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/232358 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129456221454336 |