Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/119006 |
Resumo: | This study aims to analise the relevance of the pedagogical coordinator as a mediator subject of the instructor formation within the school context. Thus, I seek to comprehend the functions that this coordinator may develop at school, affirming the contributions of dialogue and writing as instances of the resignification of the teaching practice. In this sense, the meetings of the HTPC(Collective Pedagogical Working Hours) are relevant spaces of the teaching practice. This qualitative investigation is the result of a bibliographic research, about the theoretical production, in the field of the education, that aims the thematic of the pedagogical coordinator and his functions at school. I've considered the articles located at the “Anais” of the ENDIPE(National Meeting of Didacticism and Teaching Practice) clipping the years of 2004,2006 and 2010, in the subject of teacher training, just like some bibliographic productions. I also introduce a teacher's report that helps to comprehend the HTPCs meetings as important spaces of experiences exchanges between the teachers, contributing to the quality of education offered |
id |
UNSP_dcaa5566c332163caf9dc34ee38579c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/119006 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escolaProfessores - FormaçãoOrientadores educacionaisSupervisores escolaresHorário de trabalho pedagógico coletivoThis study aims to analise the relevance of the pedagogical coordinator as a mediator subject of the instructor formation within the school context. Thus, I seek to comprehend the functions that this coordinator may develop at school, affirming the contributions of dialogue and writing as instances of the resignification of the teaching practice. In this sense, the meetings of the HTPC(Collective Pedagogical Working Hours) are relevant spaces of the teaching practice. This qualitative investigation is the result of a bibliographic research, about the theoretical production, in the field of the education, that aims the thematic of the pedagogical coordinator and his functions at school. I've considered the articles located at the “Anais” of the ENDIPE(National Meeting of Didacticism and Teaching Practice) clipping the years of 2004,2006 and 2010, in the subject of teacher training, just like some bibliographic productions. I also introduce a teacher's report that helps to comprehend the HTPCs meetings as important spaces of experiences exchanges between the teachers, contributing to the quality of education offeredEste estudo tem por objetivo analisar a relevância do coordenador pedagógico como sujeito mediador da formação docente dentro do contexto escolar. Sendo assim, busco compreender as funções que este coordenador pode vir a desempenhar na escola, afirmando as contribuições do diálogo e da escrita como instâncias de resignificação da prática docente. Nesse sentido, os encontros de HTPC (Horário de Trabalho Pedagógico Coletivo) são relevantes espaços de formação docente. Esta investigação qualitativa é resultado de uma pesquisa bibliográfica, acerca da produção teórica, no campo da educação, e que tem por foco a temática do coordenador pedagógico e suas funções na escola. Considerei os artigos localizados nos Anais do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) fazendo um recorte dos anos de 2004, 2006 e 2010, no eixo formação de professores, assim como algumas outras produções bibliográficas. Trago também o relato de uma professora que ajuda a compreender os encontros de HTPCs como importantes espaços de trocas de experiências entre os docentes, colaborando, assim, para a qualidade da educação oferecidaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Chaluh, Laura Noemi [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Helen de Lima [UNESP]2015-03-23T15:14:59Z2015-03-23T15:14:59Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis59 f.application/pdfFERNANDES, Helen de Lima. Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola. 2012. 59 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.http://hdl.handle.net/11449/119006000716230fernandes_hl_tcc_rcla.pdf5879357007917808Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-19T06:09:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119006Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-19T06:09:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola |
title |
Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola |
spellingShingle |
Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola Fernandes, Helen de Lima [UNESP] Professores - Formação Orientadores educacionais Supervisores escolares Horário de trabalho pedagógico coletivo |
title_short |
Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola |
title_full |
Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola |
title_fullStr |
Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola |
title_full_unstemmed |
Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola |
title_sort |
Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola |
author |
Fernandes, Helen de Lima [UNESP] |
author_facet |
Fernandes, Helen de Lima [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Chaluh, Laura Noemi [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Helen de Lima [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores - Formação Orientadores educacionais Supervisores escolares Horário de trabalho pedagógico coletivo |
topic |
Professores - Formação Orientadores educacionais Supervisores escolares Horário de trabalho pedagógico coletivo |
description |
This study aims to analise the relevance of the pedagogical coordinator as a mediator subject of the instructor formation within the school context. Thus, I seek to comprehend the functions that this coordinator may develop at school, affirming the contributions of dialogue and writing as instances of the resignification of the teaching practice. In this sense, the meetings of the HTPC(Collective Pedagogical Working Hours) are relevant spaces of the teaching practice. This qualitative investigation is the result of a bibliographic research, about the theoretical production, in the field of the education, that aims the thematic of the pedagogical coordinator and his functions at school. I've considered the articles located at the “Anais” of the ENDIPE(National Meeting of Didacticism and Teaching Practice) clipping the years of 2004,2006 and 2010, in the subject of teacher training, just like some bibliographic productions. I also introduce a teacher's report that helps to comprehend the HTPCs meetings as important spaces of experiences exchanges between the teachers, contributing to the quality of education offered |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-03-23T15:14:59Z 2015-03-23T15:14:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERNANDES, Helen de Lima. Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola. 2012. 59 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012. http://hdl.handle.net/11449/119006 000716230 fernandes_hl_tcc_rcla.pdf 5879357007917808 |
identifier_str_mv |
FERNANDES, Helen de Lima. Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola. 2012. 59 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012. 000716230 fernandes_hl_tcc_rcla.pdf 5879357007917808 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/119006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
59 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799964624595976192 |