Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Helen de Lima [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/119006
Resumo: This study aims to analise the relevance of the pedagogical coordinator as a mediator subject of the instructor formation within the school context. Thus, I seek to comprehend the functions that this coordinator may develop at school, affirming the contributions of dialogue and writing as instances of the resignification of the teaching practice. In this sense, the meetings of the HTPC(Collective Pedagogical Working Hours) are relevant spaces of the teaching practice. This qualitative investigation is the result of a bibliographic research, about the theoretical production, in the field of the education, that aims the thematic of the pedagogical coordinator and his functions at school. I've considered the articles located at the “Anais” of the ENDIPE(National Meeting of Didacticism and Teaching Practice) clipping the years of 2004,2006 and 2010, in the subject of teacher training, just like some bibliographic productions. I also introduce a teacher's report that helps to comprehend the HTPCs meetings as important spaces of experiences exchanges between the teachers, contributing to the quality of education offered
id UNSP_dcaa5566c332163caf9dc34ee38579c0
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/119006
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escolaProfessores - FormaçãoOrientadores educacionaisSupervisores escolaresHorário de trabalho pedagógico coletivoThis study aims to analise the relevance of the pedagogical coordinator as a mediator subject of the instructor formation within the school context. Thus, I seek to comprehend the functions that this coordinator may develop at school, affirming the contributions of dialogue and writing as instances of the resignification of the teaching practice. In this sense, the meetings of the HTPC(Collective Pedagogical Working Hours) are relevant spaces of the teaching practice. This qualitative investigation is the result of a bibliographic research, about the theoretical production, in the field of the education, that aims the thematic of the pedagogical coordinator and his functions at school. I've considered the articles located at the “Anais” of the ENDIPE(National Meeting of Didacticism and Teaching Practice) clipping the years of 2004,2006 and 2010, in the subject of teacher training, just like some bibliographic productions. I also introduce a teacher's report that helps to comprehend the HTPCs meetings as important spaces of experiences exchanges between the teachers, contributing to the quality of education offeredEste estudo tem por objetivo analisar a relevância do coordenador pedagógico como sujeito mediador da formação docente dentro do contexto escolar. Sendo assim, busco compreender as funções que este coordenador pode vir a desempenhar na escola, afirmando as contribuições do diálogo e da escrita como instâncias de resignificação da prática docente. Nesse sentido, os encontros de HTPC (Horário de Trabalho Pedagógico Coletivo) são relevantes espaços de formação docente. Esta investigação qualitativa é resultado de uma pesquisa bibliográfica, acerca da produção teórica, no campo da educação, e que tem por foco a temática do coordenador pedagógico e suas funções na escola. Considerei os artigos localizados nos Anais do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) fazendo um recorte dos anos de 2004, 2006 e 2010, no eixo formação de professores, assim como algumas outras produções bibliográficas. Trago também o relato de uma professora que ajuda a compreender os encontros de HTPCs como importantes espaços de trocas de experiências entre os docentes, colaborando, assim, para a qualidade da educação oferecidaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Chaluh, Laura Noemi [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Helen de Lima [UNESP]2015-03-23T15:14:59Z2015-03-23T15:14:59Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis59 f.application/pdfFERNANDES, Helen de Lima. Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola. 2012. 59 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.http://hdl.handle.net/11449/119006000716230fernandes_hl_tcc_rcla.pdf5879357007917808Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-19T06:09:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119006Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-19T06:09:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola
title Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola
spellingShingle Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola
Fernandes, Helen de Lima [UNESP]
Professores - Formação
Orientadores educacionais
Supervisores escolares
Horário de trabalho pedagógico coletivo
title_short Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola
title_full Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola
title_fullStr Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola
title_full_unstemmed Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola
title_sort Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola
author Fernandes, Helen de Lima [UNESP]
author_facet Fernandes, Helen de Lima [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Chaluh, Laura Noemi [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Helen de Lima [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação
Orientadores educacionais
Supervisores escolares
Horário de trabalho pedagógico coletivo
topic Professores - Formação
Orientadores educacionais
Supervisores escolares
Horário de trabalho pedagógico coletivo
description This study aims to analise the relevance of the pedagogical coordinator as a mediator subject of the instructor formation within the school context. Thus, I seek to comprehend the functions that this coordinator may develop at school, affirming the contributions of dialogue and writing as instances of the resignification of the teaching practice. In this sense, the meetings of the HTPC(Collective Pedagogical Working Hours) are relevant spaces of the teaching practice. This qualitative investigation is the result of a bibliographic research, about the theoretical production, in the field of the education, that aims the thematic of the pedagogical coordinator and his functions at school. I've considered the articles located at the “Anais” of the ENDIPE(National Meeting of Didacticism and Teaching Practice) clipping the years of 2004,2006 and 2010, in the subject of teacher training, just like some bibliographic productions. I also introduce a teacher's report that helps to comprehend the HTPCs meetings as important spaces of experiences exchanges between the teachers, contributing to the quality of education offered
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:14:59Z
2015-03-23T15:14:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERNANDES, Helen de Lima. Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola. 2012. 59 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/119006
000716230
fernandes_hl_tcc_rcla.pdf
5879357007917808
identifier_str_mv FERNANDES, Helen de Lima. Coordenador pedagógico: algumas concepções acerca de sua função na escola. 2012. 59 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
000716230
fernandes_hl_tcc_rcla.pdf
5879357007917808
url http://hdl.handle.net/11449/119006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 59 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964624595976192