A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meloni, Adaliza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Marin, Fátima Aparecida Dias Gomes [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.170767
http://hdl.handle.net/11449/213385
Resumo: In this article, we present the analysis of public play spaces in the city of Assis-SP, considering their importance for the child. The discussion based on the Geography of Childhood and the Sociology of Childhood involves the relationship that society has with children when defining play spaces in the city. Hearing the children’s voice and recognizing them as subjects who must participate in the organization of the city and who develop spatiality, it was possible to identify the desires and wants in relation to the constitution of play spaces. The children presented as positive points of the play spaces the availability of green areas, the opportunity to make friends and pondered about the need for toys, their maintenance and adequate conditions for cleaning and safety, showing that the Landscapes of Childhood of the city de Assis-SP do not always live up to their expectations.
id UNSP_de1755057087aef45556d23ca749073e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/213385
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SPThe city and play: analysis of public spaces for playing in Assis-SPLa ciudad y el juego: análisis de los espacios públicos para jugar en Assis-SPChildLandscapes of ChildhoodPlayCityPlay spacesCriançaPaisagens de InfânciaBrincarCidadeEspaços de brincarIn this article, we present the analysis of public play spaces in the city of Assis-SP, considering their importance for the child. The discussion based on the Geography of Childhood and the Sociology of Childhood involves the relationship that society has with children when defining play spaces in the city. Hearing the children’s voice and recognizing them as subjects who must participate in the organization of the city and who develop spatiality, it was possible to identify the desires and wants in relation to the constitution of play spaces. The children presented as positive points of the play spaces the availability of green areas, the opportunity to make friends and pondered about the need for toys, their maintenance and adequate conditions for cleaning and safety, showing that the Landscapes of Childhood of the city de Assis-SP do not always live up to their expectations.En este artículo, presentamos el análisis de los espacios públicos de juego en la ciudad de Assis-SP, considerando su importancia para el niño. La discusión basada en la Geografía de la Infancia y la Sociología de la Infancia involucra la relación que la sociedad tiene con los niños al definir espacios de jugar en la ciudad. Escuchar la voz de los niños y reconocerlos como sujetos que deben participar en la organización de la ciudad y que desarrollan la espacialidad, fue posible identificar los deseos y las necesidades en relación con la constitución de los espacios de jugar. Los niños presentaron como puntos positivos de los espacios de jugar la disponibilidad de áreas verdes, la oportunidad de hacer amigos y reflexionaron sobre la necesidad de juguetes, su mantenimiento y las condiciones adecuadas de limpieza y seguridad, lo que demuestra que los Paisajes de Infantiles de la ciudad de Assis-SP no siempre cumplen con sus expectativas.Neste artigo, analisamos espaços públicos de brincar da cidade de Assis-SP considerando sua importância para as crianças. Fundamentada na Geografia da Infância e na Sociologia da Infância, a discussão envolve a relação da sociedade com as crianças ao definir os espaços de brincar na cidade. Ouvir a voz das crianças e reconhecê-las como sujeitos que devem participar da organização da cidade e que desenvolvem a espacialidade permitiu identificar seus desejos e quereres na constituição dos espaços de brincar. As crianças apresentaram como pontos positivos dos espaços de brincar a disponibilidade de áreas verdes e a oportunidade de fazer amizades e ponderaram sobre a necessidade de brinquedos, de sua manutenção e de condições adequadas de limpeza e segurança, evidenciando que as Paisagens de Infância da cidade de Assis-SP nem sempre correspondem a suas expectativas.Secretaria da Educação do Estado de São PauloUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e TecnologiaUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e TecnologiaUniversidade de São PauloSecretaria da Educação do Estado de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Meloni, AdalizaMarin, Fátima Aparecida Dias Gomes [UNESP]2021-07-14T10:54:31Z2021-07-14T10:54:31Z2021-05-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.170767GEOUSP. Universidade de São Paulo, v. 25, n. 1, p. -, 2021.2179-0892http://hdl.handle.net/11449/21338510.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.170767S2179-08922021000100405S2179-08922021000100405.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporGEOUSPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-06T06:27:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213385Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-06T06:27:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP
The city and play: analysis of public spaces for playing in Assis-SP
La ciudad y el juego: análisis de los espacios públicos para jugar en Assis-SP
title A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP
spellingShingle A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP
Meloni, Adaliza
Child
Landscapes of Childhood
Play
City
Play spaces
Criança
Paisagens de Infância
Brincar
Cidade
Espaços de brincar
title_short A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP
title_full A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP
title_fullStr A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP
title_full_unstemmed A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP
title_sort A cidade e o brincar: análise de espaços públicos de brincar de Assis-SP
author Meloni, Adaliza
author_facet Meloni, Adaliza
Marin, Fátima Aparecida Dias Gomes [UNESP]
author_role author
author2 Marin, Fátima Aparecida Dias Gomes [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Secretaria da Educação do Estado de São Paulo
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Meloni, Adaliza
Marin, Fátima Aparecida Dias Gomes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Child
Landscapes of Childhood
Play
City
Play spaces
Criança
Paisagens de Infância
Brincar
Cidade
Espaços de brincar
topic Child
Landscapes of Childhood
Play
City
Play spaces
Criança
Paisagens de Infância
Brincar
Cidade
Espaços de brincar
description In this article, we present the analysis of public play spaces in the city of Assis-SP, considering their importance for the child. The discussion based on the Geography of Childhood and the Sociology of Childhood involves the relationship that society has with children when defining play spaces in the city. Hearing the children’s voice and recognizing them as subjects who must participate in the organization of the city and who develop spatiality, it was possible to identify the desires and wants in relation to the constitution of play spaces. The children presented as positive points of the play spaces the availability of green areas, the opportunity to make friends and pondered about the need for toys, their maintenance and adequate conditions for cleaning and safety, showing that the Landscapes of Childhood of the city de Assis-SP do not always live up to their expectations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:54:31Z
2021-07-14T10:54:31Z
2021-05-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.170767
GEOUSP. Universidade de São Paulo, v. 25, n. 1, p. -, 2021.
2179-0892
http://hdl.handle.net/11449/213385
10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.170767
S2179-08922021000100405
S2179-08922021000100405.pdf
url http://dx.doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.170767
http://hdl.handle.net/11449/213385
identifier_str_mv GEOUSP. Universidade de São Paulo, v. 25, n. 1, p. -, 2021.
2179-0892
10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.170767
S2179-08922021000100405
S2179-08922021000100405.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv GEOUSP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965536363216896