O estágio supervisionado na formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Andreia da Cunha Malheiros
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/290
http://hdl.handle.net/11449/124747
Resumo: The aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, more specifically the Literature and Language degree in São Paulo State University (UNESP), in Araraquara. Many students conclude their courses with no idea about what they’ll face in public schools. The reality has shown us that our bachelor degrees aren’t reaching their objectives. Looking for a theoretical support, it’s possible to infer this is not a recent problem, but an ancient one that has been discussed for a long time. In a wide context that involves the depreciation of bachelor degree, the aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, considering the opinion of the undergraduates, teachers from public school, who receive the undergraduates in their classroom and professors who are responsible for training them at the university. The supervised apprenticeship will receive more emphasis in the context it’s insert, with the intent of centralize the study in a very important part of the teacher training. Meanwhile, it’s the only responsible for the faults on pedagogical training of the teacher. It’s necessary to rethink the bachelor degree, not only as a project in the pedagogical area, but as responsibility of all the professors involved. Undergraduate a Language teacher is a project that must involve every area.
id UNSP_dfc283522b3df25e6925846f9821cec2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124747
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O estágio supervisionado na formação docenteThe supervised apprenticeship on teacher’s trainingUnder graduation coursesupervised apprenticeshipTeacher trainingLicenciaturaEstágio SupervisionadoFormação de ProfessoresThe aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, more specifically the Literature and Language degree in São Paulo State University (UNESP), in Araraquara. Many students conclude their courses with no idea about what they’ll face in public schools. The reality has shown us that our bachelor degrees aren’t reaching their objectives. Looking for a theoretical support, it’s possible to infer this is not a recent problem, but an ancient one that has been discussed for a long time. In a wide context that involves the depreciation of bachelor degree, the aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, considering the opinion of the undergraduates, teachers from public school, who receive the undergraduates in their classroom and professors who are responsible for training them at the university. The supervised apprenticeship will receive more emphasis in the context it’s insert, with the intent of centralize the study in a very important part of the teacher training. Meanwhile, it’s the only responsible for the faults on pedagogical training of the teacher. It’s necessary to rethink the bachelor degree, not only as a project in the pedagogical area, but as responsibility of all the professors involved. Undergraduate a Language teacher is a project that must involve every area.Este trabalho tem como principal objetivo estudar o estágio supervisionado dentro de um curso de licenciatura, tendo como local escolhido para observação o curso de Letras da Faculdade de Ciências e Letras do Câmpus de Araraquara. Muitas vezes, o graduando sai da graduação sem imaginar o que vai encontrar, o que mostra que os cursos de formação de professores não estão atendendo a todos os seus objetivos. Ao buscar um respaldo teórico para entender esta realidade, foi possível perceber que a situação não é recente e que o problema há muito já vem sendo discutido.Dentro do amplo cenário que envolve a desvalorização dos cursos de licenciatura, este trabalho pretende focalizar seus estudos no que se relaciona ao estágio, entretanto, isto não significa que ele seja o único responsável pelas falhas na formação pedagógica do professor, mas que será dada mais ênfase a ele no contexto em que está inserido, com o intuito de centralizar o estudo num dos vértices bastante importante da formação docente. É necessário que o curso de licenciatura seja repensado, não como um projeto exclusivo da parte pedagógica, mas como responsabilidade de todos os docentes envolvidos no curso. Formar um professor no curso de Letras, ou em qualquer outra área do conhecimento num projeto que envolva todas as áreas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Santana, Andreia da Cunha MalheirosInforsato, Edson do Carmo [UNESP]2015-07-15T18:27:37Z2015-07-15T18:27:37Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/290Camine: Caminhos da Educação, v. 3, p. 01/01-25, 2011.2175-4217http://hdl.handle.net/11449/124747ISSN2175-4217-2011-03-01-01-25.pdf7923096242704670000-0003-1939-3580Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCamine: Caminhos da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124747Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:03:06.056367Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O estágio supervisionado na formação docente
The supervised apprenticeship on teacher’s training
title O estágio supervisionado na formação docente
spellingShingle O estágio supervisionado na formação docente
Santana, Andreia da Cunha Malheiros
Under graduation course
supervised apprenticeship
Teacher training
Licenciatura
Estágio Supervisionado
Formação de Professores
title_short O estágio supervisionado na formação docente
title_full O estágio supervisionado na formação docente
title_fullStr O estágio supervisionado na formação docente
title_full_unstemmed O estágio supervisionado na formação docente
title_sort O estágio supervisionado na formação docente
author Santana, Andreia da Cunha Malheiros
author_facet Santana, Andreia da Cunha Malheiros
Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]
author_role author
author2 Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Andreia da Cunha Malheiros
Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Under graduation course
supervised apprenticeship
Teacher training
Licenciatura
Estágio Supervisionado
Formação de Professores
topic Under graduation course
supervised apprenticeship
Teacher training
Licenciatura
Estágio Supervisionado
Formação de Professores
description The aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, more specifically the Literature and Language degree in São Paulo State University (UNESP), in Araraquara. Many students conclude their courses with no idea about what they’ll face in public schools. The reality has shown us that our bachelor degrees aren’t reaching their objectives. Looking for a theoretical support, it’s possible to infer this is not a recent problem, but an ancient one that has been discussed for a long time. In a wide context that involves the depreciation of bachelor degree, the aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, considering the opinion of the undergraduates, teachers from public school, who receive the undergraduates in their classroom and professors who are responsible for training them at the university. The supervised apprenticeship will receive more emphasis in the context it’s insert, with the intent of centralize the study in a very important part of the teacher training. Meanwhile, it’s the only responsible for the faults on pedagogical training of the teacher. It’s necessary to rethink the bachelor degree, not only as a project in the pedagogical area, but as responsibility of all the professors involved. Undergraduate a Language teacher is a project that must involve every area.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-07-15T18:27:37Z
2015-07-15T18:27:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/290
Camine: Caminhos da Educação, v. 3, p. 01/01-25, 2011.
2175-4217
http://hdl.handle.net/11449/124747
ISSN2175-4217-2011-03-01-01-25.pdf
792309624270467
0000-0003-1939-3580
url http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/290
http://hdl.handle.net/11449/124747
identifier_str_mv Camine: Caminhos da Educação, v. 3, p. 01/01-25, 2011.
2175-4217
ISSN2175-4217-2011-03-01-01-25.pdf
792309624270467
0000-0003-1939-3580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Camine: Caminhos da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129278457413632