O estágio supervisionado na formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/290 http://hdl.handle.net/11449/124747 |
Resumo: | The aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, more specifically the Literature and Language degree in São Paulo State University (UNESP), in Araraquara. Many students conclude their courses with no idea about what they’ll face in public schools. The reality has shown us that our bachelor degrees aren’t reaching their objectives. Looking for a theoretical support, it’s possible to infer this is not a recent problem, but an ancient one that has been discussed for a long time. In a wide context that involves the depreciation of bachelor degree, the aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, considering the opinion of the undergraduates, teachers from public school, who receive the undergraduates in their classroom and professors who are responsible for training them at the university. The supervised apprenticeship will receive more emphasis in the context it’s insert, with the intent of centralize the study in a very important part of the teacher training. Meanwhile, it’s the only responsible for the faults on pedagogical training of the teacher. It’s necessary to rethink the bachelor degree, not only as a project in the pedagogical area, but as responsibility of all the professors involved. Undergraduate a Language teacher is a project that must involve every area. |
id |
UNSP_dfc283522b3df25e6925846f9821cec2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124747 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O estágio supervisionado na formação docenteThe supervised apprenticeship on teacher’s trainingUnder graduation coursesupervised apprenticeshipTeacher trainingLicenciaturaEstágio SupervisionadoFormação de ProfessoresThe aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, more specifically the Literature and Language degree in São Paulo State University (UNESP), in Araraquara. Many students conclude their courses with no idea about what they’ll face in public schools. The reality has shown us that our bachelor degrees aren’t reaching their objectives. Looking for a theoretical support, it’s possible to infer this is not a recent problem, but an ancient one that has been discussed for a long time. In a wide context that involves the depreciation of bachelor degree, the aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, considering the opinion of the undergraduates, teachers from public school, who receive the undergraduates in their classroom and professors who are responsible for training them at the university. The supervised apprenticeship will receive more emphasis in the context it’s insert, with the intent of centralize the study in a very important part of the teacher training. Meanwhile, it’s the only responsible for the faults on pedagogical training of the teacher. It’s necessary to rethink the bachelor degree, not only as a project in the pedagogical area, but as responsibility of all the professors involved. Undergraduate a Language teacher is a project that must involve every area.Este trabalho tem como principal objetivo estudar o estágio supervisionado dentro de um curso de licenciatura, tendo como local escolhido para observação o curso de Letras da Faculdade de Ciências e Letras do Câmpus de Araraquara. Muitas vezes, o graduando sai da graduação sem imaginar o que vai encontrar, o que mostra que os cursos de formação de professores não estão atendendo a todos os seus objetivos. Ao buscar um respaldo teórico para entender esta realidade, foi possível perceber que a situação não é recente e que o problema há muito já vem sendo discutido.Dentro do amplo cenário que envolve a desvalorização dos cursos de licenciatura, este trabalho pretende focalizar seus estudos no que se relaciona ao estágio, entretanto, isto não significa que ele seja o único responsável pelas falhas na formação pedagógica do professor, mas que será dada mais ênfase a ele no contexto em que está inserido, com o intuito de centralizar o estudo num dos vértices bastante importante da formação docente. É necessário que o curso de licenciatura seja repensado, não como um projeto exclusivo da parte pedagógica, mas como responsabilidade de todos os docentes envolvidos no curso. Formar um professor no curso de Letras, ou em qualquer outra área do conhecimento num projeto que envolva todas as áreas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Santana, Andreia da Cunha MalheirosInforsato, Edson do Carmo [UNESP]2015-07-15T18:27:37Z2015-07-15T18:27:37Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/290Camine: Caminhos da Educação, v. 3, p. 01/01-25, 2011.2175-4217http://hdl.handle.net/11449/124747ISSN2175-4217-2011-03-01-01-25.pdf7923096242704670000-0003-1939-3580Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCamine: Caminhos da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124747Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:03:06.056367Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O estágio supervisionado na formação docente The supervised apprenticeship on teacher’s training |
title |
O estágio supervisionado na formação docente |
spellingShingle |
O estágio supervisionado na formação docente Santana, Andreia da Cunha Malheiros Under graduation course supervised apprenticeship Teacher training Licenciatura Estágio Supervisionado Formação de Professores |
title_short |
O estágio supervisionado na formação docente |
title_full |
O estágio supervisionado na formação docente |
title_fullStr |
O estágio supervisionado na formação docente |
title_full_unstemmed |
O estágio supervisionado na formação docente |
title_sort |
O estágio supervisionado na formação docente |
author |
Santana, Andreia da Cunha Malheiros |
author_facet |
Santana, Andreia da Cunha Malheiros Inforsato, Edson do Carmo [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Inforsato, Edson do Carmo [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Andreia da Cunha Malheiros Inforsato, Edson do Carmo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Under graduation course supervised apprenticeship Teacher training Licenciatura Estágio Supervisionado Formação de Professores |
topic |
Under graduation course supervised apprenticeship Teacher training Licenciatura Estágio Supervisionado Formação de Professores |
description |
The aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, more specifically the Literature and Language degree in São Paulo State University (UNESP), in Araraquara. Many students conclude their courses with no idea about what they’ll face in public schools. The reality has shown us that our bachelor degrees aren’t reaching their objectives. Looking for a theoretical support, it’s possible to infer this is not a recent problem, but an ancient one that has been discussed for a long time. In a wide context that involves the depreciation of bachelor degree, the aim of this article is to study the supervised apprenticeship in a bachelor degree, considering the opinion of the undergraduates, teachers from public school, who receive the undergraduates in their classroom and professors who are responsible for training them at the university. The supervised apprenticeship will receive more emphasis in the context it’s insert, with the intent of centralize the study in a very important part of the teacher training. Meanwhile, it’s the only responsible for the faults on pedagogical training of the teacher. It’s necessary to rethink the bachelor degree, not only as a project in the pedagogical area, but as responsibility of all the professors involved. Undergraduate a Language teacher is a project that must involve every area. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-07-15T18:27:37Z 2015-07-15T18:27:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/290 Camine: Caminhos da Educação, v. 3, p. 01/01-25, 2011. 2175-4217 http://hdl.handle.net/11449/124747 ISSN2175-4217-2011-03-01-01-25.pdf 792309624270467 0000-0003-1939-3580 |
url |
http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/290 http://hdl.handle.net/11449/124747 |
identifier_str_mv |
Camine: Caminhos da Educação, v. 3, p. 01/01-25, 2011. 2175-4217 ISSN2175-4217-2011-03-01-01-25.pdf 792309624270467 0000-0003-1939-3580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Camine: Caminhos da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129278457413632 |