As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Josiane dos Santos [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/126682
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000838606.pdf
Resumo: In recent years, public schools have experienced the deployment of external evaluation that, legally, should promote the development and deployment aimed at enhancing the educational process of teaching offered at the country's public policy systems. However, such a situation occurred in a broader regulations of teaching and managerial measures and performative nature context generated implications in everyday school life, notably due to the pressure exerted on schools before the publicity of accountability for results and performance indicators changing, in many cases, the purpose of teaching work. In this context we understand that it is very important to discuss the history and characterization of implanted a city in São Paulo state systems, and vision teachers about them, and the consequences that assessments have caused in practice in the classroom. So be performed an empirical research of qualitative nature in four elementary schools-cycle Teaching I and II, with the aim of analyzing the perception of teachers about external reviews of a municipal school. As an instrument for data collection dense interview with teachers that will be used will be audio-recorded and then transcribed and analyzed with the support of the theoretical frameworks adopted
id UNSP_e01d08eb8185dd403b07bddfd3681189
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126682
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensinoProfessores - FormaçãoAvaliação educacionalEnsino fundamentalEscolas públicasPedagogia criticaTeachers, Training ofIn recent years, public schools have experienced the deployment of external evaluation that, legally, should promote the development and deployment aimed at enhancing the educational process of teaching offered at the country's public policy systems. However, such a situation occurred in a broader regulations of teaching and managerial measures and performative nature context generated implications in everyday school life, notably due to the pressure exerted on schools before the publicity of accountability for results and performance indicators changing, in many cases, the purpose of teaching work. In this context we understand that it is very important to discuss the history and characterization of implanted a city in São Paulo state systems, and vision teachers about them, and the consequences that assessments have caused in practice in the classroom. So be performed an empirical research of qualitative nature in four elementary schools-cycle Teaching I and II, with the aim of analyzing the perception of teachers about external reviews of a municipal school. As an instrument for data collection dense interview with teachers that will be used will be audio-recorded and then transcribed and analyzed with the support of the theoretical frameworks adoptedNos últimos anos, as escolas públicas vivenciaram a implantação de sistemas de avaliação externa que, do ponto de vista legal, deveriam subsidiar a elaboração e a implantação de políticas públicas voltadas para a melhoria do processo pedagógico do ensino ofertado no país. No entanto, tal situação, ocorrida num contexto mais amplo de regulações do trabalho docente e de implantação de medidas de natureza gerenciais e performáticas gerou implicações adversas no cotidiano escolar, notadamente em função da pressão exercida sobre as escolas diante da publicização dos resultados e responsabilização pelos indicadores de desempenho, alterando, em muitos casos, a finalidade do trabalho pedagógico. Diante desse contexto compreendemos que é de suma importância discutir o histórico e caracterização dos sistemas implantados numa cidade do interior paulista, e a percepção dos professores sobre eles, bem como as consequências que as avaliações têm causado na prática em sala de aula. Portanto, realizamos uma pesquisa empírica de natureza qualitativa em quatro escolas de Ensino Fundamental, ciclo I e II, com o objetivo de analisar a percepção dos professores acerca das avaliações externas de uma rede municipal de ensino. Como instrumento de coleta de dados foi utilizado a entrevista com professores que foram gravadas em áudio, e em seguida transcritas e analisadas com apoio dos referenciais teóricos adotadosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Paixão, Josiane dos Santos [UNESP]2015-08-20T18:50:09Z2015-08-20T18:50:09Z2015-03-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPAIXÃO, Josiane dos Santos. As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino. 2015. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2015.http://hdl.handle.net/11449/126682000838606http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000838606.pdf2394025583164116Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126682Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:51:36.329759Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino
title As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino
spellingShingle As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino
Paixão, Josiane dos Santos [UNESP]
Professores - Formação
Avaliação educacional
Ensino fundamental
Escolas públicas
Pedagogia critica
Teachers, Training of
title_short As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino
title_full As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino
title_fullStr As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino
title_full_unstemmed As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino
title_sort As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino
author Paixão, Josiane dos Santos [UNESP]
author_facet Paixão, Josiane dos Santos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão, Josiane dos Santos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação
Avaliação educacional
Ensino fundamental
Escolas públicas
Pedagogia critica
Teachers, Training of
topic Professores - Formação
Avaliação educacional
Ensino fundamental
Escolas públicas
Pedagogia critica
Teachers, Training of
description In recent years, public schools have experienced the deployment of external evaluation that, legally, should promote the development and deployment aimed at enhancing the educational process of teaching offered at the country's public policy systems. However, such a situation occurred in a broader regulations of teaching and managerial measures and performative nature context generated implications in everyday school life, notably due to the pressure exerted on schools before the publicity of accountability for results and performance indicators changing, in many cases, the purpose of teaching work. In this context we understand that it is very important to discuss the history and characterization of implanted a city in São Paulo state systems, and vision teachers about them, and the consequences that assessments have caused in practice in the classroom. So be performed an empirical research of qualitative nature in four elementary schools-cycle Teaching I and II, with the aim of analyzing the perception of teachers about external reviews of a municipal school. As an instrument for data collection dense interview with teachers that will be used will be audio-recorded and then transcribed and analyzed with the support of the theoretical frameworks adopted
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-20T18:50:09Z
2015-08-20T18:50:09Z
2015-03-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PAIXÃO, Josiane dos Santos. As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino. 2015. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/126682
000838606
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000838606.pdf
2394025583164116
identifier_str_mv PAIXÃO, Josiane dos Santos. As avaliações externas e as percepções dos professores do ensino fundamental de uma rede municipal de ensino. 2015. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2015.
000838606
2394025583164116
url http://hdl.handle.net/11449/126682
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000838606.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128573906616320