Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/12376
http://hdl.handle.net/11449/125054
Resumo: At the end of the 20th century and beginning of the 21st century, the public state schools of São Paulo were marked by many reformist measures which implied in changes on the forms of work organization in the classroom. Trying to contribute with the discussions about the implications of reformation on teaching work, I explore some data from an empiric research of qualitative basis carried out among teachers of the Cycle II of the Elementary and High School. The research made possible the recognition of the perception of thirty teachers about the reformist measures, especially, regarding the denominated work projects, subject of this article. The interpretation of data pointed to a process of collection and obligatoriness of the execution of projects on daily school life, justified by the resource transfer to schools and bonus payment to the teachers. It is noted, however, an ethic suffering by the teachers which assumed new tasks without changes on the work conditions, transforming the projects into labels or slang that were far from being satisfactorily carried out.
id UNSP_e3184594458cae2f857b7e425e0d6140
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125054
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?Teatchers and the ‘project” in São Paulo state public schools: a possible work?ProjectsTeaching workEducational reformsTeaching-learning processProjetosTrabalho docenteReformas educacionaisProcesso ensinoaprendizagemAt the end of the 20th century and beginning of the 21st century, the public state schools of São Paulo were marked by many reformist measures which implied in changes on the forms of work organization in the classroom. Trying to contribute with the discussions about the implications of reformation on teaching work, I explore some data from an empiric research of qualitative basis carried out among teachers of the Cycle II of the Elementary and High School. The research made possible the recognition of the perception of thirty teachers about the reformist measures, especially, regarding the denominated work projects, subject of this article. The interpretation of data pointed to a process of collection and obligatoriness of the execution of projects on daily school life, justified by the resource transfer to schools and bonus payment to the teachers. It is noted, however, an ethic suffering by the teachers which assumed new tasks without changes on the work conditions, transforming the projects into labels or slang that were far from being satisfactorily carried out.No final do século XX e início do século XXI, as escolas públicas estaduais paulistas foram marcadas por várias medidas reformistas que implicaram em alterações nas formas de organização do trabalho na sala de aula. Procurando contribuir com as discussões sobre as implicações das reformas no trabalho docente, exploro alguns dados de uma pesquisa empírica de base qualitativa realizada com professores do Ciclo II do Ensino Fundamental e Ensino Médio. A pesquisa possibilitou o reconhecimento da percepção de trinta professores acerca das medidas reformistas, especialmente em relação aos denominados projetos de trabalho, objeto deste artigo. A interpretação dos dados apontou para um processo de cobrança e obrigatoriedade da realização de projetos no cotidiano escolar, justificados pelo repasse de recursos às escolas e do pagamento de bônus aos professores. Notouse, porém, um sofrimento ético por parte dos professores que assumiram novas tarefas sem que houvesse alterações nas condições de trabalho, transformando os projetos em rótulos ou jargões que estavam distante de serem satisfatoriamente realizados.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engº Luiz Edmundo Carrijo Coube s/n, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engº Luiz Edmundo Carrijo Coube s/n, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]2015-07-15T18:28:18Z2015-07-15T18:28:18Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article187-199http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/12376Ensino em Re-vista, v. 18, n. 1, p. 187-199, 2011.0104-3757http://hdl.handle.net/11449/1250542394025583164116Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsino em Re-vistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125054Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:14:13.735388Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?
Teatchers and the ‘project” in São Paulo state public schools: a possible work?
title Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?
spellingShingle Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?
Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]
Projects
Teaching work
Educational reforms
Teaching-learning process
Projetos
Trabalho docente
Reformas educacionais
Processo ensinoaprendizagem
title_short Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?
title_full Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?
title_fullStr Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?
title_full_unstemmed Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?
title_sort Os professores e os projetos nas escolas públicas estaduais paulistas: um trabalho possível?
author Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]
author_facet Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Maria José da Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Projects
Teaching work
Educational reforms
Teaching-learning process
Projetos
Trabalho docente
Reformas educacionais
Processo ensinoaprendizagem
topic Projects
Teaching work
Educational reforms
Teaching-learning process
Projetos
Trabalho docente
Reformas educacionais
Processo ensinoaprendizagem
description At the end of the 20th century and beginning of the 21st century, the public state schools of São Paulo were marked by many reformist measures which implied in changes on the forms of work organization in the classroom. Trying to contribute with the discussions about the implications of reformation on teaching work, I explore some data from an empiric research of qualitative basis carried out among teachers of the Cycle II of the Elementary and High School. The research made possible the recognition of the perception of thirty teachers about the reformist measures, especially, regarding the denominated work projects, subject of this article. The interpretation of data pointed to a process of collection and obligatoriness of the execution of projects on daily school life, justified by the resource transfer to schools and bonus payment to the teachers. It is noted, however, an ethic suffering by the teachers which assumed new tasks without changes on the work conditions, transforming the projects into labels or slang that were far from being satisfactorily carried out.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-07-15T18:28:18Z
2015-07-15T18:28:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/12376
Ensino em Re-vista, v. 18, n. 1, p. 187-199, 2011.
0104-3757
http://hdl.handle.net/11449/125054
2394025583164116
url http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/12376
http://hdl.handle.net/11449/125054
identifier_str_mv Ensino em Re-vista, v. 18, n. 1, p. 187-199, 2011.
0104-3757
2394025583164116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensino em Re-vista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 187-199
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129177034948608