Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hansen, Aline Araujo de Paula [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/119395
Resumo: Since the 1980s, problem solving has been recommended by international curriculum proposals for the teaching of mathematics. In Brazil, with the publication of the National Curriculum Guidelines in 1997, this trend was reinforced and became the central activity of the classroom. Troubleshooting is seen as an asset in the learning process of the student, providing a context for learning concepts, mathematical methods and attitudes. However, this methodological approach requires deeper research, especially for new teaches. This work aims at a further study in this subject and in the experiences with problem solving in the classroom of High School students. The ground basis for this was the Mathematical Transalpine Rally, a competition between classrooms that seeks to facilitate the problem solving within mathematics teaching, and through an autonomous and creative work, performed collectively. The results of this experience, as well as the contribuition for the student’s education are presented
id UNSP_e3a56e1e229ad3ef2069501dda033f5f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/119395
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemáticoMatemática - Estudo e ensinoEnsino médioMatemática - Problemas, exercícios, etcMathematics Study and teachingSince the 1980s, problem solving has been recommended by international curriculum proposals for the teaching of mathematics. In Brazil, with the publication of the National Curriculum Guidelines in 1997, this trend was reinforced and became the central activity of the classroom. Troubleshooting is seen as an asset in the learning process of the student, providing a context for learning concepts, mathematical methods and attitudes. However, this methodological approach requires deeper research, especially for new teaches. This work aims at a further study in this subject and in the experiences with problem solving in the classroom of High School students. The ground basis for this was the Mathematical Transalpine Rally, a competition between classrooms that seeks to facilitate the problem solving within mathematics teaching, and through an autonomous and creative work, performed collectively. The results of this experience, as well as the contribuition for the student’s education are presentedNo ensino de Matemática, a resolução de problemas vem sendo preconizada pelas propostas curriculares internacionais desde a década de 80. No Brasil, com a publicação dos Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental em 1997, essa tendência foi reforçada, devendo ser a atividade central de sala de aula. A resolução de problemas confere um papel ativo ao aluno no processo de aprendizagem, proporcionando um contexto para aprender conceitos, métodos matemáticos e atitudes. No entanto, essa abordagem metodológica não é fácil de ser implementada, principalmente para um professor iniciante. Com este trabalho, buscou-se aprofundar essa temática e vivenciar situações de resolução de problemas em sala de aula com alunos do Ensino Médio. Para tanto, realizou-se uma experiência fortemente inspirada no Rali Matemático Transalpino, uma competição entre turmas que visa a promoção da resolução de problemas no ensino de Matemática, por meio de um trabalho autônomo e criativo, realizado coletivamente. Relatamos os resultados dessa experiência, bem como as contribuições para a formaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Jahn, Ana Paula [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Hansen, Aline Araujo de Paula [UNESP]2015-03-23T15:19:16Z2015-03-23T15:19:16Z2013-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis122 f.application/pdfHANSEN, Aline Araujo de Paula. Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático. 2013. 122 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.http://hdl.handle.net/11449/119395000735525000735525.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-17T06:09:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119395Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-17T06:09:27Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático
title Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático
spellingShingle Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático
Hansen, Aline Araujo de Paula [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Ensino médio
Matemática - Problemas, exercícios, etc
Mathematics Study and teaching
title_short Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático
title_full Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático
title_fullStr Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático
title_full_unstemmed Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático
title_sort Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático
author Hansen, Aline Araujo de Paula [UNESP]
author_facet Hansen, Aline Araujo de Paula [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Jahn, Ana Paula [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Hansen, Aline Araujo de Paula [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Ensino médio
Matemática - Problemas, exercícios, etc
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Ensino médio
Matemática - Problemas, exercícios, etc
Mathematics Study and teaching
description Since the 1980s, problem solving has been recommended by international curriculum proposals for the teaching of mathematics. In Brazil, with the publication of the National Curriculum Guidelines in 1997, this trend was reinforced and became the central activity of the classroom. Troubleshooting is seen as an asset in the learning process of the student, providing a context for learning concepts, mathematical methods and attitudes. However, this methodological approach requires deeper research, especially for new teaches. This work aims at a further study in this subject and in the experiences with problem solving in the classroom of High School students. The ground basis for this was the Mathematical Transalpine Rally, a competition between classrooms that seeks to facilitate the problem solving within mathematics teaching, and through an autonomous and creative work, performed collectively. The results of this experience, as well as the contribuition for the student’s education are presented
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-09
2015-03-23T15:19:16Z
2015-03-23T15:19:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HANSEN, Aline Araujo de Paula. Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático. 2013. 122 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/119395
000735525
000735525.pdf
identifier_str_mv HANSEN, Aline Araujo de Paula. Resolução de problemas no ensino da matemática: uma experiência com base no rali matemático. 2013. 122 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
000735525
000735525.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/119395
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 122 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792961577259892736