Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/155327 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-19/000881738.pdf |
Resumo: | Matematical Molding came to Brazil between the years of 1970 to 1980. It had a great intention of creating new methods, by improving mathematics in the country. The research was developed during some years improving and adding new supporters. In this research, we understood how some educational authors present Mathematical Molding. It has showed us how it works into scholar context, bringing some positive aspects and difficulties in its development. It also shows us, as teachers, ways of working with Mathematical Molding in schools and how it is discussed in official documents. This work is guided by a qualitative, explorative, descriptive methodology. The way of teaching Mathematics discipline needs differentiated means of approach to contribute in a meaningful way in students' learning. Modeling is a methodology, that when is well applied and worked with commitment, could bring excellent results in formation of citizens that would be able of relating to their environment with a critical stance |
id |
UNSP_e506e9352351699c7d0f292d550863e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/155327 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básicaMatemática - Estudo e ensinoModelos matemáticosEducaçãoMathematics Study and teachingMatematical Molding came to Brazil between the years of 1970 to 1980. It had a great intention of creating new methods, by improving mathematics in the country. The research was developed during some years improving and adding new supporters. In this research, we understood how some educational authors present Mathematical Molding. It has showed us how it works into scholar context, bringing some positive aspects and difficulties in its development. It also shows us, as teachers, ways of working with Mathematical Molding in schools and how it is discussed in official documents. This work is guided by a qualitative, explorative, descriptive methodology. The way of teaching Mathematics discipline needs differentiated means of approach to contribute in a meaningful way in students' learning. Modeling is a methodology, that when is well applied and worked with commitment, could bring excellent results in formation of citizens that would be able of relating to their environment with a critical stanceA Modelagem Matemática chegou ao Brasil entre as décadas de 1970 e 1980 com o intuito de criar novas maneiras de ensino da Matemática no país. A linha de pesquisa foi se desenvolvendo com o passar dos anos e ganhando novos adeptos. Neste trabalho, nos dispusemos a compreender como a Modelagem Matemática é apresentada por alguns autores de Educação Matemática, mostrar também como ela se dá no contexto escolar, trazendo aspectos positivos, as dificuldades no seu desenvolvimento, o papel do professor que trabalha com a Modelagem na escola. Discute-se também sobre como a Modelagem Matemática é abordada nos documentos oficiais. O trabalho é pautado na metodologia da pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva. O ensino da Matemática precisa de meios de abordagem diferenciados para contribuir com a aprendizagem dos alunos de maneira significativa, e a Modelagem é uma metodologia, que se for bem aplicada e trabalhada com empenho, pode trazer bons resultados para a formação de cidadãos capazes de se relacionar com seu ambiente com uma postura críticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Antonio Carlos de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Mariane Mendes [UNESP]2018-08-30T18:21:11Z2018-08-30T18:21:11Z2016-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis41 f.application/pdfLOPES, Mariane Mendes. Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica. 2016. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.http://hdl.handle.net/11449/155327000881738http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-19/000881738.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T19:08:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155327Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:53:37.078723Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica |
title |
Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica |
spellingShingle |
Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica Lopes, Mariane Mendes [UNESP] Matemática - Estudo e ensino Modelos matemáticos Educação Mathematics Study and teaching |
title_short |
Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica |
title_full |
Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica |
title_fullStr |
Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica |
title_full_unstemmed |
Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica |
title_sort |
Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica |
author |
Lopes, Mariane Mendes [UNESP] |
author_facet |
Lopes, Mariane Mendes [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, Antonio Carlos de [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Mariane Mendes [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - Estudo e ensino Modelos matemáticos Educação Mathematics Study and teaching |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Modelos matemáticos Educação Mathematics Study and teaching |
description |
Matematical Molding came to Brazil between the years of 1970 to 1980. It had a great intention of creating new methods, by improving mathematics in the country. The research was developed during some years improving and adding new supporters. In this research, we understood how some educational authors present Mathematical Molding. It has showed us how it works into scholar context, bringing some positive aspects and difficulties in its development. It also shows us, as teachers, ways of working with Mathematical Molding in schools and how it is discussed in official documents. This work is guided by a qualitative, explorative, descriptive methodology. The way of teaching Mathematics discipline needs differentiated means of approach to contribute in a meaningful way in students' learning. Modeling is a methodology, that when is well applied and worked with commitment, could bring excellent results in formation of citizens that would be able of relating to their environment with a critical stance |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-09 2018-08-30T18:21:11Z 2018-08-30T18:21:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LOPES, Mariane Mendes. Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica. 2016. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016. http://hdl.handle.net/11449/155327 000881738 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-19/000881738.pdf |
identifier_str_mv |
LOPES, Mariane Mendes. Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica. 2016. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016. 000881738 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/155327 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-19/000881738.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
41 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129135274360832 |