Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Mariane Mendes [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155327
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-19/000881738.pdf
Resumo: Matematical Molding came to Brazil between the years of 1970 to 1980. It had a great intention of creating new methods, by improving mathematics in the country. The research was developed during some years improving and adding new supporters. In this research, we understood how some educational authors present Mathematical Molding. It has showed us how it works into scholar context, bringing some positive aspects and difficulties in its development. It also shows us, as teachers, ways of working with Mathematical Molding in schools and how it is discussed in official documents. This work is guided by a qualitative, explorative, descriptive methodology. The way of teaching Mathematics discipline needs differentiated means of approach to contribute in a meaningful way in students' learning. Modeling is a methodology, that when is well applied and worked with commitment, could bring excellent results in formation of citizens that would be able of relating to their environment with a critical stance
id UNSP_e506e9352351699c7d0f292d550863e7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155327
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básicaMatemática - Estudo e ensinoModelos matemáticosEducaçãoMathematics Study and teachingMatematical Molding came to Brazil between the years of 1970 to 1980. It had a great intention of creating new methods, by improving mathematics in the country. The research was developed during some years improving and adding new supporters. In this research, we understood how some educational authors present Mathematical Molding. It has showed us how it works into scholar context, bringing some positive aspects and difficulties in its development. It also shows us, as teachers, ways of working with Mathematical Molding in schools and how it is discussed in official documents. This work is guided by a qualitative, explorative, descriptive methodology. The way of teaching Mathematics discipline needs differentiated means of approach to contribute in a meaningful way in students' learning. Modeling is a methodology, that when is well applied and worked with commitment, could bring excellent results in formation of citizens that would be able of relating to their environment with a critical stanceA Modelagem Matemática chegou ao Brasil entre as décadas de 1970 e 1980 com o intuito de criar novas maneiras de ensino da Matemática no país. A linha de pesquisa foi se desenvolvendo com o passar dos anos e ganhando novos adeptos. Neste trabalho, nos dispusemos a compreender como a Modelagem Matemática é apresentada por alguns autores de Educação Matemática, mostrar também como ela se dá no contexto escolar, trazendo aspectos positivos, as dificuldades no seu desenvolvimento, o papel do professor que trabalha com a Modelagem na escola. Discute-se também sobre como a Modelagem Matemática é abordada nos documentos oficiais. O trabalho é pautado na metodologia da pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva. O ensino da Matemática precisa de meios de abordagem diferenciados para contribuir com a aprendizagem dos alunos de maneira significativa, e a Modelagem é uma metodologia, que se for bem aplicada e trabalhada com empenho, pode trazer bons resultados para a formação de cidadãos capazes de se relacionar com seu ambiente com uma postura críticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Antonio Carlos de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Mariane Mendes [UNESP]2018-08-30T18:21:11Z2018-08-30T18:21:11Z2016-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis41 f.application/pdfLOPES, Mariane Mendes. Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica. 2016. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.http://hdl.handle.net/11449/155327000881738http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-19/000881738.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T19:08:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155327Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:53:37.078723Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica
title Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica
spellingShingle Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica
Lopes, Mariane Mendes [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Modelos matemáticos
Educação
Mathematics Study and teaching
title_short Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica
title_full Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica
title_fullStr Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica
title_full_unstemmed Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica
title_sort Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica
author Lopes, Mariane Mendes [UNESP]
author_facet Lopes, Mariane Mendes [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Antonio Carlos de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Mariane Mendes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Modelos matemáticos
Educação
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Modelos matemáticos
Educação
Mathematics Study and teaching
description Matematical Molding came to Brazil between the years of 1970 to 1980. It had a great intention of creating new methods, by improving mathematics in the country. The research was developed during some years improving and adding new supporters. In this research, we understood how some educational authors present Mathematical Molding. It has showed us how it works into scholar context, bringing some positive aspects and difficulties in its development. It also shows us, as teachers, ways of working with Mathematical Molding in schools and how it is discussed in official documents. This work is guided by a qualitative, explorative, descriptive methodology. The way of teaching Mathematics discipline needs differentiated means of approach to contribute in a meaningful way in students' learning. Modeling is a methodology, that when is well applied and worked with commitment, could bring excellent results in formation of citizens that would be able of relating to their environment with a critical stance
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-09
2018-08-30T18:21:11Z
2018-08-30T18:21:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOPES, Mariane Mendes. Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica. 2016. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/155327
000881738
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-19/000881738.pdf
identifier_str_mv LOPES, Mariane Mendes. Um estudo sobre a modelagem matemática na educação básica. 2016. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.
000881738
url http://hdl.handle.net/11449/155327
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-19/000881738.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 41 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129135274360832