Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Emanuely Alencar de Melo de [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156928
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000905860.pdf
Resumo: The use of mathematical modeling is a challenge for teachers and students. Among teachers there is a need for adaptation to new teaching methods, already among students being stimulated by these new ways of learning mathematics. Here we present the report and analysis of a work involving the mathematical modeling in conjunction with Digital Technology, through the development of an activity with a group of students, in the counter shift, of a school of the State Education Network. The main objective of the work was to provide the student with an opportunity to understand that Mathematics is part of their daily life, in an attempt to approach the content of quadratic functions in a practical way. Developed with a qualitative approach, through a case study, our research verified how students' understanding of quadratic functions is shown and what can be done to obtain better results using mathematical modeling with digital technology. We verified that an activity of this nature contributes to the students' understanding of quadratic functions, but the technology itself does not provide improvements, there is then the need for an effective work of the teacher in the conduction of the mathematical modeling process
id UNSP_ae4ca70defa1c34857f3e455d5010d44
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156928
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -Matemática - Estudo e ensinoTecnologia educacionalModelos matemáticosMatemática aplicadaMathematics Study and teachingThe use of mathematical modeling is a challenge for teachers and students. Among teachers there is a need for adaptation to new teaching methods, already among students being stimulated by these new ways of learning mathematics. Here we present the report and analysis of a work involving the mathematical modeling in conjunction with Digital Technology, through the development of an activity with a group of students, in the counter shift, of a school of the State Education Network. The main objective of the work was to provide the student with an opportunity to understand that Mathematics is part of their daily life, in an attempt to approach the content of quadratic functions in a practical way. Developed with a qualitative approach, through a case study, our research verified how students' understanding of quadratic functions is shown and what can be done to obtain better results using mathematical modeling with digital technology. We verified that an activity of this nature contributes to the students' understanding of quadratic functions, but the technology itself does not provide improvements, there is then the need for an effective work of the teacher in the conduction of the mathematical modeling processO uso da modelagem matemática é um desafio para professores e alunos. Entre os professores existe uma necessidade de adaptação a novos métodos de ensino, já entre os alunos de serem estimulados por essas novas formas de aprender matemática. Aqui apresentamos o relato e análise de um trabalho envolvendo a modelagem matemática em conjunto com Tecnologia Digital, por meio do desenvolvimento de uma atividade com um grupo de alunos no contra turno de uma escola da rede Estadual de Ensino. O principal objetivo do trabalho foi proporcionar ao aluno uma oportunidade de compreender que a Matemática faz parte do seu dia a dia, numa tentativa de abordar o conteúdo de funções quadráticas de maneira prática. Desenvolvida com abordagem qualitativa, através de um estudo de caso, nossa pesquisa verificou como se mostra o entendimento dos alunos sobre funções quadráticas e o que pode ser feito para obter melhores resultados utilizando a modelagem matemática com Tecnologia Digital. Verificamos que uma atividade dessa natureza contribui para o entendimento dos alunos sobre funções quadráticas, porém a tecnologia por si só não proporciona melhoras, existe então, a necessidade de um trabalho efetivo do professor na condução do processo de modelagem matemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Elisangela Pavanelo Rodrigues dos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Paula, Emanuely Alencar de Melo de [UNESP]2018-09-19T17:29:12Z2018-09-19T17:29:12Z2017-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis63 f.application/pdfPAULA, Emanuely Alencar de Melo de. Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -. 2017. 63 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156928000905860http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000905860.pdf73619233283446630000-0003-2926-5793Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:50:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156928Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:54:35.274306Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -
title Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -
spellingShingle Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -
Paula, Emanuely Alencar de Melo de [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Modelos matemáticos
Matemática aplicada
Mathematics Study and teaching
title_short Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -
title_full Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -
title_fullStr Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -
title_full_unstemmed Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -
title_sort Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -
author Paula, Emanuely Alencar de Melo de [UNESP]
author_facet Paula, Emanuely Alencar de Melo de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Elisangela Pavanelo Rodrigues dos [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Emanuely Alencar de Melo de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Modelos matemáticos
Matemática aplicada
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Tecnologia educacional
Modelos matemáticos
Matemática aplicada
Mathematics Study and teaching
description The use of mathematical modeling is a challenge for teachers and students. Among teachers there is a need for adaptation to new teaching methods, already among students being stimulated by these new ways of learning mathematics. Here we present the report and analysis of a work involving the mathematical modeling in conjunction with Digital Technology, through the development of an activity with a group of students, in the counter shift, of a school of the State Education Network. The main objective of the work was to provide the student with an opportunity to understand that Mathematics is part of their daily life, in an attempt to approach the content of quadratic functions in a practical way. Developed with a qualitative approach, through a case study, our research verified how students' understanding of quadratic functions is shown and what can be done to obtain better results using mathematical modeling with digital technology. We verified that an activity of this nature contributes to the students' understanding of quadratic functions, but the technology itself does not provide improvements, there is then the need for an effective work of the teacher in the conduction of the mathematical modeling process
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-14
2018-09-19T17:29:12Z
2018-09-19T17:29:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PAULA, Emanuely Alencar de Melo de. Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -. 2017. 63 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2017.
http://hdl.handle.net/11449/156928
000905860
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000905860.pdf
7361923328344663
0000-0003-2926-5793
identifier_str_mv PAULA, Emanuely Alencar de Melo de. Modelagem matemática na educação matemática: uma experiência com tecnologias digitais. -. 2017. 63 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2017.
000905860
7361923328344663
0000-0003-2926-5793
url http://hdl.handle.net/11449/156928
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000905860.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 63 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128434637897728