A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000300019 http://hdl.handle.net/11449/110180 |
Resumo: | The purpose of this research is to show the types of violence committed by teachers that were experienced and/or witnessed by future teachers during their schooling history. It's a quantitative and qualitative research. The collection, organization, and analysis of data proceeded from Content Analysis (BARDIN, 1977) and the construction of Bernard Charlot and Pierre Bourdieu's works and specific literature on the theme. The subjects are 12 students that attended the Pedagogy undergraduate program in 2011 at the Faculty of Science and Arts of the city of Araraquara in the state of São Paulo, Brazil. The data shows that the majority of the group of individuals claimed to have witnessed or experienced violence by teachers during their basic training. According to them, among the most recurring types of violence are those of symbolic nature. They attended, not equally, the public system and the private system. This enabled pointing out that violence, especially symbolic violence, occurred in both school systems. Therefore, this is a phenomenon that affects different fractions of social classes. Considering that the participants of this research are future teachers, it was established a relation with the notion of 'cycle of abuse', since there is a high possibility of them practicing the teaching function. |
id |
UNSP_e5472f802d26d8aa81000bc4ddc1de76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/110180 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares?The school violence in the voice of future teachers: a probability of production of culture of violence in school environments?violênciaescolaprofessoralunoviolenceschoolteacherstudentThe purpose of this research is to show the types of violence committed by teachers that were experienced and/or witnessed by future teachers during their schooling history. It's a quantitative and qualitative research. The collection, organization, and analysis of data proceeded from Content Analysis (BARDIN, 1977) and the construction of Bernard Charlot and Pierre Bourdieu's works and specific literature on the theme. The subjects are 12 students that attended the Pedagogy undergraduate program in 2011 at the Faculty of Science and Arts of the city of Araraquara in the state of São Paulo, Brazil. The data shows that the majority of the group of individuals claimed to have witnessed or experienced violence by teachers during their basic training. According to them, among the most recurring types of violence are those of symbolic nature. They attended, not equally, the public system and the private system. This enabled pointing out that violence, especially symbolic violence, occurred in both school systems. Therefore, this is a phenomenon that affects different fractions of social classes. Considering that the participants of this research are future teachers, it was established a relation with the notion of 'cycle of abuse', since there is a high possibility of them practicing the teaching function.O objetivo desta pesquisa é mostrar os tipos de violência cometidos por professores que foram testemunhados e/ou vivenciados por futuros professores durante sua história de escolarização. Trata-se de uma pesquisa quanti-qualitativa cuja forma é descritivo-analítica. A coleta, organização e análise de dados foram procedidas por meio da Análise de Conteúdo (BARDIN, 1977). A conceituação foi triangulada a partir de Bernard Charlot, Pierre Bourdieu e do Relatório do Núcleo de Estudos da Violência da Universidade de São Paulo (NEV/USP) (CARDIA, 2012). Os sujeitos são 12 alunos que, em 2011, cursavam a licenciatura em Pedagogia na Faculdade de Ciências e Letras - Campus de Araraquara - Universidade Estadual Paulista (UNESP). A grande maioria do grupo de sujeitos afirmou ter testemunhado ou vivenciado violência por parte de professores durante sua formação básica. Segundo esses sujeitos, os tipos de violência mais recorrentes são de natureza simbólica. Eles frequentaram, não igualmente, o sistema público de ensino e o sistema privado. A violência, sobretudo simbólica, ocorreu nos dois sistemas de ensino. Portanto, trata-se de um fenômeno que atinge diferentes frações de classes. Levando em conta que os sujeitos deste estudo são futuros professores, estabeleceu-se relação com a noção de ciclo de abusos e produção da cultura da violência, tendo em vista o futuro exercício docente do grupo em questão. Busca-se, aqui, compreender a complexidade do fenômeno da violência em meio escolar e não estabelecer um jogo entre culpados e inocentes. Tampouco estabelecer estigmas indissociáveis, ou não, sobre a violência da escola.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Marilda da [UNESP]2014-10-01T13:08:53Z2014-10-01T13:08:53Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article339-353application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000300019Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. 49, p. 339-353, 2013.0104-4060http://hdl.handle.net/11449/11018010.1590/S0104-40602013000300019S0104-40602013000300019S0104-40602013000300019.pdf0432607332289452SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110180Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:40:00.746825Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares? The school violence in the voice of future teachers: a probability of production of culture of violence in school environments? |
title |
A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares? |
spellingShingle |
A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares? Silva, Marilda da [UNESP] violência escola professor aluno violence school teacher student |
title_short |
A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares? |
title_full |
A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares? |
title_fullStr |
A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares? |
title_full_unstemmed |
A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares? |
title_sort |
A violência da escola na voz de futuros professores: uma probabilidade da produção da cultura da violência em ambientes escolares? |
author |
Silva, Marilda da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Marilda da [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marilda da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
violência escola professor aluno violence school teacher student |
topic |
violência escola professor aluno violence school teacher student |
description |
The purpose of this research is to show the types of violence committed by teachers that were experienced and/or witnessed by future teachers during their schooling history. It's a quantitative and qualitative research. The collection, organization, and analysis of data proceeded from Content Analysis (BARDIN, 1977) and the construction of Bernard Charlot and Pierre Bourdieu's works and specific literature on the theme. The subjects are 12 students that attended the Pedagogy undergraduate program in 2011 at the Faculty of Science and Arts of the city of Araraquara in the state of São Paulo, Brazil. The data shows that the majority of the group of individuals claimed to have witnessed or experienced violence by teachers during their basic training. According to them, among the most recurring types of violence are those of symbolic nature. They attended, not equally, the public system and the private system. This enabled pointing out that violence, especially symbolic violence, occurred in both school systems. Therefore, this is a phenomenon that affects different fractions of social classes. Considering that the participants of this research are future teachers, it was established a relation with the notion of 'cycle of abuse', since there is a high possibility of them practicing the teaching function. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-01 2014-10-01T13:08:53Z 2014-10-01T13:08:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000300019 Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. 49, p. 339-353, 2013. 0104-4060 http://hdl.handle.net/11449/110180 10.1590/S0104-40602013000300019 S0104-40602013000300019 S0104-40602013000300019.pdf 0432607332289452 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000300019 http://hdl.handle.net/11449/110180 |
identifier_str_mv |
Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. 49, p. 339-353, 2013. 0104-4060 10.1590/S0104-40602013000300019 S0104-40602013000300019 S0104-40602013000300019.pdf 0432607332289452 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educar em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
339-353 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128840793325568 |