Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Idelma Pires de [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/128059
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-09-2015/000850142.pdf
Resumo: This research investigates the implications of Educational Achievement Assessment System Marilia (SAREM) in the management of two public schools in the municipality of elementary school. Therefore defined three areas: curriculum, management and political-pedagogical project. For the research was carried out literature about the contexts of influence, production of legal texts, practice and events leading to external evaluation of education policy in recent decades. This research is guided by the qualitative perspective, to carry out literature, analysis of documents, interviews and questionnaires. This set of materials revealed that the conceptions about Sarem are contradictory. The evaluation is perceived by respondents as guiding management in schools, influencing the development of the political-pedagogical project and the teacher's job when printing guidelines. But reveal the results of external evaluations represent the advancement of quality education developed in the municipality. However, it can be concluded that the system management uses the results of this external evaluation to control the educational process to determine the curriculum, direct the teacher's work in trying to achieve equity in its education system and achieve good results.
id UNSP_e5bb77a41a219ee38af5b9ee33918ef6
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/128059
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de MaríliaAvaliação educacionalResponsabilidade educacionalCurriculosEducação - Finalidades e objetivosEducation EvaluationThis research investigates the implications of Educational Achievement Assessment System Marilia (SAREM) in the management of two public schools in the municipality of elementary school. Therefore defined three areas: curriculum, management and political-pedagogical project. For the research was carried out literature about the contexts of influence, production of legal texts, practice and events leading to external evaluation of education policy in recent decades. This research is guided by the qualitative perspective, to carry out literature, analysis of documents, interviews and questionnaires. This set of materials revealed that the conceptions about Sarem are contradictory. The evaluation is perceived by respondents as guiding management in schools, influencing the development of the political-pedagogical project and the teacher's job when printing guidelines. But reveal the results of external evaluations represent the advancement of quality education developed in the municipality. However, it can be concluded that the system management uses the results of this external evaluation to control the educational process to determine the curriculum, direct the teacher's work in trying to achieve equity in its education system and achieve good results.Esta pesquisa buscou analisar as implicações do Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar de Marília (SAREM) na gestão de duas escolas municipais de Ensino Fundamental do município. Para tanto se definiu três eixos: currículo, gestão e projeto político-pedagógico. Para a pesquisa foi realizado levantamento bibliográfico sobre os contextos de influência, de produção de textos legais, da prática e dos efeitos que conduziram à política de avaliação externa da educação nas últimas décadas. Esta pesquisa se orienta pela perspectiva qualitativa, ao realizar levantamento bibliográfico, análise dos documentos, entrevista e questionários. Este conjunto de material revela que as concepções acerca do SAREM são contraditórias. A avaliação é percebida pelos entrevistados como norteadora da gestão nas escolas, influindo na elaboração do projeto político-pedagógico e no trabalho do professor ao imprimir diretrizes. Mas revelam que os resultados das avaliações externas representam o avanço da qualidade da educação desenvolvida no município. Porém, pode concluir que a gestão do sistema utiliza os resultados desta avaliação externa para controlar o processo educativo ao determinar o currículo, direcionar o trabalho do professor na tentativa de alcançar equidade em seu sistema de ensino e atingir bons resultados.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Barreiro, Iraide Marques de Freitas [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Freitas, Idelma Pires de [UNESP]2015-10-06T13:03:04Z2015-10-06T13:03:04Z2015-03-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis133 f. : il.application/pdfFREITAS, Idelma Pires de. Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília. 2015. 133 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2015.http://hdl.handle.net/11449/128059000850142http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-09-2015/000850142.pdf33004110040P5Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-13T15:11:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/128059Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-13T15:11:44Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília
title Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília
spellingShingle Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília
Freitas, Idelma Pires de [UNESP]
Avaliação educacional
Responsabilidade educacional
Curriculos
Educação - Finalidades e objetivos
Education Evaluation
title_short Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília
title_full Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília
title_fullStr Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília
title_full_unstemmed Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília
title_sort Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília
author Freitas, Idelma Pires de [UNESP]
author_facet Freitas, Idelma Pires de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barreiro, Iraide Marques de Freitas [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Idelma Pires de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação educacional
Responsabilidade educacional
Curriculos
Educação - Finalidades e objetivos
Education Evaluation
topic Avaliação educacional
Responsabilidade educacional
Curriculos
Educação - Finalidades e objetivos
Education Evaluation
description This research investigates the implications of Educational Achievement Assessment System Marilia (SAREM) in the management of two public schools in the municipality of elementary school. Therefore defined three areas: curriculum, management and political-pedagogical project. For the research was carried out literature about the contexts of influence, production of legal texts, practice and events leading to external evaluation of education policy in recent decades. This research is guided by the qualitative perspective, to carry out literature, analysis of documents, interviews and questionnaires. This set of materials revealed that the conceptions about Sarem are contradictory. The evaluation is perceived by respondents as guiding management in schools, influencing the development of the political-pedagogical project and the teacher's job when printing guidelines. But reveal the results of external evaluations represent the advancement of quality education developed in the municipality. However, it can be concluded that the system management uses the results of this external evaluation to control the educational process to determine the curriculum, direct the teacher's work in trying to achieve equity in its education system and achieve good results.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-06T13:03:04Z
2015-10-06T13:03:04Z
2015-03-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FREITAS, Idelma Pires de. Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília. 2015. 133 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/128059
000850142
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-09-2015/000850142.pdf
33004110040P5
identifier_str_mv FREITAS, Idelma Pires de. Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília. 2015. 133 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2015.
000850142
33004110040P5
url http://hdl.handle.net/11449/128059
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/22-09-2015/000850142.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 133 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128216257265664