Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Monteiro, Sueli Aparecida Itman [UNESP], Dias, Romualdo [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000300005
http://hdl.handle.net/11449/125434
Resumo: We present some results of our studies on the relationship between educational processes and subjective processes. The object of our research is the body inserted in the school context in which we analyze tenderness as a field colonized by the dynamics of power. We have observed in the educational process both signs of capture as well as rupture facing the mechanisms of control coming from the market. We identified the implications of the body in the educational process in order to propose the aesthetic paradigm as a reference for educational action.
id UNSP_e91da1467b0cce0db8a96f8b253c4d99
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125434
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonizaçãoBetween the body and the school: studies about some colonization devicesBodySchoolSubjectivation ProcessCorpoEscolaProcessos de SubjetivaçãoWe present some results of our studies on the relationship between educational processes and subjective processes. The object of our research is the body inserted in the school context in which we analyze tenderness as a field colonized by the dynamics of power. We have observed in the educational process both signs of capture as well as rupture facing the mechanisms of control coming from the market. We identified the implications of the body in the educational process in order to propose the aesthetic paradigm as a reference for educational action.Apresentamos alguns resultados de nosso estudo sobre as relações entre processos educacionais e processos de subjetivação. Nosso objeto de pesquisa é o corpo implicado no contexto escolar, no qual analisamos a ternura enquanto um campo colonizado pela dinâmica do poder. Observamos no processo educacional tanto as marcas de captura quanto as de ruptura diante dos mecanismos de mando advindos do mercado. Identificamos as implicações do corpo nos processos educacionais e propomos o paradigma estético enquanto referencial para um modo de ação educacional.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP]Monteiro, Sueli Aparecida Itman [UNESP]Dias, Romualdo [UNESP]2015-07-16T18:48:36Z2015-07-16T18:48:36Z2012-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article779-802application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000300005Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 37, n. 3, p. 779-802, 2012.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/12543410.1590/S2175-62362012000300005S2175-62362012000300005S2175-62362012000300005.pdf0401143132924259SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125434Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:00:49.272226Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização
Between the body and the school: studies about some colonization devices
title Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização
spellingShingle Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização
Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP]
Body
School
Subjectivation Process
Corpo
Escola
Processos de Subjetivação
title_short Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização
title_full Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização
title_fullStr Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização
title_full_unstemmed Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização
title_sort Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização
author Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP]
author_facet Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP]
Monteiro, Sueli Aparecida Itman [UNESP]
Dias, Romualdo [UNESP]
author_role author
author2 Monteiro, Sueli Aparecida Itman [UNESP]
Dias, Romualdo [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP]
Monteiro, Sueli Aparecida Itman [UNESP]
Dias, Romualdo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Body
School
Subjectivation Process
Corpo
Escola
Processos de Subjetivação
topic Body
School
Subjectivation Process
Corpo
Escola
Processos de Subjetivação
description We present some results of our studies on the relationship between educational processes and subjective processes. The object of our research is the body inserted in the school context in which we analyze tenderness as a field colonized by the dynamics of power. We have observed in the educational process both signs of capture as well as rupture facing the mechanisms of control coming from the market. We identified the implications of the body in the educational process in order to propose the aesthetic paradigm as a reference for educational action.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-01
2015-07-16T18:48:36Z
2015-07-16T18:48:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000300005
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 37, n. 3, p. 779-802, 2012.
2175-6236
http://hdl.handle.net/11449/125434
10.1590/S2175-62362012000300005
S2175-62362012000300005
S2175-62362012000300005.pdf
0401143132924259
url http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000300005
http://hdl.handle.net/11449/125434
identifier_str_mv Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 37, n. 3, p. 779-802, 2012.
2175-6236
10.1590/S2175-62362012000300005
S2175-62362012000300005
S2175-62362012000300005.pdf
0401143132924259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 779-802
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128594826756096