Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000300005 http://hdl.handle.net/11449/125434 |
Resumo: | We present some results of our studies on the relationship between educational processes and subjective processes. The object of our research is the body inserted in the school context in which we analyze tenderness as a field colonized by the dynamics of power. We have observed in the educational process both signs of capture as well as rupture facing the mechanisms of control coming from the market. We identified the implications of the body in the educational process in order to propose the aesthetic paradigm as a reference for educational action. |
id |
UNSP_e91da1467b0cce0db8a96f8b253c4d99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125434 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonizaçãoBetween the body and the school: studies about some colonization devicesBodySchoolSubjectivation ProcessCorpoEscolaProcessos de SubjetivaçãoWe present some results of our studies on the relationship between educational processes and subjective processes. The object of our research is the body inserted in the school context in which we analyze tenderness as a field colonized by the dynamics of power. We have observed in the educational process both signs of capture as well as rupture facing the mechanisms of control coming from the market. We identified the implications of the body in the educational process in order to propose the aesthetic paradigm as a reference for educational action.Apresentamos alguns resultados de nosso estudo sobre as relações entre processos educacionais e processos de subjetivação. Nosso objeto de pesquisa é o corpo implicado no contexto escolar, no qual analisamos a ternura enquanto um campo colonizado pela dinâmica do poder. Observamos no processo educacional tanto as marcas de captura quanto as de ruptura diante dos mecanismos de mando advindos do mercado. Identificamos as implicações do corpo nos processos educacionais e propomos o paradigma estético enquanto referencial para um modo de ação educacional.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP]Monteiro, Sueli Aparecida Itman [UNESP]Dias, Romualdo [UNESP]2015-07-16T18:48:36Z2015-07-16T18:48:36Z2012-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article779-802application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000300005Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 37, n. 3, p. 779-802, 2012.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/12543410.1590/S2175-62362012000300005S2175-62362012000300005S2175-62362012000300005.pdf0401143132924259SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125434Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:00:49.272226Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização Between the body and the school: studies about some colonization devices |
title |
Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização |
spellingShingle |
Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP] Body School Subjectivation Process Corpo Escola Processos de Subjetivação |
title_short |
Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização |
title_full |
Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização |
title_fullStr |
Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização |
title_full_unstemmed |
Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização |
title_sort |
Entre o corpo e a escola: estudo sobre alguns dispositivos de colonização |
author |
Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP] |
author_facet |
Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP] Monteiro, Sueli Aparecida Itman [UNESP] Dias, Romualdo [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Sueli Aparecida Itman [UNESP] Dias, Romualdo [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cinto, Gregory De Jesus Gonçalves [UNESP] Monteiro, Sueli Aparecida Itman [UNESP] Dias, Romualdo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Body School Subjectivation Process Corpo Escola Processos de Subjetivação |
topic |
Body School Subjectivation Process Corpo Escola Processos de Subjetivação |
description |
We present some results of our studies on the relationship between educational processes and subjective processes. The object of our research is the body inserted in the school context in which we analyze tenderness as a field colonized by the dynamics of power. We have observed in the educational process both signs of capture as well as rupture facing the mechanisms of control coming from the market. We identified the implications of the body in the educational process in order to propose the aesthetic paradigm as a reference for educational action. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-01 2015-07-16T18:48:36Z 2015-07-16T18:48:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000300005 Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 37, n. 3, p. 779-802, 2012. 2175-6236 http://hdl.handle.net/11449/125434 10.1590/S2175-62362012000300005 S2175-62362012000300005 S2175-62362012000300005.pdf 0401143132924259 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000300005 http://hdl.handle.net/11449/125434 |
identifier_str_mv |
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 37, n. 3, p. 779-802, 2012. 2175-6236 10.1590/S2175-62362012000300005 S2175-62362012000300005 S2175-62362012000300005.pdf 0401143132924259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
779-802 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128594826756096 |