O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000300012
http://hdl.handle.net/11449/109587
Resumo: This study, of theoretical nature, aims to analyse some propositions of Historic and Cultural psychology about human psyche, especially regarding the constitution of affective processes in relation to child development. Therefore, brings together some principles of Spinozist philosophy that underlie the Vigotskian thought about affections and postulates that, for this school of psychology, on the basis of human development are the social experience and subject-object relation, constitutive of cognitive and affective processes. The analyses developed over the text indicate that social mediators - signs and instruments - subsidize the formation of activity and consciousness in a process that legitimizes the historic and social origin of affective functions. The paper aims to highlight the role of education as a privileged place of access to knowledge capable of transforming ways of thinking, feeling and acting of children through the processes of teaching and learning.
id UNSP_e9e9419226ea5d89912080d2d629b96f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109587
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionaisEl lugar del afectivo en el desarrollo del niño: implicaciones educativasThe place of affective on child development: educational implicationsPsicologia histórico-culturalafetosdesenvolvimento infantilHistorical and cultural psychologyaffectionschildhood developmentThis study, of theoretical nature, aims to analyse some propositions of Historic and Cultural psychology about human psyche, especially regarding the constitution of affective processes in relation to child development. Therefore, brings together some principles of Spinozist philosophy that underlie the Vigotskian thought about affections and postulates that, for this school of psychology, on the basis of human development are the social experience and subject-object relation, constitutive of cognitive and affective processes. The analyses developed over the text indicate that social mediators - signs and instruments - subsidize the formation of activity and consciousness in a process that legitimizes the historic and social origin of affective functions. The paper aims to highlight the role of education as a privileged place of access to knowledge capable of transforming ways of thinking, feeling and acting of children through the processes of teaching and learning.Este estudo, de natureza teórica, tem por objetivo analisar algumas proposições da Psicologia Histórico-Cultural acerca do psiquismo humano, notadamente no que tange à constituição dos processos afetivos na relação com o desenvolvimento infantil. Para tanto, reúne alguns princípios da filosofia spinosiana que fundamentaram o pensamento de Vigotski sobre os afetos e postula que, para essa escola da psicologia, na base da formação humana se encontram a experiência social e a relação sujeito-objeto, elementos constitutivos dos processos cognitivo e afetivo. As análises desenvolvidas ao longo do texto indicam que os mediadores sociais - signos e instrumentos - subsidiam a formação da atividade e da consciência num processo que legitima a origem histórica e social das funções afetivas. O artigo pretende evidenciar o papel da escola como um espaço privilegiado de acesso aos conhecimentos capazes de transformar os modos de pensar, sentir e agir das crianças por meio dos processos de ensino e de aprendizagem.Este estudio, de naturaleza teórica, tiene como objetivo analizar algunas proposiciones de la psicología Histórico-Cultural acerca del psiquismo humano, especialmente en lo que se refiere a la constitución de los procesos afectivos en la relación con el desarrollo infantil. Para ello, reúne algunos principios de la filosofía spinozista que fundamentaron el pensamiento vigotskiano sobre los afectos y postula que, para esta escuela de la psicología, en la base de la formación humana se encuentran la experiencia social y la relación sujeto-objeto, constitutivas de los procesos cognitivos y afectivos. Los análisis desarrollados a lo largo del texto indican que los mediadores sociales - signos e instrumentos - subvencionan la formación de la actividad y de la conciencia en un proceso que legitima el origen histórico y social de las funciones afectivas. El artículo pretende evidenciar el papel de la educación escolar como un espacio privilegiado de acceso a los conocimientos capaces de transformar las formas de pensar, sentir y actuar de los niños por medio de los procesos de enseñanza y aprendizaje.UNESPUNESPUniversidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]2014-09-30T18:18:29Z2014-09-30T18:18:29Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article509-518application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000300012Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 3, p. 509-518, 2013.1413-7372http://hdl.handle.net/11449/10958710.1590/S1413-73722013000300012S1413-73722013000300012S1413-73722013000300012.pdf03777622067246140000-0002-1864-1178SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia em Estudo0,229info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-26T06:06:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109587Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-26T06:06:51Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionais
El lugar del afectivo en el desarrollo del niño: implicaciones educativas
The place of affective on child development: educational implications
title O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionais
spellingShingle O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionais
Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
Psicologia histórico-cultural
afetos
desenvolvimento infantil
Historical and cultural psychology
affections
childhood development
title_short O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionais
title_full O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionais
title_fullStr O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionais
title_full_unstemmed O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionais
title_sort O lugar do afetivo no desenvolvimento da criança: implicações educacionais
author Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
author_facet Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia histórico-cultural
afetos
desenvolvimento infantil
Historical and cultural psychology
affections
childhood development
topic Psicologia histórico-cultural
afetos
desenvolvimento infantil
Historical and cultural psychology
affections
childhood development
description This study, of theoretical nature, aims to analyse some propositions of Historic and Cultural psychology about human psyche, especially regarding the constitution of affective processes in relation to child development. Therefore, brings together some principles of Spinozist philosophy that underlie the Vigotskian thought about affections and postulates that, for this school of psychology, on the basis of human development are the social experience and subject-object relation, constitutive of cognitive and affective processes. The analyses developed over the text indicate that social mediators - signs and instruments - subsidize the formation of activity and consciousness in a process that legitimizes the historic and social origin of affective functions. The paper aims to highlight the role of education as a privileged place of access to knowledge capable of transforming ways of thinking, feeling and acting of children through the processes of teaching and learning.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-01
2014-09-30T18:18:29Z
2014-09-30T18:18:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000300012
Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 3, p. 509-518, 2013.
1413-7372
http://hdl.handle.net/11449/109587
10.1590/S1413-73722013000300012
S1413-73722013000300012
S1413-73722013000300012.pdf
0377762206724614
0000-0002-1864-1178
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722013000300012
http://hdl.handle.net/11449/109587
identifier_str_mv Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 18, n. 3, p. 509-518, 2013.
1413-7372
10.1590/S1413-73722013000300012
S1413-73722013000300012
S1413-73722013000300012.pdf
0377762206724614
0000-0002-1864-1178
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia em Estudo
0,229
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 509-518
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046165134966784