Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loureiro, Sonia Regina
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100008
http://hdl.handle.net/11449/134447
Resumo: The study of the parental educative social skills is extremely important for promoting the development and learning of children within interactive situations. The objective of this study was to assess reliability and validity of the Parental Educative Social Skills Interview Script (RE-HSE-P). It was proceeded: a) the test-retest reliability assessment, with a sample of 41 participants assessed in two distinct moments, with an interval of two months and the Cronbach's alpha was calculated; b) 213 parents of preschoolers (n =114) and school age children (n = 98) evaluated their children,were assessed for the construct and discrimination validity studies, differentiated in groups: a) demand for psychological intervention x community children without problems and b) children with behavior problems x children without behavior problems. The results showed satisfactory values of internal consistency and validity; besides, the factorial analysis pointed a unifactorial structure called positive parent-child interaction
id UNSP_eabd5d06b9ed2ab21f12c8ba9f7c9f2e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134447
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)ValiditySocial skillsEducative parental practicesValidadeHabilidades sociaisPráticas educativas parentaisThe study of the parental educative social skills is extremely important for promoting the development and learning of children within interactive situations. The objective of this study was to assess reliability and validity of the Parental Educative Social Skills Interview Script (RE-HSE-P). It was proceeded: a) the test-retest reliability assessment, with a sample of 41 participants assessed in two distinct moments, with an interval of two months and the Cronbach's alpha was calculated; b) 213 parents of preschoolers (n =114) and school age children (n = 98) evaluated their children,were assessed for the construct and discrimination validity studies, differentiated in groups: a) demand for psychological intervention x community children without problems and b) children with behavior problems x children without behavior problems. The results showed satisfactory values of internal consistency and validity; besides, the factorial analysis pointed a unifactorial structure called positive parent-child interactionO estudo das habilidades sociais educativas parentais se reveste de importância por promoverem o desenvolvimento e a aprendizagem dos filhos nas situações de interação. Objetiva-se testar as propriedades psicométricas de validade e fidedignidade do instrumento Roteiro de Entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais. Procedeu-se: a) a avaliação da fidedignidade teste-reteste, tendo como amostra 41 participantes avaliados em dois momentos, com um intervalo de dois meses e ao cálculo do alfa de Cronbach; b) aos estudos de validade de constructo e discriminativa com 213 pais de crianças em idade pré-escolar (n = 114) e do ensino fundamental (n = 98), diferenciados em grupos: a) procura por atendimento x crianças da comunidade sem problemas, e b) crianças com problemas de comportamento x crianças sem problemas. Os resultados indicaram valores satisfatórios de consistência interna e de validade e a análise fatorial apontou uma estrutura composta por dois fatores: interação positiva pais-filhos e interação negativa pais-filhos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Loureiro, Sonia ReginaBolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP]2016-03-02T12:56:46Z2016-03-02T12:56:46Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article63-75application/pdfhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100008Avaliação Psicológica, v. 9, n. 1, p. 63-75, 2010.1677-0471http://hdl.handle.net/11449/134447ISSN1677-0471-2010-09-01-63-75.pdf34918069825196587204239102184728Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAvaliação Psicológica0,164info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134447Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:09:39.213672Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)
title Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)
spellingShingle Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)
Loureiro, Sonia Regina
Validity
Social skills
Educative parental practices
Validade
Habilidades sociais
Práticas educativas parentais
title_short Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)
title_full Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)
title_fullStr Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)
title_full_unstemmed Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)
title_sort Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)
author Loureiro, Sonia Regina
author_facet Loureiro, Sonia Regina
Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP]
author_role author
author2 Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Loureiro, Sonia Regina
Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Validity
Social skills
Educative parental practices
Validade
Habilidades sociais
Práticas educativas parentais
topic Validity
Social skills
Educative parental practices
Validade
Habilidades sociais
Práticas educativas parentais
description The study of the parental educative social skills is extremely important for promoting the development and learning of children within interactive situations. The objective of this study was to assess reliability and validity of the Parental Educative Social Skills Interview Script (RE-HSE-P). It was proceeded: a) the test-retest reliability assessment, with a sample of 41 participants assessed in two distinct moments, with an interval of two months and the Cronbach's alpha was calculated; b) 213 parents of preschoolers (n =114) and school age children (n = 98) evaluated their children,were assessed for the construct and discrimination validity studies, differentiated in groups: a) demand for psychological intervention x community children without problems and b) children with behavior problems x children without behavior problems. The results showed satisfactory values of internal consistency and validity; besides, the factorial analysis pointed a unifactorial structure called positive parent-child interaction
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2016-03-02T12:56:46Z
2016-03-02T12:56:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100008
Avaliação Psicológica, v. 9, n. 1, p. 63-75, 2010.
1677-0471
http://hdl.handle.net/11449/134447
ISSN1677-0471-2010-09-01-63-75.pdf
3491806982519658
7204239102184728
url http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100008
http://hdl.handle.net/11449/134447
identifier_str_mv Avaliação Psicológica, v. 9, n. 1, p. 63-75, 2010.
1677-0471
ISSN1677-0471-2010-09-01-63-75.pdf
3491806982519658
7204239102184728
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Avaliação Psicológica
0,164
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 63-75
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129291991384064