Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100008 http://hdl.handle.net/11449/134447 |
Resumo: | The study of the parental educative social skills is extremely important for promoting the development and learning of children within interactive situations. The objective of this study was to assess reliability and validity of the Parental Educative Social Skills Interview Script (RE-HSE-P). It was proceeded: a) the test-retest reliability assessment, with a sample of 41 participants assessed in two distinct moments, with an interval of two months and the Cronbach's alpha was calculated; b) 213 parents of preschoolers (n =114) and school age children (n = 98) evaluated their children,were assessed for the construct and discrimination validity studies, differentiated in groups: a) demand for psychological intervention x community children without problems and b) children with behavior problems x children without behavior problems. The results showed satisfactory values of internal consistency and validity; besides, the factorial analysis pointed a unifactorial structure called positive parent-child interaction |
id |
UNSP_eabd5d06b9ed2ab21f12c8ba9f7c9f2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134447 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)ValiditySocial skillsEducative parental practicesValidadeHabilidades sociaisPráticas educativas parentaisThe study of the parental educative social skills is extremely important for promoting the development and learning of children within interactive situations. The objective of this study was to assess reliability and validity of the Parental Educative Social Skills Interview Script (RE-HSE-P). It was proceeded: a) the test-retest reliability assessment, with a sample of 41 participants assessed in two distinct moments, with an interval of two months and the Cronbach's alpha was calculated; b) 213 parents of preschoolers (n =114) and school age children (n = 98) evaluated their children,were assessed for the construct and discrimination validity studies, differentiated in groups: a) demand for psychological intervention x community children without problems and b) children with behavior problems x children without behavior problems. The results showed satisfactory values of internal consistency and validity; besides, the factorial analysis pointed a unifactorial structure called positive parent-child interactionO estudo das habilidades sociais educativas parentais se reveste de importância por promoverem o desenvolvimento e a aprendizagem dos filhos nas situações de interação. Objetiva-se testar as propriedades psicométricas de validade e fidedignidade do instrumento Roteiro de Entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais. Procedeu-se: a) a avaliação da fidedignidade teste-reteste, tendo como amostra 41 participantes avaliados em dois momentos, com um intervalo de dois meses e ao cálculo do alfa de Cronbach; b) aos estudos de validade de constructo e discriminativa com 213 pais de crianças em idade pré-escolar (n = 114) e do ensino fundamental (n = 98), diferenciados em grupos: a) procura por atendimento x crianças da comunidade sem problemas, e b) crianças com problemas de comportamento x crianças sem problemas. Os resultados indicaram valores satisfatórios de consistência interna e de validade e a análise fatorial apontou uma estrutura composta por dois fatores: interação positiva pais-filhos e interação negativa pais-filhos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Loureiro, Sonia ReginaBolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP]2016-03-02T12:56:46Z2016-03-02T12:56:46Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article63-75application/pdfhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100008Avaliação Psicológica, v. 9, n. 1, p. 63-75, 2010.1677-0471http://hdl.handle.net/11449/134447ISSN1677-0471-2010-09-01-63-75.pdf34918069825196587204239102184728Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAvaliação Psicológica0,164info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134447Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:09:39.213672Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P) |
title |
Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P) |
spellingShingle |
Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P) Loureiro, Sonia Regina Validity Social skills Educative parental practices Validade Habilidades sociais Práticas educativas parentais |
title_short |
Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P) |
title_full |
Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P) |
title_fullStr |
Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P) |
title_full_unstemmed |
Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P) |
title_sort |
Validação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P) |
author |
Loureiro, Sonia Regina |
author_facet |
Loureiro, Sonia Regina Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loureiro, Sonia Regina Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Validity Social skills Educative parental practices Validade Habilidades sociais Práticas educativas parentais |
topic |
Validity Social skills Educative parental practices Validade Habilidades sociais Práticas educativas parentais |
description |
The study of the parental educative social skills is extremely important for promoting the development and learning of children within interactive situations. The objective of this study was to assess reliability and validity of the Parental Educative Social Skills Interview Script (RE-HSE-P). It was proceeded: a) the test-retest reliability assessment, with a sample of 41 participants assessed in two distinct moments, with an interval of two months and the Cronbach's alpha was calculated; b) 213 parents of preschoolers (n =114) and school age children (n = 98) evaluated their children,were assessed for the construct and discrimination validity studies, differentiated in groups: a) demand for psychological intervention x community children without problems and b) children with behavior problems x children without behavior problems. The results showed satisfactory values of internal consistency and validity; besides, the factorial analysis pointed a unifactorial structure called positive parent-child interaction |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-03-02T12:56:46Z 2016-03-02T12:56:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100008 Avaliação Psicológica, v. 9, n. 1, p. 63-75, 2010. 1677-0471 http://hdl.handle.net/11449/134447 ISSN1677-0471-2010-09-01-63-75.pdf 3491806982519658 7204239102184728 |
url |
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100008 http://hdl.handle.net/11449/134447 |
identifier_str_mv |
Avaliação Psicológica, v. 9, n. 1, p. 63-75, 2010. 1677-0471 ISSN1677-0471-2010-09-01-63-75.pdf 3491806982519658 7204239102184728 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Avaliação Psicológica 0,164 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
63-75 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129291991384064 |