Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1101 http://hdl.handle.net/11449/134720 |
Resumo: | Natural sciences have an enormous status in public opinion. Their achievements, which become known mostly by means of technology, give to them social credibility, unconditional support and positive social expectances. Further, their social images, generated by the success of their products, tend to lead people to develop only favorable ideas about scientists and about how science works, which are even more reinforced in the schools. By another side, the history of science has been allowed us to comprehend the internal and external social relations concerning to science, showing it as a field of disputes, interests and contradictions as many other fields which comprise human relations. Therefore, the objective of this text is to present social elements of the construction and impacts of natural science, aiming at putting in evidence the importance of the social studies of the scientific world for the courses of education of science teachers. |
id |
UNSP_ec110ab598fd85ec12759b65ec4134e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134720 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscosSocial elements for the comprehension of the scientific status and its risksSocial relations in sciencePublic image of scienceScientificismRelações sociais nas ciênciasImagem pública das ciênciasCientificismoNatural sciences have an enormous status in public opinion. Their achievements, which become known mostly by means of technology, give to them social credibility, unconditional support and positive social expectances. Further, their social images, generated by the success of their products, tend to lead people to develop only favorable ideas about scientists and about how science works, which are even more reinforced in the schools. By another side, the history of science has been allowed us to comprehend the internal and external social relations concerning to science, showing it as a field of disputes, interests and contradictions as many other fields which comprise human relations. Therefore, the objective of this text is to present social elements of the construction and impacts of natural science, aiming at putting in evidence the importance of the social studies of the scientific world for the courses of education of science teachers.As ciências gozam de grande prestigio na opinião popular. Seus sucessos, tornados públicos principalmente pela via tecnológica, lhe conferem credibilidade, apoio incondicional e expectativas populares positivas. Ademais, em geral, sua ampla aceitação leva as pessoas a desenvolverem apenas idéias positivas sobre cientistas e sobre o funcionamento da ciência, as quais são reforçadas nas escolas. Por outro lado, a história da ciência tem permitido a compreensão de relações sociais internas e externas à ciência, evidenciando-a como um campo de disputas, interesses e contradições como tantos outros que envolvem relações humanas. Assim, o objetivo deste texto é o de fornecer elementos sociais da construção e impactos das ciências naturais, com o intuito de se evidenciar a importância dos estudos sociais sobre o mundo científico para os cursos de formação de professores de ciências.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS), Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS), Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]2016-03-02T12:58:07Z2016-03-02T12:58:07Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article135-154application/pdfhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1101Revista Tecné, Episteme y Didaxis, v. 30, 2011.0121-3814http://hdl.handle.net/11449/134720ISSN0121-3814-2011-30-135-154.pdf4152572965541626Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Tecné, Episteme y Didaxisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T14:07:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134720Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:59:11.093361Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos Social elements for the comprehension of the scientific status and its risks |
title |
Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos |
spellingShingle |
Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] Social relations in science Public image of science Scientificism Relações sociais nas ciências Imagem pública das ciências Cientificismo |
title_short |
Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos |
title_full |
Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos |
title_fullStr |
Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos |
title_full_unstemmed |
Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos |
title_sort |
Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos |
author |
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] |
author_facet |
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social relations in science Public image of science Scientificism Relações sociais nas ciências Imagem pública das ciências Cientificismo |
topic |
Social relations in science Public image of science Scientificism Relações sociais nas ciências Imagem pública das ciências Cientificismo |
description |
Natural sciences have an enormous status in public opinion. Their achievements, which become known mostly by means of technology, give to them social credibility, unconditional support and positive social expectances. Further, their social images, generated by the success of their products, tend to lead people to develop only favorable ideas about scientists and about how science works, which are even more reinforced in the schools. By another side, the history of science has been allowed us to comprehend the internal and external social relations concerning to science, showing it as a field of disputes, interests and contradictions as many other fields which comprise human relations. Therefore, the objective of this text is to present social elements of the construction and impacts of natural science, aiming at putting in evidence the importance of the social studies of the scientific world for the courses of education of science teachers. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-03-02T12:58:07Z 2016-03-02T12:58:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1101 Revista Tecné, Episteme y Didaxis, v. 30, 2011. 0121-3814 http://hdl.handle.net/11449/134720 ISSN0121-3814-2011-30-135-154.pdf 4152572965541626 |
url |
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1101 http://hdl.handle.net/11449/134720 |
identifier_str_mv |
Revista Tecné, Episteme y Didaxis, v. 30, 2011. 0121-3814 ISSN0121-3814-2011-30-135-154.pdf 4152572965541626 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Tecné, Episteme y Didaxis |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
135-154 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128881661575168 |