Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1101
http://hdl.handle.net/11449/134720
Resumo: Natural sciences have an enormous status in public opinion. Their achievements, which become known mostly by means of technology, give to them social credibility, unconditional support and positive social expectances. Further, their social images, generated by the success of their products, tend to lead people to develop only favorable ideas about scientists and about how science works, which are even more reinforced in the schools. By another side, the history of science has been allowed us to comprehend the internal and external social relations concerning to science, showing it as a field of disputes, interests and contradictions as many other fields which comprise human relations. Therefore, the objective of this text is to present social elements of the construction and impacts of natural science, aiming at putting in evidence the importance of the social studies of the scientific world for the courses of education of science teachers.
id UNSP_ec110ab598fd85ec12759b65ec4134e9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134720
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscosSocial elements for the comprehension of the scientific status and its risksSocial relations in sciencePublic image of scienceScientificismRelações sociais nas ciênciasImagem pública das ciênciasCientificismoNatural sciences have an enormous status in public opinion. Their achievements, which become known mostly by means of technology, give to them social credibility, unconditional support and positive social expectances. Further, their social images, generated by the success of their products, tend to lead people to develop only favorable ideas about scientists and about how science works, which are even more reinforced in the schools. By another side, the history of science has been allowed us to comprehend the internal and external social relations concerning to science, showing it as a field of disputes, interests and contradictions as many other fields which comprise human relations. Therefore, the objective of this text is to present social elements of the construction and impacts of natural science, aiming at putting in evidence the importance of the social studies of the scientific world for the courses of education of science teachers.As ciências gozam de grande prestigio na opinião popular. Seus sucessos, tornados públicos principalmente pela via tecnológica, lhe conferem credibilidade, apoio incondicional e expectativas populares positivas. Ademais, em geral, sua ampla aceitação leva as pessoas a desenvolverem apenas idéias positivas sobre cientistas e sobre o funcionamento da ciência, as quais são reforçadas nas escolas. Por outro lado, a história da ciência tem permitido a compreensão de relações sociais internas e externas à ciência, evidenciando-a como um campo de disputas, interesses e contradições como tantos outros que envolvem relações humanas. Assim, o objetivo deste texto é o de fornecer elementos sociais da construção e impactos das ciências naturais, com o intuito de se evidenciar a importância dos estudos sociais sobre o mundo científico para os cursos de formação de professores de ciências.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS), Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS), Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]2016-03-02T12:58:07Z2016-03-02T12:58:07Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article135-154application/pdfhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1101Revista Tecné, Episteme y Didaxis, v. 30, 2011.0121-3814http://hdl.handle.net/11449/134720ISSN0121-3814-2011-30-135-154.pdf4152572965541626Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Tecné, Episteme y Didaxisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T14:07:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134720Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:59:11.093361Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos
Social elements for the comprehension of the scientific status and its risks
title Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos
spellingShingle Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]
Social relations in science
Public image of science
Scientificism
Relações sociais nas ciências
Imagem pública das ciências
Cientificismo
title_short Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos
title_full Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos
title_fullStr Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos
title_full_unstemmed Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos
title_sort Elementos sociais para a compreensão do prestígio científico e de seus riscos
author Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]
author_facet Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Social relations in science
Public image of science
Scientificism
Relações sociais nas ciências
Imagem pública das ciências
Cientificismo
topic Social relations in science
Public image of science
Scientificism
Relações sociais nas ciências
Imagem pública das ciências
Cientificismo
description Natural sciences have an enormous status in public opinion. Their achievements, which become known mostly by means of technology, give to them social credibility, unconditional support and positive social expectances. Further, their social images, generated by the success of their products, tend to lead people to develop only favorable ideas about scientists and about how science works, which are even more reinforced in the schools. By another side, the history of science has been allowed us to comprehend the internal and external social relations concerning to science, showing it as a field of disputes, interests and contradictions as many other fields which comprise human relations. Therefore, the objective of this text is to present social elements of the construction and impacts of natural science, aiming at putting in evidence the importance of the social studies of the scientific world for the courses of education of science teachers.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-03-02T12:58:07Z
2016-03-02T12:58:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1101
Revista Tecné, Episteme y Didaxis, v. 30, 2011.
0121-3814
http://hdl.handle.net/11449/134720
ISSN0121-3814-2011-30-135-154.pdf
4152572965541626
url http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1101
http://hdl.handle.net/11449/134720
identifier_str_mv Revista Tecné, Episteme y Didaxis, v. 30, 2011.
0121-3814
ISSN0121-3814-2011-30-135-154.pdf
4152572965541626
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Tecné, Episteme y Didaxis
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 135-154
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128881661575168