Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maria Jaqueline Girão Soares de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/9187
http://hdl.handle.net/11449/124565
Resumo: In this paper are systematized the discussions conducted by GDP "Research in EA and School Context", in VII EPEA, which have had, as its main axis, themes, authors and theoretical perspectives privileged in research presented at the event and declared themselves affiliated to this GDP. The dialogue with researches from previous meetings and other, aims to deepen the questions posed by the research group. The discussions allowed to identify themes and issues that present themselves as significant and challenging for research in EA in the school context, namely the conversion of schools into sustainable educational spaces; public-private partnerships, with great interest from companies and NGOs in school spaces, waving kits with educational materials produced for the school; lack of investment in public policies for teacher training in EA; tendency to an adherence to critical environmental education, without, however, have clear theoretical and methodological commitments under this option.
id UNSP_ed1d6cec0b9618eb102c3b210cf9ea9e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124565
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisasEnvironmental education and school context: issues for a research programEducación ambiental y el contexto escolar: cuestiones para un programa de investigaciónEnvironmental EducationResearch SchoolEA ResearchInvestigación en educación ambientalEducación escolarGrupos focales de investigaciónEducação ambientalEducação ambiental e contexto escolarPesquisa em educação ambientalIn this paper are systematized the discussions conducted by GDP "Research in EA and School Context", in VII EPEA, which have had, as its main axis, themes, authors and theoretical perspectives privileged in research presented at the event and declared themselves affiliated to this GDP. The dialogue with researches from previous meetings and other, aims to deepen the questions posed by the research group. The discussions allowed to identify themes and issues that present themselves as significant and challenging for research in EA in the school context, namely the conversion of schools into sustainable educational spaces; public-private partnerships, with great interest from companies and NGOs in school spaces, waving kits with educational materials produced for the school; lack of investment in public policies for teacher training in EA; tendency to an adherence to critical environmental education, without, however, have clear theoretical and methodological commitments under this option.En este artículo se sistematizan los debates celebrados por el GDP "La investigación en EA y Contexto Escolar", en el VII EPEA, que tenía, como su eje principal, temas, autores y perspectivas teóricas privilegiados en las investigaciones presentadas en el evento y se auto-declararon afiliados a este GDP. El diálogo con las investigaciones de las reuniones anteriores y otras busca profundizar las preguntas formuladas por el grupo. Las discusiones ayudaron a identificar temas y cuestiones que se presentan como significativas y estimulantes para la investigación en EA en el contexto escolar, es decir, la conversión de las escuelas en espacios educativos sostenibles; cooperación público-privadas, con gran interés por parte de las empresas y las ONG en los espacios escolares, ondeando con kits con materiales educativos producidos para la escuela; falta de inversión en políticas públicas para la formación de profesores en EA; tendencia a la adhesión a la educación ambiental crítica, sin, todavía, tener claros los compromisos teóricos y metodológicos bajo esta opción.Neste artigo, sistematizamos as discussões realizadas pelo (GDP) “Pesquisa em EA e Contexto Escolar”, no VII EPEA, que tiveram, como eixo principal, temáticas, autores e perspectivas teóricas privilegiados nas pesquisas apresentadas no evento e que se autodeclararam filiadas a esse GDP. O diálogo com pesquisas de encontros anteriores e outras visa aprofundar as questões postas pelas pesquisas do grupo. As discussões permitiram identificar temas e questões que se apresentam como significativas e desafiadoras para a pesquisa em EA no contexto escolar, a saber: a conversão das escolas em espaços educativos sustentáveis; as parcerias público-privadas, com o grande interesse de empresas e ONGs nos espaços escolares, que acenam com kits de materiais didáticos produzidos para a escola; a falta de investimentos em políticas públicas de formação de professores em EA; certa tendência a uma adesão à educação ambiental crítica, sem, no entanto, ter claros os compromissos teóricometodológicos decorrentes dessa opção.Universidade Federal do Rio de Janeiro, Departamento de Didática, Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio ClaroUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio ClaroUniversidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Maria Jaqueline Girão Soares deCarvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]2015-07-15T18:27:08Z2015-07-15T18:27:08Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article144-155application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/9187Pesquisa em Educação Ambiental, v. 9, n. 1, p. 144-155, 2014.2177-580Xhttp://hdl.handle.net/11449/124565ISSN2177-580X-2014-09-01-144-155.pdf80454378214118208045437821411820000-0002-6109-6830Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T06:13:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124565Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-05-23T19:13:55.113514Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisas
Environmental education and school context: issues for a research program
Educación ambiental y el contexto escolar: cuestiones para un programa de investigación
title Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisas
spellingShingle Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisas
Lima, Maria Jaqueline Girão Soares de
Environmental Education
Research School
EA Research
Investigación en educación ambiental
Educación escolar
Grupos focales de investigación
Educação ambiental
Educação ambiental e contexto escolar
Pesquisa em educação ambiental
title_short Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisas
title_full Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisas
title_fullStr Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisas
title_full_unstemmed Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisas
title_sort Educação ambiental e contexto escolar: questões para um programa de pesquisas
author Lima, Maria Jaqueline Girão Soares de
author_facet Lima, Maria Jaqueline Girão Soares de
Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]
author_role author
author2 Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Maria Jaqueline Girão Soares de
Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Education
Research School
EA Research
Investigación en educación ambiental
Educación escolar
Grupos focales de investigación
Educação ambiental
Educação ambiental e contexto escolar
Pesquisa em educação ambiental
topic Environmental Education
Research School
EA Research
Investigación en educación ambiental
Educación escolar
Grupos focales de investigación
Educação ambiental
Educação ambiental e contexto escolar
Pesquisa em educação ambiental
description In this paper are systematized the discussions conducted by GDP "Research in EA and School Context", in VII EPEA, which have had, as its main axis, themes, authors and theoretical perspectives privileged in research presented at the event and declared themselves affiliated to this GDP. The dialogue with researches from previous meetings and other, aims to deepen the questions posed by the research group. The discussions allowed to identify themes and issues that present themselves as significant and challenging for research in EA in the school context, namely the conversion of schools into sustainable educational spaces; public-private partnerships, with great interest from companies and NGOs in school spaces, waving kits with educational materials produced for the school; lack of investment in public policies for teacher training in EA; tendency to an adherence to critical environmental education, without, however, have clear theoretical and methodological commitments under this option.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:08Z
2015-07-15T18:27:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/9187
Pesquisa em Educação Ambiental, v. 9, n. 1, p. 144-155, 2014.
2177-580X
http://hdl.handle.net/11449/124565
ISSN2177-580X-2014-09-01-144-155.pdf
804543782141182
0804543782141182
0000-0002-6109-6830
url http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/9187
http://hdl.handle.net/11449/124565
identifier_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental, v. 9, n. 1, p. 144-155, 2014.
2177-580X
ISSN2177-580X-2014-09-01-144-155.pdf
804543782141182
0804543782141182
0000-0002-6109-6830
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 144-155
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045618292097024