Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coppede, Aline Cirelli
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP], Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/46379
http://hdl.handle.net/11449/114898
Resumo: Aims: the aims of this study were to compare and to characterize the fine, sensory and perceptive function performance and handwritten quality between students with learning difficulties and students with good academic performance. GII, GIII and GIV: 96 students with learning difficulties, and groups GV, GVI, GVII, GVIII: 96 good academic performance. The students were submitted to evaluation of fine motor, sensorial and perception functions and handwriting evaluation under dictation. Results: the results show that the students with learning difficulties from 1st to 3rd grade had lower performance on tests of fine motor, sensory and perceptive function compared to the students with good academic performance in the same grade; the students from 4th grade, both groups, did not show changes on fine motor sensory and perceptive function; and only the students of GII showed disgraphya. Conclusions: the results presented in this study suggest that the qualitative aspects of fine motor, sensory and perceptive skills reflect the integrity and maturity of central nervous system and can probably play an important role in early diagnosis of development disorders and consequently prevent academic disorders such as handwriting performance.
id UNSP_edefb20229a29302852fe073507ed374
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114898
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escritaPerformance of children with learning difficulties in fine motor function and handwritingAprendizagemDestreza motoraescrita manualAims: the aims of this study were to compare and to characterize the fine, sensory and perceptive function performance and handwritten quality between students with learning difficulties and students with good academic performance. GII, GIII and GIV: 96 students with learning difficulties, and groups GV, GVI, GVII, GVIII: 96 good academic performance. The students were submitted to evaluation of fine motor, sensorial and perception functions and handwriting evaluation under dictation. Results: the results show that the students with learning difficulties from 1st to 3rd grade had lower performance on tests of fine motor, sensory and perceptive function compared to the students with good academic performance in the same grade; the students from 4th grade, both groups, did not show changes on fine motor sensory and perceptive function; and only the students of GII showed disgraphya. Conclusions: the results presented in this study suggest that the qualitative aspects of fine motor, sensory and perceptive skills reflect the integrity and maturity of central nervous system and can probably play an important role in early diagnosis of development disorders and consequently prevent academic disorders such as handwriting performance.Objetivos: este estudo teve por objetivos caracterizar e comparar o desempenho da função motora fina, sensorial e perceptiva e a qualidade da escrita entre escolares com dificuldades de aprendizagem e escolares com bom desempenho acadêmico. Médodos: participaram desse estudo 192 crianças na faixa etária de 7 a 11 anos de idade, de ambos os gêneros, da 1ª à 4ª série de escolas públicas municipais. Os escolares foram distribuídos em: GI, GII, GIII e GIV, compostos de 96 escolares com dificuldade de aprendizagem, e GV, GVI, GVII e GVIII, compostos de 96 escolares com bom desempenho acadêmico. Os escolares foram submetidos à avaliação da função motora fina, sensorial e perceptiva e avaliação da escrita sob ditado. Resultados: os resultados revelaram que os que os escolares com dificuldades de aprendizagem da 1ª à 3ª série obtiveram desempenho inferior em provas de função motora fina, sensorial e perceptiva, quando comparados com escolares sem dificuldades de aprendizagem na mesma série escolar; os escolares da 4ª série de ambos os grupos não apresentaram alterações em função motora fina, sensorial e perceptiva; e somente os escolares do GII apresentaram disgrafia. Conclusão: Os resultados apresentados neste estudo sugerem que aspectos qualitativos das habilidades motoras finas, sensoriais e perceptivas refletem a integridade e a maturidade do sistema nervoso central e podem, provavelmente, exercer um importante papel no diagnóstico precoce de desordens do desenvolvimento e consequentemente prevenir desordens acadêmicas como o desempenho na escrita, por exemplo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzy Filho, 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzy Filho, 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Coppede, Aline CirelliOkuda, Paola Matiko Martins [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2015-02-24T13:57:34Z2015-02-24T13:57:34Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-10application/pdfhttp://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/46379Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 22, n. 3, p. 1-10, 2012.0104-1282http://hdl.handle.net/11449/114898ISSN0104-1282-2012-22-03-01-10.pdf031752878190532390573165303895486762778663630272Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano0,229info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114898Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:18Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita
Performance of children with learning difficulties in fine motor function and handwriting
title Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita
spellingShingle Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita
Coppede, Aline Cirelli
Aprendizagem
Destreza motora
escrita manual
title_short Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita
title_full Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita
title_fullStr Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita
title_full_unstemmed Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita
title_sort Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita
author Coppede, Aline Cirelli
author_facet Coppede, Aline Cirelli
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Coppede, Aline Cirelli
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Destreza motora
escrita manual
topic Aprendizagem
Destreza motora
escrita manual
description Aims: the aims of this study were to compare and to characterize the fine, sensory and perceptive function performance and handwritten quality between students with learning difficulties and students with good academic performance. GII, GIII and GIV: 96 students with learning difficulties, and groups GV, GVI, GVII, GVIII: 96 good academic performance. The students were submitted to evaluation of fine motor, sensorial and perception functions and handwriting evaluation under dictation. Results: the results show that the students with learning difficulties from 1st to 3rd grade had lower performance on tests of fine motor, sensory and perceptive function compared to the students with good academic performance in the same grade; the students from 4th grade, both groups, did not show changes on fine motor sensory and perceptive function; and only the students of GII showed disgraphya. Conclusions: the results presented in this study suggest that the qualitative aspects of fine motor, sensory and perceptive skills reflect the integrity and maturity of central nervous system and can probably play an important role in early diagnosis of development disorders and consequently prevent academic disorders such as handwriting performance.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:34Z
2015-02-24T13:57:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/46379
Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 22, n. 3, p. 1-10, 2012.
0104-1282
http://hdl.handle.net/11449/114898
ISSN0104-1282-2012-22-03-01-10.pdf
0317528781905323
9057316530389548
6762778663630272
url http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/46379
http://hdl.handle.net/11449/114898
identifier_str_mv Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 22, n. 3, p. 1-10, 2012.
0104-1282
ISSN0104-1282-2012-22-03-01-10.pdf
0317528781905323
9057316530389548
6762778663630272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano
0,229
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-10
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128214204153856