Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/46379 http://hdl.handle.net/11449/114898 |
Resumo: | Aims: the aims of this study were to compare and to characterize the fine, sensory and perceptive function performance and handwritten quality between students with learning difficulties and students with good academic performance. GII, GIII and GIV: 96 students with learning difficulties, and groups GV, GVI, GVII, GVIII: 96 good academic performance. The students were submitted to evaluation of fine motor, sensorial and perception functions and handwriting evaluation under dictation. Results: the results show that the students with learning difficulties from 1st to 3rd grade had lower performance on tests of fine motor, sensory and perceptive function compared to the students with good academic performance in the same grade; the students from 4th grade, both groups, did not show changes on fine motor sensory and perceptive function; and only the students of GII showed disgraphya. Conclusions: the results presented in this study suggest that the qualitative aspects of fine motor, sensory and perceptive skills reflect the integrity and maturity of central nervous system and can probably play an important role in early diagnosis of development disorders and consequently prevent academic disorders such as handwriting performance. |
id |
UNSP_edefb20229a29302852fe073507ed374 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114898 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escritaPerformance of children with learning difficulties in fine motor function and handwritingAprendizagemDestreza motoraescrita manualAims: the aims of this study were to compare and to characterize the fine, sensory and perceptive function performance and handwritten quality between students with learning difficulties and students with good academic performance. GII, GIII and GIV: 96 students with learning difficulties, and groups GV, GVI, GVII, GVIII: 96 good academic performance. The students were submitted to evaluation of fine motor, sensorial and perception functions and handwriting evaluation under dictation. Results: the results show that the students with learning difficulties from 1st to 3rd grade had lower performance on tests of fine motor, sensory and perceptive function compared to the students with good academic performance in the same grade; the students from 4th grade, both groups, did not show changes on fine motor sensory and perceptive function; and only the students of GII showed disgraphya. Conclusions: the results presented in this study suggest that the qualitative aspects of fine motor, sensory and perceptive skills reflect the integrity and maturity of central nervous system and can probably play an important role in early diagnosis of development disorders and consequently prevent academic disorders such as handwriting performance.Objetivos: este estudo teve por objetivos caracterizar e comparar o desempenho da função motora fina, sensorial e perceptiva e a qualidade da escrita entre escolares com dificuldades de aprendizagem e escolares com bom desempenho acadêmico. Médodos: participaram desse estudo 192 crianças na faixa etária de 7 a 11 anos de idade, de ambos os gêneros, da 1ª à 4ª série de escolas públicas municipais. Os escolares foram distribuídos em: GI, GII, GIII e GIV, compostos de 96 escolares com dificuldade de aprendizagem, e GV, GVI, GVII e GVIII, compostos de 96 escolares com bom desempenho acadêmico. Os escolares foram submetidos à avaliação da função motora fina, sensorial e perceptiva e avaliação da escrita sob ditado. Resultados: os resultados revelaram que os que os escolares com dificuldades de aprendizagem da 1ª à 3ª série obtiveram desempenho inferior em provas de função motora fina, sensorial e perceptiva, quando comparados com escolares sem dificuldades de aprendizagem na mesma série escolar; os escolares da 4ª série de ambos os grupos não apresentaram alterações em função motora fina, sensorial e perceptiva; e somente os escolares do GII apresentaram disgrafia. Conclusão: Os resultados apresentados neste estudo sugerem que aspectos qualitativos das habilidades motoras finas, sensoriais e perceptivas refletem a integridade e a maturidade do sistema nervoso central e podem, provavelmente, exercer um importante papel no diagnóstico precoce de desordens do desenvolvimento e consequentemente prevenir desordens acadêmicas como o desempenho na escrita, por exemplo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzy Filho, 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzy Filho, 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Coppede, Aline CirelliOkuda, Paola Matiko Martins [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2015-02-24T13:57:34Z2015-02-24T13:57:34Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-10application/pdfhttp://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/46379Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 22, n. 3, p. 1-10, 2012.0104-1282http://hdl.handle.net/11449/114898ISSN0104-1282-2012-22-03-01-10.pdf031752878190532390573165303895486762778663630272Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano0,229info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114898Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:18Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita Performance of children with learning difficulties in fine motor function and handwriting |
title |
Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita |
spellingShingle |
Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita Coppede, Aline Cirelli Aprendizagem Destreza motora escrita manual |
title_short |
Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita |
title_full |
Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita |
title_fullStr |
Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita |
title_full_unstemmed |
Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita |
title_sort |
Desempenho de escolares com dificuldades de aprendizagem em funçào motora fina e escrita |
author |
Coppede, Aline Cirelli |
author_facet |
Coppede, Aline Cirelli Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coppede, Aline Cirelli Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Destreza motora escrita manual |
topic |
Aprendizagem Destreza motora escrita manual |
description |
Aims: the aims of this study were to compare and to characterize the fine, sensory and perceptive function performance and handwritten quality between students with learning difficulties and students with good academic performance. GII, GIII and GIV: 96 students with learning difficulties, and groups GV, GVI, GVII, GVIII: 96 good academic performance. The students were submitted to evaluation of fine motor, sensorial and perception functions and handwriting evaluation under dictation. Results: the results show that the students with learning difficulties from 1st to 3rd grade had lower performance on tests of fine motor, sensory and perceptive function compared to the students with good academic performance in the same grade; the students from 4th grade, both groups, did not show changes on fine motor sensory and perceptive function; and only the students of GII showed disgraphya. Conclusions: the results presented in this study suggest that the qualitative aspects of fine motor, sensory and perceptive skills reflect the integrity and maturity of central nervous system and can probably play an important role in early diagnosis of development disorders and consequently prevent academic disorders such as handwriting performance. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:34Z 2015-02-24T13:57:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/46379 Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 22, n. 3, p. 1-10, 2012. 0104-1282 http://hdl.handle.net/11449/114898 ISSN0104-1282-2012-22-03-01-10.pdf 0317528781905323 9057316530389548 6762778663630272 |
url |
http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/46379 http://hdl.handle.net/11449/114898 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 22, n. 3, p. 1-10, 2012. 0104-1282 ISSN0104-1282-2012-22-03-01-10.pdf 0317528781905323 9057316530389548 6762778663630272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano 0,229 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-10 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128214204153856 |