A Retórica do silêncio
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1517-75992011000200011 http://hdl.handle.net/11449/211755 |
Resumo: | There is a lack of a single doctrine for the use of rhetoric in baroque music. The rhetorical theory has interpretative and heterogeneous qualities. Musical silences are among the rhetorical figures of the baroque. To frame the intentionalities of silences it is necessary to consider the affects that surround them. This means that to describe silences we are even more subjected to a variety of interpretations. In favor of a pluralistic view of rhetoric, embracing a diversity of categorizations is suggested. In order to reveal some of the aesthetic objectives of the meraviglia, which are focused on provoking a shocking sense of wonderment through creating experiences that astonish with delight, musical examples of the pathetic use of silences are presented. Rhetoric is viewed as the energy inherent in emotion and thought, transmitted through a system of signs, including music, to others with the objective of influencing their decisions and actions. |
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A Retórica do silêncioThe rhetoric of silencerhetoricmusicsilencesrestsBaroqueretóricamúsicasilênciospausasBarrocoThere is a lack of a single doctrine for the use of rhetoric in baroque music. The rhetorical theory has interpretative and heterogeneous qualities. Musical silences are among the rhetorical figures of the baroque. To frame the intentionalities of silences it is necessary to consider the affects that surround them. This means that to describe silences we are even more subjected to a variety of interpretations. In favor of a pluralistic view of rhetoric, embracing a diversity of categorizations is suggested. In order to reveal some of the aesthetic objectives of the meraviglia, which are focused on provoking a shocking sense of wonderment through creating experiences that astonish with delight, musical examples of the pathetic use of silences are presented. Rhetoric is viewed as the energy inherent in emotion and thought, transmitted through a system of signs, including music, to others with the objective of influencing their decisions and actions.A teoria da retórica na música barroca revela-se, de modo geral, interpretativa e heterogênea, não havendo uma linha de pensamento fixa. Essa heterogeneidade torna-se evidente quando se analisa a utilização dos silêncios como figuras retóricas. Para definir as intencionalidades dos silêncios é necessário considerar os afetos que os cercam. Assim, por haver diversos afetos inerentes, há ainda mais deliberações subjetivas na análise dos silêncios. Sugerindo uma visão retórica plural, propõe-se diversos tipos de categorização bem como a coexistência de interpretações. Para apresentar os desdobramentos dos objetivos estéticos da meraviglia, que focam o escopo pragmático de deslumbrar inesperadamente criando percepções chocantes de admiração, busca-se um equilíbrio entre a teoria e a prática através de exemplificações musicais. A retórica é vista como a energia inerente na emoção e no pensamento, transmitida por meio de um sistema de signos, entre os quais a música, com o objetivo de influenciar terceiros em suas decisões e ações.Conservatório Real de HaiaUniversidade Federal da ParaíbaUniversidade da California em Santa BarbaraUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal do Estado do Rio de JaneiroUniversidade Estadual de CampinasUniversity of CaliforniaUniversity of NevadaUniversidade de São Paulo, ECAUniversidade Estadual PaulistaEscola de Música da UFMGConservatório Real de HaiaUniversidade Federal da ParaíbaUniversidade da California em Santa BarbaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal do Estado do Rio de JaneiroUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)University of CaliforniaUniversity of NevadaUniversidade de São Paulo (USP)Villavicencio, Cesar Marino [UNESP]2021-07-14T10:29:10Z2021-07-14T10:29:10Z2011-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article101-109application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1517-75992011000200011Per Musi. Belo Horizonte, MG, Brazil: Escola de Música da UFMG, n. 24, p. 101-109, 2011.1517-75992317-6377http://hdl.handle.net/11449/21175510.1590/S1517-75992011000200011S1517-75992011000200011S1517-75992011000200011.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPer Musiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-18T06:16:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211755Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:38:17.502347Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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