A Retórica do silêncio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villavicencio, Cesar Marino [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-75992011000200011
http://hdl.handle.net/11449/211755
Resumo: There is a lack of a single doctrine for the use of rhetoric in baroque music. The rhetorical theory has interpretative and heterogeneous qualities. Musical silences are among the rhetorical figures of the baroque. To frame the intentionalities of silences it is necessary to consider the affects that surround them. This means that to describe silences we are even more subjected to a variety of interpretations. In favor of a pluralistic view of rhetoric, embracing a diversity of categorizations is suggested. In order to reveal some of the aesthetic objectives of the meraviglia, which are focused on provoking a shocking sense of wonderment through creating experiences that astonish with delight, musical examples of the pathetic use of silences are presented. Rhetoric is viewed as the energy inherent in emotion and thought, transmitted through a system of signs, including music, to others with the objective of influencing their decisions and actions.
id UNSP_f06a0b43f726961c7fb4fc0137bf88b6
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211755
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A Retórica do silêncioThe rhetoric of silencerhetoricmusicsilencesrestsBaroqueretóricamúsicasilênciospausasBarrocoThere is a lack of a single doctrine for the use of rhetoric in baroque music. The rhetorical theory has interpretative and heterogeneous qualities. Musical silences are among the rhetorical figures of the baroque. To frame the intentionalities of silences it is necessary to consider the affects that surround them. This means that to describe silences we are even more subjected to a variety of interpretations. In favor of a pluralistic view of rhetoric, embracing a diversity of categorizations is suggested. In order to reveal some of the aesthetic objectives of the meraviglia, which are focused on provoking a shocking sense of wonderment through creating experiences that astonish with delight, musical examples of the pathetic use of silences are presented. Rhetoric is viewed as the energy inherent in emotion and thought, transmitted through a system of signs, including music, to others with the objective of influencing their decisions and actions.A teoria da retórica na música barroca revela-se, de modo geral, interpretativa e heterogênea, não havendo uma linha de pensamento fixa. Essa heterogeneidade torna-se evidente quando se analisa a utilização dos silêncios como figuras retóricas. Para definir as intencionalidades dos silêncios é necessário considerar os afetos que os cercam. Assim, por haver diversos afetos inerentes, há ainda mais deliberações subjetivas na análise dos silêncios. Sugerindo uma visão retórica plural, propõe-se diversos tipos de categorização bem como a coexistência de interpretações. Para apresentar os desdobramentos dos objetivos estéticos da meraviglia, que focam o escopo pragmático de deslumbrar inesperadamente criando percepções chocantes de admiração, busca-se um equilíbrio entre a teoria e a prática através de exemplificações musicais. A retórica é vista como a energia inerente na emoção e no pensamento, transmitida por meio de um sistema de signos, entre os quais a música, com o objetivo de influenciar terceiros em suas decisões e ações.Conservatório Real de HaiaUniversidade Federal da ParaíbaUniversidade da California em Santa BarbaraUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal do Estado do Rio de JaneiroUniversidade Estadual de CampinasUniversity of CaliforniaUniversity of NevadaUniversidade de São Paulo, ECAUniversidade Estadual PaulistaEscola de Música da UFMGConservatório Real de HaiaUniversidade Federal da ParaíbaUniversidade da California em Santa BarbaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal do Estado do Rio de JaneiroUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)University of CaliforniaUniversity of NevadaUniversidade de São Paulo (USP)Villavicencio, Cesar Marino [UNESP]2021-07-14T10:29:10Z2021-07-14T10:29:10Z2011-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article101-109application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1517-75992011000200011Per Musi. Belo Horizonte, MG, Brazil: Escola de Música da UFMG, n. 24, p. 101-109, 2011.1517-75992317-6377http://hdl.handle.net/11449/21175510.1590/S1517-75992011000200011S1517-75992011000200011S1517-75992011000200011.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPer Musiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-18T06:16:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211755Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:38:17.502347Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Retórica do silêncio
The rhetoric of silence
title A Retórica do silêncio
spellingShingle A Retórica do silêncio
Villavicencio, Cesar Marino [UNESP]
rhetoric
music
silences
rests
Baroque
retórica
música
silêncios
pausas
Barroco
title_short A Retórica do silêncio
title_full A Retórica do silêncio
title_fullStr A Retórica do silêncio
title_full_unstemmed A Retórica do silêncio
title_sort A Retórica do silêncio
author Villavicencio, Cesar Marino [UNESP]
author_facet Villavicencio, Cesar Marino [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Conservatório Real de Haia
Universidade Federal da Paraíba
Universidade da California em Santa Barbara
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
University of California
University of Nevada
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Villavicencio, Cesar Marino [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv rhetoric
music
silences
rests
Baroque
retórica
música
silêncios
pausas
Barroco
topic rhetoric
music
silences
rests
Baroque
retórica
música
silêncios
pausas
Barroco
description There is a lack of a single doctrine for the use of rhetoric in baroque music. The rhetorical theory has interpretative and heterogeneous qualities. Musical silences are among the rhetorical figures of the baroque. To frame the intentionalities of silences it is necessary to consider the affects that surround them. This means that to describe silences we are even more subjected to a variety of interpretations. In favor of a pluralistic view of rhetoric, embracing a diversity of categorizations is suggested. In order to reveal some of the aesthetic objectives of the meraviglia, which are focused on provoking a shocking sense of wonderment through creating experiences that astonish with delight, musical examples of the pathetic use of silences are presented. Rhetoric is viewed as the energy inherent in emotion and thought, transmitted through a system of signs, including music, to others with the objective of influencing their decisions and actions.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12
2021-07-14T10:29:10Z
2021-07-14T10:29:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1517-75992011000200011
Per Musi. Belo Horizonte, MG, Brazil: Escola de Música da UFMG, n. 24, p. 101-109, 2011.
1517-7599
2317-6377
http://hdl.handle.net/11449/211755
10.1590/S1517-75992011000200011
S1517-75992011000200011
S1517-75992011000200011.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1517-75992011000200011
http://hdl.handle.net/11449/211755
identifier_str_mv Per Musi. Belo Horizonte, MG, Brazil: Escola de Música da UFMG, n. 24, p. 101-109, 2011.
1517-7599
2317-6377
10.1590/S1517-75992011000200011
S1517-75992011000200011
S1517-75992011000200011.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Per Musi
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 101-109
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Música da UFMG
publisher.none.fl_str_mv Escola de Música da UFMG
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129230347698176