Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Newton [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2150/duarte
http://hdl.handle.net/11449/124982
Resumo: The paper defends that the historical-cultural psychology needs the mediation of the historical-critical pedagogy in order to contribute to the school educational practice. In this direction, the paper analyses, in the field of the relations between Psychology and Pedagogy, a criteria for the human development characterization. Considering both, psychology and pedagogy, inside the historical process of social class struggle, the paper defends that human beings develop themselves by using the mediations which makes possible the movement from the condition of “being in itself” to the condition of “being for itself”.
id UNSP_f15663311e8afe86400ec56b2d93831d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124982
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquicoVygotsky and historical-critical pedagogy: the issue of psychic developmentLev VygotskyDermeval SavianiHistorical-Cultural PsychologyHistorical-Critical PedagogyVigotskiPedagogia Historico-CriticaPsicologia do DesenvolvimentoThe paper defends that the historical-cultural psychology needs the mediation of the historical-critical pedagogy in order to contribute to the school educational practice. In this direction, the paper analyses, in the field of the relations between Psychology and Pedagogy, a criteria for the human development characterization. Considering both, psychology and pedagogy, inside the historical process of social class struggle, the paper defends that human beings develop themselves by using the mediations which makes possible the movement from the condition of “being in itself” to the condition of “being for itself”.O artigo defende que a psicologia histórico-cultural, para contribuir para a prática educativa escolar, precisa da mediação da Pedagogia histórico-crítica. Nessa direção, o artigo analisa, no terreno das relações entre Psicologia e Pedagogia, um critério para a caracterização do desenvolvimento humano. Situando tanto a psicologia como a pedagogia no processo histórico da luta de classes, o artigo defende que o ser humano se desenvolve pelo uso das mediações que lhe possibilitam passar da condição de ser em si à condição de ser para si.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Duarte, Newton [UNESP]2015-07-15T18:28:08Z2015-07-15T18:28:08Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article19-29http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2150/duarteNuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 1, p. 19-29, 2013.2236-0441http://hdl.handle.net/11449/12498210.14572/nuances.v24i1.21502161593951236436Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuances: estudos sobre Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124982Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:10:01.433266Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico
Vygotsky and historical-critical pedagogy: the issue of psychic development
title Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico
spellingShingle Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico
Duarte, Newton [UNESP]
Lev Vygotsky
Dermeval Saviani
Historical-Cultural Psychology
Historical-Critical Pedagogy
Vigotski
Pedagogia Historico-Critica
Psicologia do Desenvolvimento
title_short Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico
title_full Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico
title_fullStr Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico
title_full_unstemmed Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico
title_sort Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico
author Duarte, Newton [UNESP]
author_facet Duarte, Newton [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Newton [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Lev Vygotsky
Dermeval Saviani
Historical-Cultural Psychology
Historical-Critical Pedagogy
Vigotski
Pedagogia Historico-Critica
Psicologia do Desenvolvimento
topic Lev Vygotsky
Dermeval Saviani
Historical-Cultural Psychology
Historical-Critical Pedagogy
Vigotski
Pedagogia Historico-Critica
Psicologia do Desenvolvimento
description The paper defends that the historical-cultural psychology needs the mediation of the historical-critical pedagogy in order to contribute to the school educational practice. In this direction, the paper analyses, in the field of the relations between Psychology and Pedagogy, a criteria for the human development characterization. Considering both, psychology and pedagogy, inside the historical process of social class struggle, the paper defends that human beings develop themselves by using the mediations which makes possible the movement from the condition of “being in itself” to the condition of “being for itself”.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:08Z
2015-07-15T18:28:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2150/duarte
Nuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 1, p. 19-29, 2013.
2236-0441
http://hdl.handle.net/11449/124982
10.14572/nuances.v24i1.2150
2161593951236436
url http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2150/duarte
http://hdl.handle.net/11449/124982
identifier_str_mv Nuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 1, p. 19-29, 2013.
2236-0441
10.14572/nuances.v24i1.2150
2161593951236436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Nuances: estudos sobre Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 19-29
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129292128747520