Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2150/duarte http://hdl.handle.net/11449/124982 |
Resumo: | The paper defends that the historical-cultural psychology needs the mediation of the historical-critical pedagogy in order to contribute to the school educational practice. In this direction, the paper analyses, in the field of the relations between Psychology and Pedagogy, a criteria for the human development characterization. Considering both, psychology and pedagogy, inside the historical process of social class struggle, the paper defends that human beings develop themselves by using the mediations which makes possible the movement from the condition of “being in itself” to the condition of “being for itself”. |
id |
UNSP_f15663311e8afe86400ec56b2d93831d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124982 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquicoVygotsky and historical-critical pedagogy: the issue of psychic developmentLev VygotskyDermeval SavianiHistorical-Cultural PsychologyHistorical-Critical PedagogyVigotskiPedagogia Historico-CriticaPsicologia do DesenvolvimentoThe paper defends that the historical-cultural psychology needs the mediation of the historical-critical pedagogy in order to contribute to the school educational practice. In this direction, the paper analyses, in the field of the relations between Psychology and Pedagogy, a criteria for the human development characterization. Considering both, psychology and pedagogy, inside the historical process of social class struggle, the paper defends that human beings develop themselves by using the mediations which makes possible the movement from the condition of “being in itself” to the condition of “being for itself”.O artigo defende que a psicologia histórico-cultural, para contribuir para a prática educativa escolar, precisa da mediação da Pedagogia histórico-crítica. Nessa direção, o artigo analisa, no terreno das relações entre Psicologia e Pedagogia, um critério para a caracterização do desenvolvimento humano. Situando tanto a psicologia como a pedagogia no processo histórico da luta de classes, o artigo defende que o ser humano se desenvolve pelo uso das mediações que lhe possibilitam passar da condição de ser em si à condição de ser para si.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Duarte, Newton [UNESP]2015-07-15T18:28:08Z2015-07-15T18:28:08Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article19-29http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2150/duarteNuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 1, p. 19-29, 2013.2236-0441http://hdl.handle.net/11449/12498210.14572/nuances.v24i1.21502161593951236436Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuances: estudos sobre Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124982Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:10:01.433266Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico Vygotsky and historical-critical pedagogy: the issue of psychic development |
title |
Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico |
spellingShingle |
Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico Duarte, Newton [UNESP] Lev Vygotsky Dermeval Saviani Historical-Cultural Psychology Historical-Critical Pedagogy Vigotski Pedagogia Historico-Critica Psicologia do Desenvolvimento |
title_short |
Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico |
title_full |
Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico |
title_fullStr |
Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico |
title_full_unstemmed |
Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico |
title_sort |
Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico |
author |
Duarte, Newton [UNESP] |
author_facet |
Duarte, Newton [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Newton [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lev Vygotsky Dermeval Saviani Historical-Cultural Psychology Historical-Critical Pedagogy Vigotski Pedagogia Historico-Critica Psicologia do Desenvolvimento |
topic |
Lev Vygotsky Dermeval Saviani Historical-Cultural Psychology Historical-Critical Pedagogy Vigotski Pedagogia Historico-Critica Psicologia do Desenvolvimento |
description |
The paper defends that the historical-cultural psychology needs the mediation of the historical-critical pedagogy in order to contribute to the school educational practice. In this direction, the paper analyses, in the field of the relations between Psychology and Pedagogy, a criteria for the human development characterization. Considering both, psychology and pedagogy, inside the historical process of social class struggle, the paper defends that human beings develop themselves by using the mediations which makes possible the movement from the condition of “being in itself” to the condition of “being for itself”. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:28:08Z 2015-07-15T18:28:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2150/duarte Nuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 1, p. 19-29, 2013. 2236-0441 http://hdl.handle.net/11449/124982 10.14572/nuances.v24i1.2150 2161593951236436 |
url |
http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2150/duarte http://hdl.handle.net/11449/124982 |
identifier_str_mv |
Nuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 1, p. 19-29, 2013. 2236-0441 10.14572/nuances.v24i1.2150 2161593951236436 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Nuances: estudos sobre Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
19-29 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129292128747520 |