Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Machado, Gislaine Marquini, Sade, Rossana Maria Seabra [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000100009
http://hdl.handle.net/11449/117895
Resumo: Studies show the psychological contribution of fairy tales regarding the child's development as one of the best plumbers of existential problems, appeasing it by acting as an outlet for their anguish, anxieties, and fears, engendering greater emotional balance. Thus, through researches in the literature, it was established as objective to seek information about the functionality of the fairy tales in the educational process of students with intellectual disabilities who presents challenging behaviors. Among the tales, the Brothers Grimm are suggested to be used as an educational resource. It was possible to say that, through the symbolic mediation in the imaginary of children with intellectual disabilities, educational work with fairy tales evokes significant benefits.
id UNSP_f4543f1406d9d6128f52e2cc39296aef
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/117895
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectualCuentos de hadas: recurso educativo para niños con discapacidad intelectualFairy tales: educational resource for children with significant intellectual disabilitiesdeficiência intelectualmediação socioculturalcontos de fadasdisabilitysocio-cultural mediationfairy talesStudies show the psychological contribution of fairy tales regarding the child's development as one of the best plumbers of existential problems, appeasing it by acting as an outlet for their anguish, anxieties, and fears, engendering greater emotional balance. Thus, through researches in the literature, it was established as objective to seek information about the functionality of the fairy tales in the educational process of students with intellectual disabilities who presents challenging behaviors. Among the tales, the Brothers Grimm are suggested to be used as an educational resource. It was possible to say that, through the symbolic mediation in the imaginary of children with intellectual disabilities, educational work with fairy tales evokes significant benefits.Estudos comprovam a contribuição psicológica dos contos de fadas no tocante ao desenvolvimento da criança, como um dos recursos canalizadores de problemas existenciais, apaziguando-a por atuarem como válvula de escape para suas angústias, ansiedades e temores, engendrando-lhe maior equilíbrio emocional. Assim, realizando-se pesquisa bibliográfica, estabeleceu-se como objetivo buscar informações sobre a funcionalidade dos contos de fadas no processo de escolarização de alunos com deficiência intelectual que apresentam comportamentos desafiadores. Dentre os contos, os dos Irmãos Grimm são sugeridos, para serem utilizados como recurso educativo. Defende-se que, por meio da mediação simbólica no imaginário da criança com deficiência intelectual, o trabalho educativo com os contos de fadas suscita benefícios significativos.Los estudios demuestran la contribución de los cuentos de hadas sobre el desarrollo psicológico del niño como uno de los mejores fontaneros de los problemas existenciales, apaciguar a que, al actuar como una salida a sus angustias, ansiedades y miedos, generando que un mayor equilibrio emocional. Por lo tanto, llevar a cabo la literatura, creada el objetivo de buscar información acerca de la funcionalidad de los cuentos de hadas en el proceso educativo de los alumnos con discapacidad intelectual que presentan conductas desafiantes. Entre los cuentos, los del hermanos Grimm se sugieren para ser utilizado como un recurso educativo. Llegamos a la conclusión de que, a través de la mediación simbólica en el imaginario de los niños con discapacidad intelectual, que muestra un comportamiento agresivo, el trabajo educativo con los cuentos de hadas plantea importantes beneficios.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e da AprendizagemSecretaria Municipal de Educação de BauruUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação EspecialUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e da AprendizagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação EspecialPontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Secretaria Municipal de Educação de BauruCapellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]Machado, Gislaine MarquiniSade, Rossana Maria Seabra [UNESP]2015-03-19T16:20:27Z2015-03-19T16:20:27Z2012-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article158-185application/pdfhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000100009Psicologia da Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação, n. 34, p. 158-185, 2012.1414-6975http://hdl.handle.net/11449/117895S1414-69752012000100009S1414-69752012000100009.pdf72406048939635480000-0003-1173-9380SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-16T06:14:47Zoai:repositorio.unesp.br:11449/117895Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-16T06:14:47Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual
Cuentos de hadas: recurso educativo para niños con discapacidad intelectual
Fairy tales: educational resource for children with significant intellectual disabilities
title Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual
spellingShingle Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
deficiência intelectual
mediação sociocultural
contos de fadas
disability
socio-cultural mediation
fairy tales
title_short Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual
title_full Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual
title_fullStr Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual
title_full_unstemmed Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual
title_sort Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual
author Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
author_facet Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Machado, Gislaine Marquini
Sade, Rossana Maria Seabra [UNESP]
author_role author
author2 Machado, Gislaine Marquini
Sade, Rossana Maria Seabra [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Secretaria Municipal de Educação de Bauru
dc.contributor.author.fl_str_mv Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Machado, Gislaine Marquini
Sade, Rossana Maria Seabra [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv deficiência intelectual
mediação sociocultural
contos de fadas
disability
socio-cultural mediation
fairy tales
topic deficiência intelectual
mediação sociocultural
contos de fadas
disability
socio-cultural mediation
fairy tales
description Studies show the psychological contribution of fairy tales regarding the child's development as one of the best plumbers of existential problems, appeasing it by acting as an outlet for their anguish, anxieties, and fears, engendering greater emotional balance. Thus, through researches in the literature, it was established as objective to seek information about the functionality of the fairy tales in the educational process of students with intellectual disabilities who presents challenging behaviors. Among the tales, the Brothers Grimm are suggested to be used as an educational resource. It was possible to say that, through the symbolic mediation in the imaginary of children with intellectual disabilities, educational work with fairy tales evokes significant benefits.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-01
2015-03-19T16:20:27Z
2015-03-19T16:20:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000100009
Psicologia da Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação, n. 34, p. 158-185, 2012.
1414-6975
http://hdl.handle.net/11449/117895
S1414-69752012000100009
S1414-69752012000100009.pdf
7240604893963548
0000-0003-1173-9380
url http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000100009
http://hdl.handle.net/11449/117895
identifier_str_mv Psicologia da Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação, n. 34, p. 158-185, 2012.
1414-6975
S1414-69752012000100009
S1414-69752012000100009.pdf
7240604893963548
0000-0003-1173-9380
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 158-185
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046516449869824