Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000100009 http://hdl.handle.net/11449/117895 |
Resumo: | Studies show the psychological contribution of fairy tales regarding the child's development as one of the best plumbers of existential problems, appeasing it by acting as an outlet for their anguish, anxieties, and fears, engendering greater emotional balance. Thus, through researches in the literature, it was established as objective to seek information about the functionality of the fairy tales in the educational process of students with intellectual disabilities who presents challenging behaviors. Among the tales, the Brothers Grimm are suggested to be used as an educational resource. It was possible to say that, through the symbolic mediation in the imaginary of children with intellectual disabilities, educational work with fairy tales evokes significant benefits. |
id |
UNSP_f4543f1406d9d6128f52e2cc39296aef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/117895 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectualCuentos de hadas: recurso educativo para niños con discapacidad intelectualFairy tales: educational resource for children with significant intellectual disabilitiesdeficiência intelectualmediação socioculturalcontos de fadasdisabilitysocio-cultural mediationfairy talesStudies show the psychological contribution of fairy tales regarding the child's development as one of the best plumbers of existential problems, appeasing it by acting as an outlet for their anguish, anxieties, and fears, engendering greater emotional balance. Thus, through researches in the literature, it was established as objective to seek information about the functionality of the fairy tales in the educational process of students with intellectual disabilities who presents challenging behaviors. Among the tales, the Brothers Grimm are suggested to be used as an educational resource. It was possible to say that, through the symbolic mediation in the imaginary of children with intellectual disabilities, educational work with fairy tales evokes significant benefits.Estudos comprovam a contribuição psicológica dos contos de fadas no tocante ao desenvolvimento da criança, como um dos recursos canalizadores de problemas existenciais, apaziguando-a por atuarem como válvula de escape para suas angústias, ansiedades e temores, engendrando-lhe maior equilíbrio emocional. Assim, realizando-se pesquisa bibliográfica, estabeleceu-se como objetivo buscar informações sobre a funcionalidade dos contos de fadas no processo de escolarização de alunos com deficiência intelectual que apresentam comportamentos desafiadores. Dentre os contos, os dos Irmãos Grimm são sugeridos, para serem utilizados como recurso educativo. Defende-se que, por meio da mediação simbólica no imaginário da criança com deficiência intelectual, o trabalho educativo com os contos de fadas suscita benefícios significativos.Los estudios demuestran la contribución de los cuentos de hadas sobre el desarrollo psicológico del niño como uno de los mejores fontaneros de los problemas existenciales, apaciguar a que, al actuar como una salida a sus angustias, ansiedades y miedos, generando que un mayor equilibrio emocional. Por lo tanto, llevar a cabo la literatura, creada el objetivo de buscar información acerca de la funcionalidad de los cuentos de hadas en el proceso educativo de los alumnos con discapacidad intelectual que presentan conductas desafiantes. Entre los cuentos, los del hermanos Grimm se sugieren para ser utilizado como un recurso educativo. Llegamos a la conclusión de que, a través de la mediación simbólica en el imaginario de los niños con discapacidad intelectual, que muestra un comportamiento agresivo, el trabajo educativo con los cuentos de hadas plantea importantes beneficios.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e da AprendizagemSecretaria Municipal de Educação de BauruUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação EspecialUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e da AprendizagemUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Educação EspecialPontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Secretaria Municipal de Educação de BauruCapellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]Machado, Gislaine MarquiniSade, Rossana Maria Seabra [UNESP]2015-03-19T16:20:27Z2015-03-19T16:20:27Z2012-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article158-185application/pdfhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000100009Psicologia da Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação, n. 34, p. 158-185, 2012.1414-6975http://hdl.handle.net/11449/117895S1414-69752012000100009S1414-69752012000100009.pdf72406048939635480000-0003-1173-9380SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/117895Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual Cuentos de hadas: recurso educativo para niños con discapacidad intelectual Fairy tales: educational resource for children with significant intellectual disabilities |
title |
Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual |
spellingShingle |
Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] deficiência intelectual mediação sociocultural contos de fadas disability socio-cultural mediation fairy tales |
title_short |
Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual |
title_full |
Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual |
title_fullStr |
Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual |
title_full_unstemmed |
Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual |
title_sort |
Contos de fadas: recurso educativo para crianças com deficiência intelectual |
author |
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
author_facet |
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] Machado, Gislaine Marquini Sade, Rossana Maria Seabra [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Machado, Gislaine Marquini Sade, Rossana Maria Seabra [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Secretaria Municipal de Educação de Bauru |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] Machado, Gislaine Marquini Sade, Rossana Maria Seabra [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
deficiência intelectual mediação sociocultural contos de fadas disability socio-cultural mediation fairy tales |
topic |
deficiência intelectual mediação sociocultural contos de fadas disability socio-cultural mediation fairy tales |
description |
Studies show the psychological contribution of fairy tales regarding the child's development as one of the best plumbers of existential problems, appeasing it by acting as an outlet for their anguish, anxieties, and fears, engendering greater emotional balance. Thus, through researches in the literature, it was established as objective to seek information about the functionality of the fairy tales in the educational process of students with intellectual disabilities who presents challenging behaviors. Among the tales, the Brothers Grimm are suggested to be used as an educational resource. It was possible to say that, through the symbolic mediation in the imaginary of children with intellectual disabilities, educational work with fairy tales evokes significant benefits. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-01 2015-03-19T16:20:27Z 2015-03-19T16:20:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000100009 Psicologia da Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação, n. 34, p. 158-185, 2012. 1414-6975 http://hdl.handle.net/11449/117895 S1414-69752012000100009 S1414-69752012000100009.pdf 7240604893963548 0000-0003-1173-9380 |
url |
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000100009 http://hdl.handle.net/11449/117895 |
identifier_str_mv |
Psicologia da Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação, n. 34, p. 158-185, 2012. 1414-6975 S1414-69752012000100009 S1414-69752012000100009.pdf 7240604893963548 0000-0003-1173-9380 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
158-185 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128147597557760 |