O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matias, Juliana Bicalho [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/119891
Resumo: This study supports the role of Public Relations within Organizations, inserted in the context of the media convergence age, in which all the medias complement each other and can be used together to achieve a given goal. The approach is exposed after reflection on consumers’ specificity and identity, in addition to an approach about media convergence age characteristics, such as collective intelligence, participatory culture and affective economy. Throughout this paper, it is also discussed the concept of Transmedia Storytelling and how consumers and communicators stories have become especially important in the convergence age. In this context, consumers are understood as prosumers, since they infer and influence brands, organizations or products, by using words. We showed that, because of those prosumers narratives, an organization may became susceptible to their image destruction in a short period of time or get more acceptance and profitability. Thus, Public Relations presents itself as a communication professional that can use several corporate strategies in the relationship between organizations and their different target audience
id UNSP_f52290323f2575049dce1cf50e0a3e46
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/119891
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiáticaConsumidores - narrativas pessoaisIdentidadeRelações publicasArte de contar historiasThis study supports the role of Public Relations within Organizations, inserted in the context of the media convergence age, in which all the medias complement each other and can be used together to achieve a given goal. The approach is exposed after reflection on consumers’ specificity and identity, in addition to an approach about media convergence age characteristics, such as collective intelligence, participatory culture and affective economy. Throughout this paper, it is also discussed the concept of Transmedia Storytelling and how consumers and communicators stories have become especially important in the convergence age. In this context, consumers are understood as prosumers, since they infer and influence brands, organizations or products, by using words. We showed that, because of those prosumers narratives, an organization may became susceptible to their image destruction in a short period of time or get more acceptance and profitability. Thus, Public Relations presents itself as a communication professional that can use several corporate strategies in the relationship between organizations and their different target audienceEste trabalho defende a atuação do profissional de Relações Públicas nas organizações, inseridas no contexto da chamada era da convergência midiática, em que as mídias se complementam e podem ser utilizadas em conjunto. A abordagem é exposta após uma reflexão sobre as especificidades e identidades dos consumidores, além de uma abordagem sobre algumas características da cultura de convergência, como inteligência coletiva, cultura participativa e economia afetiva. Foi discutido também o conceito de Transmedia Storytelling e como as histórias dos consumidores e comunicadores se tornam especialmente importantes na era da convergência. Neste contexto, os consumidores são entendidos como prosumidores, uma vez que interferem e influenciam marcas, organizações ou produtos, por meio de narrativas. Demonstramos que, pela utilização de narrativas desses prosumidores, uma organização se torna suscetível tanto à destruição de sua imagem em um curto espaço de tempo, quanto ao maior reconhecimento e lucratividade. O Relações Públicas se apresenta, então, como um profissional de comunicação que pode fazer uso de diversas estratégias empresariais na relação das organizações com os seus diversos públicosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Domingos, Adenil Alfeu [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Matias, Juliana Bicalho [UNESP]2015-03-23T15:22:19Z2015-03-23T15:22:19Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMATIAS, Juliana Bicalho. O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social - Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011.http://hdl.handle.net/11449/119891000682091matias_jb_tcc_bauru.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-19T19:20:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119891Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:29:44.263844Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática
title O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática
spellingShingle O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática
Matias, Juliana Bicalho [UNESP]
Consumidores - narrativas pessoais
Identidade
Relações publicas
Arte de contar historias
title_short O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática
title_full O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática
title_fullStr O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática
title_full_unstemmed O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática
title_sort O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática
author Matias, Juliana Bicalho [UNESP]
author_facet Matias, Juliana Bicalho [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Domingos, Adenil Alfeu [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Matias, Juliana Bicalho [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Consumidores - narrativas pessoais
Identidade
Relações publicas
Arte de contar historias
topic Consumidores - narrativas pessoais
Identidade
Relações publicas
Arte de contar historias
description This study supports the role of Public Relations within Organizations, inserted in the context of the media convergence age, in which all the medias complement each other and can be used together to achieve a given goal. The approach is exposed after reflection on consumers’ specificity and identity, in addition to an approach about media convergence age characteristics, such as collective intelligence, participatory culture and affective economy. Throughout this paper, it is also discussed the concept of Transmedia Storytelling and how consumers and communicators stories have become especially important in the convergence age. In this context, consumers are understood as prosumers, since they infer and influence brands, organizations or products, by using words. We showed that, because of those prosumers narratives, an organization may became susceptible to their image destruction in a short period of time or get more acceptance and profitability. Thus, Public Relations presents itself as a communication professional that can use several corporate strategies in the relationship between organizations and their different target audience
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-03-23T15:22:19Z
2015-03-23T15:22:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MATIAS, Juliana Bicalho. O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social - Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/119891
000682091
matias_jb_tcc_bauru.pdf
identifier_str_mv MATIAS, Juliana Bicalho. O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social - Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011.
000682091
matias_jb_tcc_bauru.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/119891
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129525563785216