O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/119891 |
Resumo: | This study supports the role of Public Relations within Organizations, inserted in the context of the media convergence age, in which all the medias complement each other and can be used together to achieve a given goal. The approach is exposed after reflection on consumers’ specificity and identity, in addition to an approach about media convergence age characteristics, such as collective intelligence, participatory culture and affective economy. Throughout this paper, it is also discussed the concept of Transmedia Storytelling and how consumers and communicators stories have become especially important in the convergence age. In this context, consumers are understood as prosumers, since they infer and influence brands, organizations or products, by using words. We showed that, because of those prosumers narratives, an organization may became susceptible to their image destruction in a short period of time or get more acceptance and profitability. Thus, Public Relations presents itself as a communication professional that can use several corporate strategies in the relationship between organizations and their different target audience |
id |
UNSP_f52290323f2575049dce1cf50e0a3e46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/119891 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiáticaConsumidores - narrativas pessoaisIdentidadeRelações publicasArte de contar historiasThis study supports the role of Public Relations within Organizations, inserted in the context of the media convergence age, in which all the medias complement each other and can be used together to achieve a given goal. The approach is exposed after reflection on consumers’ specificity and identity, in addition to an approach about media convergence age characteristics, such as collective intelligence, participatory culture and affective economy. Throughout this paper, it is also discussed the concept of Transmedia Storytelling and how consumers and communicators stories have become especially important in the convergence age. In this context, consumers are understood as prosumers, since they infer and influence brands, organizations or products, by using words. We showed that, because of those prosumers narratives, an organization may became susceptible to their image destruction in a short period of time or get more acceptance and profitability. Thus, Public Relations presents itself as a communication professional that can use several corporate strategies in the relationship between organizations and their different target audienceEste trabalho defende a atuação do profissional de Relações Públicas nas organizações, inseridas no contexto da chamada era da convergência midiática, em que as mídias se complementam e podem ser utilizadas em conjunto. A abordagem é exposta após uma reflexão sobre as especificidades e identidades dos consumidores, além de uma abordagem sobre algumas características da cultura de convergência, como inteligência coletiva, cultura participativa e economia afetiva. Foi discutido também o conceito de Transmedia Storytelling e como as histórias dos consumidores e comunicadores se tornam especialmente importantes na era da convergência. Neste contexto, os consumidores são entendidos como prosumidores, uma vez que interferem e influenciam marcas, organizações ou produtos, por meio de narrativas. Demonstramos que, pela utilização de narrativas desses prosumidores, uma organização se torna suscetível tanto à destruição de sua imagem em um curto espaço de tempo, quanto ao maior reconhecimento e lucratividade. O Relações Públicas se apresenta, então, como um profissional de comunicação que pode fazer uso de diversas estratégias empresariais na relação das organizações com os seus diversos públicosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Domingos, Adenil Alfeu [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Matias, Juliana Bicalho [UNESP]2015-03-23T15:22:19Z2015-03-23T15:22:19Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMATIAS, Juliana Bicalho. O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social - Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011.http://hdl.handle.net/11449/119891000682091matias_jb_tcc_bauru.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-19T19:20:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119891Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:29:44.263844Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática |
title |
O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática |
spellingShingle |
O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática Matias, Juliana Bicalho [UNESP] Consumidores - narrativas pessoais Identidade Relações publicas Arte de contar historias |
title_short |
O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática |
title_full |
O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática |
title_fullStr |
O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática |
title_full_unstemmed |
O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática |
title_sort |
O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática |
author |
Matias, Juliana Bicalho [UNESP] |
author_facet |
Matias, Juliana Bicalho [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Domingos, Adenil Alfeu [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matias, Juliana Bicalho [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consumidores - narrativas pessoais Identidade Relações publicas Arte de contar historias |
topic |
Consumidores - narrativas pessoais Identidade Relações publicas Arte de contar historias |
description |
This study supports the role of Public Relations within Organizations, inserted in the context of the media convergence age, in which all the medias complement each other and can be used together to achieve a given goal. The approach is exposed after reflection on consumers’ specificity and identity, in addition to an approach about media convergence age characteristics, such as collective intelligence, participatory culture and affective economy. Throughout this paper, it is also discussed the concept of Transmedia Storytelling and how consumers and communicators stories have become especially important in the convergence age. In this context, consumers are understood as prosumers, since they infer and influence brands, organizations or products, by using words. We showed that, because of those prosumers narratives, an organization may became susceptible to their image destruction in a short period of time or get more acceptance and profitability. Thus, Public Relations presents itself as a communication professional that can use several corporate strategies in the relationship between organizations and their different target audience |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-03-23T15:22:19Z 2015-03-23T15:22:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MATIAS, Juliana Bicalho. O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social - Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011. http://hdl.handle.net/11449/119891 000682091 matias_jb_tcc_bauru.pdf |
identifier_str_mv |
MATIAS, Juliana Bicalho. O prosumidor e as Relações Públicas na era da convergência midiática. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social - Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011. 000682091 matias_jb_tcc_bauru.pdf |
url |
http://hdl.handle.net/11449/119891 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129525563785216 |