A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rozenfeld, Cibele Cecílio de Faria [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Veloso, Fernanda Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6765/5298
http://hdl.handle.net/11449/125125
Resumo: The importance of the inclusion of digital technology in the classroom has already been pointed out by numerous authors in the educational field and some of them herald that it is through this inclusion that we can achieve transformations in school settings. Based on this assumption, this paper aims to present a distance learning course offered to in service and preservice teachers, focused on the use of technology in foreign language classroom primarily focusing on the role of teacher educators in mediating discussions. For this we sought theoretical support in studies which deal with distance courses (KENSKI, 2008), about virtual environments (ARAÚJO and MARQUESI, 2008), online discussion forums and investigation community and teaching presence (GARRISON, ANDERSON and ARCHER, 2000). Based on the previous theories presented, teacher educator’s messages were analyzed during a distance course offered to teachers in continuing and initial training, identifying marks of teaching presence and pointing to appropriate mediations and/or possible gaps. The results indicate that the teacher must be even more aware of the types of feedback that are provided and of the teaching presence mentioned by Garrison and colleagues (2000, 2001).
id UNSP_f7bb0cc1fb7ddaee9540589aaa6ef6e2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125125
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensinoForum communication in a distance preservice and in-service teacher education for the use of digital technologies of information and communication: analyses of teaching presenceDistance educationOnline forumsTeacher educationEducação à distânciaFóruns onlineFormação de professoresThe importance of the inclusion of digital technology in the classroom has already been pointed out by numerous authors in the educational field and some of them herald that it is through this inclusion that we can achieve transformations in school settings. Based on this assumption, this paper aims to present a distance learning course offered to in service and preservice teachers, focused on the use of technology in foreign language classroom primarily focusing on the role of teacher educators in mediating discussions. For this we sought theoretical support in studies which deal with distance courses (KENSKI, 2008), about virtual environments (ARAÚJO and MARQUESI, 2008), online discussion forums and investigation community and teaching presence (GARRISON, ANDERSON and ARCHER, 2000). Based on the previous theories presented, teacher educator’s messages were analyzed during a distance course offered to teachers in continuing and initial training, identifying marks of teaching presence and pointing to appropriate mediations and/or possible gaps. The results indicate that the teacher must be even more aware of the types of feedback that are provided and of the teaching presence mentioned by Garrison and colleagues (2000, 2001).A importância de inclusão de tecnologia digitais em sala de aula já vem sendo apontada por inúmeros autores no campo da educação e alguns deles preconizam que é por meio dessa inclusão que poderemos alcançar transformações em contextos escolares. Partindo desse pressuposto, este trabalho tem como objetivo apresentar um curso a distância oferecido para professores em formação continuada e inicial, voltado para o uso de tecnologias em sala de aula de língua estrangeira focalizando prioritariamente o papel dos professores formadores na mediação das discussões. Para tanto buscamos respaldo teórico em estudos que versam sobre cursos a distância (KENSKI, 2008), sobre ambientes virtuais (ARAÚJO JR.; MARQUESI, 2008), fóruns de discussão online e sobre comunidade de investigação e a presença de ensino (GARRISON; ANDERSON; ARCHER, 2000). Com respaldo nas teorias apresentadas, foram analisadas mensagens dos professores formadores ao longo de um curso oferecido na modalidade a distância para professores em formação continuada e inicial, identificando as marcas da presença de ensino e apontando para as mediações adequadas e/ou possíveis lacunas. Os resultados apontam que o professor deve estar cada vez mais atento aos tipos de feedbacks que fornece e à presença de ensino no sentido de Garrison e colaboradores (2000, 2001).Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara Jaú-Km 1, Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara Jaú-Km 1, Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal do Paraná (UFPR)Rozenfeld, Cibele Cecílio de Faria [UNESP]Veloso, Fernanda Silva2015-07-15T18:28:29Z2015-07-15T18:28:29Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article561-571application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6765/5298Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 3, p. 561-571, 2014.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/125125ISSN1982-5587-2014-09-03-561-571.pdf94322304587106009432230458710600000-0001-8915-9541Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T12:55:30Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125125Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:07:19.315125Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensino
Forum communication in a distance preservice and in-service teacher education for the use of digital technologies of information and communication: analyses of teaching presence
title A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensino
spellingShingle A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensino
Rozenfeld, Cibele Cecílio de Faria [UNESP]
Distance education
Online forums
Teacher education
Educação à distância
Fóruns online
Formação de professores
title_short A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensino
title_full A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensino
title_fullStr A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensino
title_full_unstemmed A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensino
title_sort A comunicação em fóruns de um curso a distância de formação de professores para uso de TDICS: análise da presença de ensino
author Rozenfeld, Cibele Cecílio de Faria [UNESP]
author_facet Rozenfeld, Cibele Cecílio de Faria [UNESP]
Veloso, Fernanda Silva
author_role author
author2 Veloso, Fernanda Silva
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal do Paraná (UFPR)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rozenfeld, Cibele Cecílio de Faria [UNESP]
Veloso, Fernanda Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Distance education
Online forums
Teacher education
Educação à distância
Fóruns online
Formação de professores
topic Distance education
Online forums
Teacher education
Educação à distância
Fóruns online
Formação de professores
description The importance of the inclusion of digital technology in the classroom has already been pointed out by numerous authors in the educational field and some of them herald that it is through this inclusion that we can achieve transformations in school settings. Based on this assumption, this paper aims to present a distance learning course offered to in service and preservice teachers, focused on the use of technology in foreign language classroom primarily focusing on the role of teacher educators in mediating discussions. For this we sought theoretical support in studies which deal with distance courses (KENSKI, 2008), about virtual environments (ARAÚJO and MARQUESI, 2008), online discussion forums and investigation community and teaching presence (GARRISON, ANDERSON and ARCHER, 2000). Based on the previous theories presented, teacher educator’s messages were analyzed during a distance course offered to teachers in continuing and initial training, identifying marks of teaching presence and pointing to appropriate mediations and/or possible gaps. The results indicate that the teacher must be even more aware of the types of feedback that are provided and of the teaching presence mentioned by Garrison and colleagues (2000, 2001).
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:28:29Z
2015-07-15T18:28:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6765/5298
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 3, p. 561-571, 2014.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/125125
ISSN1982-5587-2014-09-03-561-571.pdf
943223045871060
0943223045871060
0000-0001-8915-9541
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6765/5298
http://hdl.handle.net/11449/125125
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 3, p. 561-571, 2014.
1982-5587
ISSN1982-5587-2014-09-03-561-571.pdf
943223045871060
0943223045871060
0000-0001-8915-9541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 561-571
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129394020974592