O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61 http://hdl.handle.net/11449/135239 |
Resumo: | The present work discusses the Physics education for deaf students, including the formation of the Physics education professional, the specialized educational service and the participation of translators and interpreters of the Sign Language in this process. We analyzed qualitatively the national policy for specialized education in the inclusive vision, legislation and national opinion related to the teaching profession in Physics. Using documentations, it was possible to identify the limitations and contradictions related to specialized educational service and the teaching and learning process in Physics. |
id |
UNSP_fc41904235a8843dd88e4a2fb9ee9dbb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135239 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativaSpecialized educational service and Physics education for deaf people: a qualitative analysisPhysics educationSpecialized educational serviceSpecial educationLIBRASDeafEnsino de físicaAtendimento educacional especializadoEducação especialLIBRASSurdoThe present work discusses the Physics education for deaf students, including the formation of the Physics education professional, the specialized educational service and the participation of translators and interpreters of the Sign Language in this process. We analyzed qualitatively the national policy for specialized education in the inclusive vision, legislation and national opinion related to the teaching profession in Physics. Using documentations, it was possible to identify the limitations and contradictions related to specialized educational service and the teaching and learning process in Physics.O presente trabalho discute o ensino de Física para alunos surdos, contextualizando a formação do professor de Física, o atendimento educacional especializado e a participação dos tradutores e intérpretes da língua de sinais. Analisamos qualitativamente a Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva Inclusiva, a legislação e os pareceres nacionais referentes à profissão docente, no âmbito do ensino de Física. A partir da análise dos documentos, foi possível identificar as limitações e contradições em relação ao atendimento educacional especializado e ao ensino-aprendizagem em Física.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, Ilha Solteira, Av. Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, Ilha Solteira, Av. Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, BrasilUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Fabio de SouzaCamargo, Eder Pires de [UNESP]2016-03-02T13:00:19Z2016-03-02T13:00:19Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article61-74application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61Abakós, v. 2, n. 1, p. 61-74, 2013.2316-9451http://hdl.handle.net/11449/13523910.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61ISSN2316-9451-2013-02-01-61-74.pdf3417921730250572Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAbakósinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-12T06:13:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135239Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:29:14.076457Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa Specialized educational service and Physics education for deaf people: a qualitative analysis |
title |
O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa |
spellingShingle |
O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa Alves, Fabio de Souza Physics education Specialized educational service Special education LIBRAS Deaf Ensino de física Atendimento educacional especializado Educação especial LIBRAS Surdo |
title_short |
O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa |
title_full |
O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa |
title_fullStr |
O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa |
title_full_unstemmed |
O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa |
title_sort |
O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa |
author |
Alves, Fabio de Souza |
author_facet |
Alves, Fabio de Souza Camargo, Eder Pires de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Camargo, Eder Pires de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Fabio de Souza Camargo, Eder Pires de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics education Specialized educational service Special education LIBRAS Deaf Ensino de física Atendimento educacional especializado Educação especial LIBRAS Surdo |
topic |
Physics education Specialized educational service Special education LIBRAS Deaf Ensino de física Atendimento educacional especializado Educação especial LIBRAS Surdo |
description |
The present work discusses the Physics education for deaf students, including the formation of the Physics education professional, the specialized educational service and the participation of translators and interpreters of the Sign Language in this process. We analyzed qualitatively the national policy for specialized education in the inclusive vision, legislation and national opinion related to the teaching profession in Physics. Using documentations, it was possible to identify the limitations and contradictions related to specialized educational service and the teaching and learning process in Physics. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2016-03-02T13:00:19Z 2016-03-02T13:00:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61 Abakós, v. 2, n. 1, p. 61-74, 2013. 2316-9451 http://hdl.handle.net/11449/135239 10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61 ISSN2316-9451-2013-02-01-61-74.pdf 3417921730250572 |
url |
http://dx.doi.org/10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61 http://hdl.handle.net/11449/135239 |
identifier_str_mv |
Abakós, v. 2, n. 1, p. 61-74, 2013. 2316-9451 10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61 ISSN2316-9451-2013-02-01-61-74.pdf 3417921730250572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Abakós |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
61-74 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128817481383936 |