O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Fabio de Souza
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Camargo, Eder Pires de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61
http://hdl.handle.net/11449/135239
Resumo: The present work discusses the Physics education for deaf students, including the formation of the Physics education professional, the specialized educational service and the participation of translators and interpreters of the Sign Language in this process. We analyzed qualitatively the national policy for specialized education in the inclusive vision, legislation and national opinion related to the teaching profession in Physics. Using documentations, it was possible to identify the limitations and contradictions related to specialized educational service and the teaching and learning process in Physics.
id UNSP_fc41904235a8843dd88e4a2fb9ee9dbb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135239
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativaSpecialized educational service and Physics education for deaf people: a qualitative analysisPhysics educationSpecialized educational serviceSpecial educationLIBRASDeafEnsino de físicaAtendimento educacional especializadoEducação especialLIBRASSurdoThe present work discusses the Physics education for deaf students, including the formation of the Physics education professional, the specialized educational service and the participation of translators and interpreters of the Sign Language in this process. We analyzed qualitatively the national policy for specialized education in the inclusive vision, legislation and national opinion related to the teaching profession in Physics. Using documentations, it was possible to identify the limitations and contradictions related to specialized educational service and the teaching and learning process in Physics.O presente trabalho discute o ensino de Física para alunos surdos, contextualizando a formação do professor de Física, o atendimento educacional especializado e a participação dos tradutores e intérpretes da língua de sinais. Analisamos qualitativamente a Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva Inclusiva, a legislação e os pareceres nacionais referentes à profissão docente, no âmbito do ensino de Física. A partir da análise dos documentos, foi possível identificar as limitações e contradições em relação ao atendimento educacional especializado e ao ensino-aprendizagem em Física.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, Ilha Solteira, Av. Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, Ilha Solteira, Av. Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, BrasilUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Fabio de SouzaCamargo, Eder Pires de [UNESP]2016-03-02T13:00:19Z2016-03-02T13:00:19Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article61-74application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61Abakós, v. 2, n. 1, p. 61-74, 2013.2316-9451http://hdl.handle.net/11449/13523910.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61ISSN2316-9451-2013-02-01-61-74.pdf3417921730250572Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAbakósinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-12T06:13:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135239Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-12T06:13:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa
Specialized educational service and Physics education for deaf people: a qualitative analysis
title O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa
spellingShingle O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa
Alves, Fabio de Souza
Physics education
Specialized educational service
Special education
LIBRAS
Deaf
Ensino de física
Atendimento educacional especializado
Educação especial
LIBRAS
Surdo
title_short O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa
title_full O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa
title_fullStr O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa
title_full_unstemmed O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa
title_sort O atendimento educacional especializado e o ensino de física para pessoas surdas: uma abordagem qualitativa
author Alves, Fabio de Souza
author_facet Alves, Fabio de Souza
Camargo, Eder Pires de [UNESP]
author_role author
author2 Camargo, Eder Pires de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Fabio de Souza
Camargo, Eder Pires de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Physics education
Specialized educational service
Special education
LIBRAS
Deaf
Ensino de física
Atendimento educacional especializado
Educação especial
LIBRAS
Surdo
topic Physics education
Specialized educational service
Special education
LIBRAS
Deaf
Ensino de física
Atendimento educacional especializado
Educação especial
LIBRAS
Surdo
description The present work discusses the Physics education for deaf students, including the formation of the Physics education professional, the specialized educational service and the participation of translators and interpreters of the Sign Language in this process. We analyzed qualitatively the national policy for specialized education in the inclusive vision, legislation and national opinion related to the teaching profession in Physics. Using documentations, it was possible to identify the limitations and contradictions related to specialized educational service and the teaching and learning process in Physics.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-03-02T13:00:19Z
2016-03-02T13:00:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61
Abakós, v. 2, n. 1, p. 61-74, 2013.
2316-9451
http://hdl.handle.net/11449/135239
10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61
ISSN2316-9451-2013-02-01-61-74.pdf
3417921730250572
url http://dx.doi.org/10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61
http://hdl.handle.net/11449/135239
identifier_str_mv Abakós, v. 2, n. 1, p. 61-74, 2013.
2316-9451
10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p61
ISSN2316-9451-2013-02-01-61-74.pdf
3417921730250572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Abakós
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 61-74
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046448084811776