Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v12n35/v12n35a07.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115010
Resumo: In this article, we discuss the contributions of Didactics for intentional pedagogical action of teachers devoted to children education. In this sense, we initially say to be essential the reflections which aim to search for foundations focused on the mobilization of future teachers for the action-reflection-action about the educational phenomena, aiming at the unveiling, with rigor and objectivity, of its multiple determinations within the capitalist relations . We believe that such unveiling is only possible in the light of a world view, a method and a praxis constituted in unison with historical materialism and its dialectic. Afterwards, we reflect on some of the principles of the Historical-Cultural Theory to understand of the active and mediator role teachers have in the process of humanization of young children and contributions of dialectical materialism to this reflection. Finally are detailed some aspects of a Didactics focused on training teachers for Children and early elementary school years’ education, which have guided our actions as teachers of the Pedagogy Course and reiterated by teachers’ narratives about their experience both in life and teaching, in search of new systematization modes, targeting an educational praxis due to the redefinition (theorization) and on the teaching practice by its very subjects.
id UNSP_ffae284b81e18f460c4c296df5900d24
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115010
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-CulturalDidactics for children education: implications of dialectical and historical materialism and historical-cultural theoryEducaçãoDidáticaeducação infantilIn this article, we discuss the contributions of Didactics for intentional pedagogical action of teachers devoted to children education. In this sense, we initially say to be essential the reflections which aim to search for foundations focused on the mobilization of future teachers for the action-reflection-action about the educational phenomena, aiming at the unveiling, with rigor and objectivity, of its multiple determinations within the capitalist relations . We believe that such unveiling is only possible in the light of a world view, a method and a praxis constituted in unison with historical materialism and its dialectic. Afterwards, we reflect on some of the principles of the Historical-Cultural Theory to understand of the active and mediator role teachers have in the process of humanization of young children and contributions of dialectical materialism to this reflection. Finally are detailed some aspects of a Didactics focused on training teachers for Children and early elementary school years’ education, which have guided our actions as teachers of the Pedagogy Course and reiterated by teachers’ narratives about their experience both in life and teaching, in search of new systematization modes, targeting an educational praxis due to the redefinition (theorization) and on the teaching practice by its very subjects.Neste artigo, discutimos acerca de contribuições da Didática para uma atuação pedagógica intencional de professores dedicados à educação infantil. Nesse sentido, inicialmente, afirmamos serem essenciais as reflexões que visam à busca de fundamentos focados na mobilização dos futuros docentes para a ação-reflexão-ação acerca dos fenômenos educativos, objetivando o desvelamento, com rigor e objetividade, de suas múltiplas determinações no âmbito das relações capitalistas. Acreditamos que esse desvelamento seja possível apenas à luz de uma concepção de mundo, de um método e de uma práxis que se constituem em unidade no materialismo histórico e na sua dialética. Na sequência, refletimos sobre alguns dos princípios da Teoria Histórico-Cultural para entendimento do lugar ativo e mediador do professor no processo de humanização das crianças pequenas e contribuições do materialismo dialético para esta reflexão. Finalmente, são explicitados aspectos de uma Didática voltada para a formação de professores para a educação Infantil e dos anos iniciais do ensino fundamental, os quais têm norteado nossas condutas como professoras do Curso de Pedagogia e reafirmadas nas narrativas de professores sobre suas vivências e experiências docentes, em busca de novas sistematizações, mirando uma prá- xis pedagógica decorrente da ressignificação (teorização) da e sobre prática pedagógica, pelos próprios sujeitos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilDepartamento de Didática da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FFC/Unesp)Departamento de Didática da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FFC/Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Castro, Rosane Michelli de [UNESP]Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]2015-02-24T13:57:40Z2015-02-24T13:57:40Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article121-142application/pdfhttp://educa.fcc.org.br/pdf/de/v12n35/v12n35a07.pdfRevista Diálogo Educacional, v. 12, n. 1, p. 121-142, 2012.1518-3483http://hdl.handle.net/11449/115010ISSN1518-3483-2012-12-01-121-142.pdf89731775093762645702962982414366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Diálogo Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-22T06:03:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115010Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-22T06:03:46Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural
Didactics for children education: implications of dialectical and historical materialism and historical-cultural theory
title Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural
spellingShingle Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural
Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
Educação
Didática
educação infantil
title_short Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural
title_full Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural
title_fullStr Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural
title_full_unstemmed Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural
title_sort Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural
author Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
author_facet Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
author_role author
author2 Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Rosane Michelli de [UNESP]
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Didática
educação infantil
topic Educação
Didática
educação infantil
description In this article, we discuss the contributions of Didactics for intentional pedagogical action of teachers devoted to children education. In this sense, we initially say to be essential the reflections which aim to search for foundations focused on the mobilization of future teachers for the action-reflection-action about the educational phenomena, aiming at the unveiling, with rigor and objectivity, of its multiple determinations within the capitalist relations . We believe that such unveiling is only possible in the light of a world view, a method and a praxis constituted in unison with historical materialism and its dialectic. Afterwards, we reflect on some of the principles of the Historical-Cultural Theory to understand of the active and mediator role teachers have in the process of humanization of young children and contributions of dialectical materialism to this reflection. Finally are detailed some aspects of a Didactics focused on training teachers for Children and early elementary school years’ education, which have guided our actions as teachers of the Pedagogy Course and reiterated by teachers’ narratives about their experience both in life and teaching, in search of new systematization modes, targeting an educational praxis due to the redefinition (theorization) and on the teaching practice by its very subjects.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:40Z
2015-02-24T13:57:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v12n35/v12n35a07.pdf
Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 1, p. 121-142, 2012.
1518-3483
http://hdl.handle.net/11449/115010
ISSN1518-3483-2012-12-01-121-142.pdf
8973177509376264
5702962982414366
url http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v12n35/v12n35a07.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115010
identifier_str_mv Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 1, p. 121-142, 2012.
1518-3483
ISSN1518-3483-2012-12-01-121-142.pdf
8973177509376264
5702962982414366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Diálogo Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 121-142
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792961613794377728