Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v12n35/v12n35a07.pdf http://hdl.handle.net/11449/115010 |
Resumo: | In this article, we discuss the contributions of Didactics for intentional pedagogical action of teachers devoted to children education. In this sense, we initially say to be essential the reflections which aim to search for foundations focused on the mobilization of future teachers for the action-reflection-action about the educational phenomena, aiming at the unveiling, with rigor and objectivity, of its multiple determinations within the capitalist relations . We believe that such unveiling is only possible in the light of a world view, a method and a praxis constituted in unison with historical materialism and its dialectic. Afterwards, we reflect on some of the principles of the Historical-Cultural Theory to understand of the active and mediator role teachers have in the process of humanization of young children and contributions of dialectical materialism to this reflection. Finally are detailed some aspects of a Didactics focused on training teachers for Children and early elementary school years’ education, which have guided our actions as teachers of the Pedagogy Course and reiterated by teachers’ narratives about their experience both in life and teaching, in search of new systematization modes, targeting an educational praxis due to the redefinition (theorization) and on the teaching practice by its very subjects. |
id |
UNSP_ffae284b81e18f460c4c296df5900d24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115010 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-CulturalDidactics for children education: implications of dialectical and historical materialism and historical-cultural theoryEducaçãoDidáticaeducação infantilIn this article, we discuss the contributions of Didactics for intentional pedagogical action of teachers devoted to children education. In this sense, we initially say to be essential the reflections which aim to search for foundations focused on the mobilization of future teachers for the action-reflection-action about the educational phenomena, aiming at the unveiling, with rigor and objectivity, of its multiple determinations within the capitalist relations . We believe that such unveiling is only possible in the light of a world view, a method and a praxis constituted in unison with historical materialism and its dialectic. Afterwards, we reflect on some of the principles of the Historical-Cultural Theory to understand of the active and mediator role teachers have in the process of humanization of young children and contributions of dialectical materialism to this reflection. Finally are detailed some aspects of a Didactics focused on training teachers for Children and early elementary school years’ education, which have guided our actions as teachers of the Pedagogy Course and reiterated by teachers’ narratives about their experience both in life and teaching, in search of new systematization modes, targeting an educational praxis due to the redefinition (theorization) and on the teaching practice by its very subjects.Neste artigo, discutimos acerca de contribuições da Didática para uma atuação pedagógica intencional de professores dedicados à educação infantil. Nesse sentido, inicialmente, afirmamos serem essenciais as reflexões que visam à busca de fundamentos focados na mobilização dos futuros docentes para a ação-reflexão-ação acerca dos fenômenos educativos, objetivando o desvelamento, com rigor e objetividade, de suas múltiplas determinações no âmbito das relações capitalistas. Acreditamos que esse desvelamento seja possível apenas à luz de uma concepção de mundo, de um método e de uma práxis que se constituem em unidade no materialismo histórico e na sua dialética. Na sequência, refletimos sobre alguns dos princípios da Teoria Histórico-Cultural para entendimento do lugar ativo e mediador do professor no processo de humanização das crianças pequenas e contribuições do materialismo dialético para esta reflexão. Finalmente, são explicitados aspectos de uma Didática voltada para a formação de professores para a educação Infantil e dos anos iniciais do ensino fundamental, os quais têm norteado nossas condutas como professoras do Curso de Pedagogia e reafirmadas nas narrativas de professores sobre suas vivências e experiências docentes, em busca de novas sistematizações, mirando uma prá- xis pedagógica decorrente da ressignificação (teorização) da e sobre prática pedagógica, pelos próprios sujeitos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilDepartamento de Didática da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FFC/Unesp)Departamento de Didática da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FFC/Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Castro, Rosane Michelli de [UNESP]Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]2015-02-24T13:57:40Z2015-02-24T13:57:40Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article121-142application/pdfhttp://educa.fcc.org.br/pdf/de/v12n35/v12n35a07.pdfRevista Diálogo Educacional, v. 12, n. 1, p. 121-142, 2012.1518-3483http://hdl.handle.net/11449/115010ISSN1518-3483-2012-12-01-121-142.pdf89731775093762645702962982414366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Diálogo Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-22T06:03:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115010Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-22T06:03:46Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural Didactics for children education: implications of dialectical and historical materialism and historical-cultural theory |
title |
Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural |
spellingShingle |
Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural Castro, Rosane Michelli de [UNESP] Educação Didática educação infantil |
title_short |
Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural |
title_full |
Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural |
title_fullStr |
Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural |
title_full_unstemmed |
Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural |
title_sort |
Didática para a Educação Infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da Teoria Histórico-Cultural |
author |
Castro, Rosane Michelli de [UNESP] |
author_facet |
Castro, Rosane Michelli de [UNESP] Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Rosane Michelli de [UNESP] Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Didática educação infantil |
topic |
Educação Didática educação infantil |
description |
In this article, we discuss the contributions of Didactics for intentional pedagogical action of teachers devoted to children education. In this sense, we initially say to be essential the reflections which aim to search for foundations focused on the mobilization of future teachers for the action-reflection-action about the educational phenomena, aiming at the unveiling, with rigor and objectivity, of its multiple determinations within the capitalist relations . We believe that such unveiling is only possible in the light of a world view, a method and a praxis constituted in unison with historical materialism and its dialectic. Afterwards, we reflect on some of the principles of the Historical-Cultural Theory to understand of the active and mediator role teachers have in the process of humanization of young children and contributions of dialectical materialism to this reflection. Finally are detailed some aspects of a Didactics focused on training teachers for Children and early elementary school years’ education, which have guided our actions as teachers of the Pedagogy Course and reiterated by teachers’ narratives about their experience both in life and teaching, in search of new systematization modes, targeting an educational praxis due to the redefinition (theorization) and on the teaching practice by its very subjects. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:40Z 2015-02-24T13:57:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v12n35/v12n35a07.pdf Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 1, p. 121-142, 2012. 1518-3483 http://hdl.handle.net/11449/115010 ISSN1518-3483-2012-12-01-121-142.pdf 8973177509376264 5702962982414366 |
url |
http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v12n35/v12n35a07.pdf http://hdl.handle.net/11449/115010 |
identifier_str_mv |
Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 1, p. 121-142, 2012. 1518-3483 ISSN1518-3483-2012-12-01-121-142.pdf 8973177509376264 5702962982414366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Diálogo Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
121-142 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1792961613794377728 |