Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bassan, Jéssica [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155787
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889398.pdf
Resumo: This work aimed to propose a different approach to the teaching of Geography with respect to the cognitive knowledge of the interpretation of maps using cartographic representations derived from digital games. In the first instance a questionnaire was applied to know the degree of difficulty of the students in the reading of a map, and from this investigation it was verified that the students presented difficulties, mainly, to remove information from the map and in the reading of the cardinal points. In the second moment, a proposal of didactic material was presented using the cartographic projection found in digital games, together with the teacher responsible for the 9th grade Geography classes, of the school E. E Professor Josepha Cubas da Silva, located in the municipality of Ourinhos/SP. At this stage it was analyzed that the students, for the most part, were able to extract the information from the game map to answer the questions of the final questionnaire. At the final moment we tabulated the results found during this research. The methodology used was based on the bibliographic research that is pertinent to the discussion about the proposed theme and the action research that consists of the empirical part of the work done in the classroom and production of didactic material used in the classroom
id UNSP_ffc18aba258bafe32139d81d3d4fcb86
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155787
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SPGeografia - Estudo e ensino - Ourinhos (SP)CartografiaJogos eletronicosThis work aimed to propose a different approach to the teaching of Geography with respect to the cognitive knowledge of the interpretation of maps using cartographic representations derived from digital games. In the first instance a questionnaire was applied to know the degree of difficulty of the students in the reading of a map, and from this investigation it was verified that the students presented difficulties, mainly, to remove information from the map and in the reading of the cardinal points. In the second moment, a proposal of didactic material was presented using the cartographic projection found in digital games, together with the teacher responsible for the 9th grade Geography classes, of the school E. E Professor Josepha Cubas da Silva, located in the municipality of Ourinhos/SP. At this stage it was analyzed that the students, for the most part, were able to extract the information from the game map to answer the questions of the final questionnaire. At the final moment we tabulated the results found during this research. The methodology used was based on the bibliographic research that is pertinent to the discussion about the proposed theme and the action research that consists of the empirical part of the work done in the classroom and production of didactic material used in the classroomEste trabalho teve como objetivo propor uma abordagem diferente do ensino de Geografia no que diz respeito ao conhecimento cognitivo da interpretação de mapas utilizando representações cartográficas provindas de jogos digitais. Em primeira instância foi aplicado um questionário para conhecer o grau de dificuldade dos alunos perante a leitura de um mapa, e a partir dessa investigação verificou-se que os alunos apresentaram dificuldades, principalmente, em retirar informações do mapa e na leitura dos pontos cardeais. No segundo momento foi apresentada uma proposta de material didático utilizando a projeção cartográfica encontrada em jogos digitais, junto com a professora responsável pelas aulas de Geografia do 9º ano, da escola E. E Professora Josepha Cubas da Silva, situada no município de Ourinhos/SP. Nesta etapa analisou-se que os alunos, em sua maioria, conseguiram extrair as informações do mapa do jogo para responder as questões do questionário final. No momento final foram tabulados os resultados encontrados durante esta pesquisa. A metodologia usada baseou-se na pesquisa bibliográfica que é pertinente para a discussão sobre o tema proposto e a pesquisa-ação que consiste na parte empírica do trabalho realizado em sala de aula e produção do material didático empregado dentro de sala de aulaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mello, Márcia Cristina de Oliveira [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Bassan, Jéssica [UNESP]2018-08-30T18:23:04Z2018-08-30T18:23:04Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis67 f.application/pdfBASSAN, Jéssica. Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP. 2016. 67 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2016.http://hdl.handle.net/11449/155787000889398http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889398.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-26T20:26:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155787Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:01:20.695735Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP
title Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP
spellingShingle Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP
Bassan, Jéssica [UNESP]
Geografia - Estudo e ensino - Ourinhos (SP)
Cartografia
Jogos eletronicos
title_short Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP
title_full Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP
title_fullStr Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP
title_full_unstemmed Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP
title_sort Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP
author Bassan, Jéssica [UNESP]
author_facet Bassan, Jéssica [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mello, Márcia Cristina de Oliveira [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bassan, Jéssica [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia - Estudo e ensino - Ourinhos (SP)
Cartografia
Jogos eletronicos
topic Geografia - Estudo e ensino - Ourinhos (SP)
Cartografia
Jogos eletronicos
description This work aimed to propose a different approach to the teaching of Geography with respect to the cognitive knowledge of the interpretation of maps using cartographic representations derived from digital games. In the first instance a questionnaire was applied to know the degree of difficulty of the students in the reading of a map, and from this investigation it was verified that the students presented difficulties, mainly, to remove information from the map and in the reading of the cardinal points. In the second moment, a proposal of didactic material was presented using the cartographic projection found in digital games, together with the teacher responsible for the 9th grade Geography classes, of the school E. E Professor Josepha Cubas da Silva, located in the municipality of Ourinhos/SP. At this stage it was analyzed that the students, for the most part, were able to extract the information from the game map to answer the questions of the final questionnaire. At the final moment we tabulated the results found during this research. The methodology used was based on the bibliographic research that is pertinent to the discussion about the proposed theme and the action research that consists of the empirical part of the work done in the classroom and production of didactic material used in the classroom
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2018-08-30T18:23:04Z
2018-08-30T18:23:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BASSAN, Jéssica. Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP. 2016. 67 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/155787
000889398
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889398.pdf
identifier_str_mv BASSAN, Jéssica. Análise do uso de jogos digitais no ensino de geografia: uma experiência na Escola Estadual Professora Josepha Cubas da Silva, Ourinhos/SP. 2016. 67 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2016.
000889398
url http://hdl.handle.net/11449/155787
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-21/000889398.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 67 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129012513374208