Da competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
Texto Completo: | http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/973 |
Resumo: | The present study investigates theoretician-practical repercussions of the evolution from communicative competence into linguistic-discursive, occurred by socio-interactive of language , humanistic and socio-cultural of education conceptions in the teaching and learning English as a foreign language. This study is an exploratory descriptive bibliographical research. The produced data had been argued in accordance with the analytical reading method, based into the ideal proposed by Vygotsky and Bakhtin, because their ideas were in agreement with the subject matters presented in this study. Through the ideas presented in this paper was realized an analysis of the theoretician-practical English teaching on social-political, theoretician-pedagogy, didactic-methodological from the communicative approach aspects . From understanding and interpretation of these data was possible to show the socio-interactive conception implications, still tenuous, in the theoretician-practical samples experience of teaching and learning English as a foreign language, in the last decade. The teaching practices are still permeable, above all in the formal school, by language and education traditional conceptions |
id |
UPF-1_3f3b2308eb4bdd88fb88c888412a4604 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.upf.br:tede/973 |
network_acronym_str |
UPF-1 |
network_name_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ramos, Ana Paula FadanelliCPF:88888888888CPF:38641950044Stefanello, Carla Marli Adiers2018-01-10T18:09:19Z2009-07-312007-03-02http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/973The present study investigates theoretician-practical repercussions of the evolution from communicative competence into linguistic-discursive, occurred by socio-interactive of language , humanistic and socio-cultural of education conceptions in the teaching and learning English as a foreign language. This study is an exploratory descriptive bibliographical research. The produced data had been argued in accordance with the analytical reading method, based into the ideal proposed by Vygotsky and Bakhtin, because their ideas were in agreement with the subject matters presented in this study. Through the ideas presented in this paper was realized an analysis of the theoretician-practical English teaching on social-political, theoretician-pedagogy, didactic-methodological from the communicative approach aspects . From understanding and interpretation of these data was possible to show the socio-interactive conception implications, still tenuous, in the theoretician-practical samples experience of teaching and learning English as a foreign language, in the last decade. The teaching practices are still permeable, above all in the formal school, by language and education traditional conceptionsO presente estudo investiga as repercussões teórico-práticas da evolução do conceito de competência comunicativa à lingüístico-discursiva, decorrente das concepções sóciointeraconista de linguagem, humanista e sócio-cultural de educação, no ensino e aprendizagem do inglês como língua estrangeira. O estudo se insere como pesquisa bibliográfica exploratória descritiva. Os dados gerados foram discutidos de acordo com o método de leitura analítica, com base no ideário de autores como Vygotsky e Bakhtin, por formarem possibilidades de análise em concordância com as questões que embasaram o presente estudo. À luz das considerações apresentadas neste trabalho, foi realizada uma análise do ensino teórico-prático do inglês, nos aspectos sócio-político, teórico-pedagógico e didático-metodológico a partir da abordagem comunicativa. Da compreensão e interpretação desses dados, foi possível verificar as implicações da concepção sócio-interacionista, ainda tênues, na amostragem de experiências práticas de ensino e aprendizagem do inglês como língua estrangeira, da última década. As práticas de ensino, sobretudo na escola formal, ainda estão muito permeadas pelas concepções tradicionais de educação e de linguagemMade available in DSpace on 2018-01-10T18:09:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2007CarlaMarliAdiersStefanello.pdf: 1026624 bytes, checksum: fa711ba519cad04bf9e360ec4a8886c8 (MD5) Previous issue date: 2007-03-02application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em LetrasEstudos Linguísticos e Estudos LiteráriosLíngua inglesa - Estudo e ensinoCompetência e desempenho (Lingüística)Aquisição da segunda línguaCompetência comunicativaCompetence and performance (Linguistics)Second language acquisitionEnglish languageCommunicative competenceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASDa competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2007CarlaMarliAdiersStefanello.pdfapplication/pdf1026624http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/973/1/2007CarlaMarliAdiersStefanello.pdffa711ba519cad04bf9e360ec4a8886c8MD51tede/9732018-01-10 16:09:19.011oai:tede.upf.br:tede/973Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:09:19Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Da competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeira |
title |
Da competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeira |
spellingShingle |
Da competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeira Stefanello, Carla Marli Adiers Língua inglesa - Estudo e ensino Competência e desempenho (Lingüística) Aquisição da segunda língua Competência comunicativa Competence and performance (Linguistics) Second language acquisition English language Communicative competence CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
title_short |
Da competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeira |
title_full |
Da competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeira |
title_fullStr |
Da competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeira |
title_full_unstemmed |
Da competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeira |
title_sort |
Da competência comunicativa à lingüístico-discursiva : implicações para o ensino e aprendizagem de língua estrangeira |
author |
Stefanello, Carla Marli Adiers |
author_facet |
Stefanello, Carla Marli Adiers |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ramos, Ana Paula Fadanelli |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:88888888888 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:38641950044 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stefanello, Carla Marli Adiers |
contributor_str_mv |
Ramos, Ana Paula Fadanelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua inglesa - Estudo e ensino Competência e desempenho (Lingüística) Aquisição da segunda língua Competência comunicativa |
topic |
Língua inglesa - Estudo e ensino Competência e desempenho (Lingüística) Aquisição da segunda língua Competência comunicativa Competence and performance (Linguistics) Second language acquisition English language Communicative competence CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Competence and performance (Linguistics) Second language acquisition English language Communicative competence |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
description |
The present study investigates theoretician-practical repercussions of the evolution from communicative competence into linguistic-discursive, occurred by socio-interactive of language , humanistic and socio-cultural of education conceptions in the teaching and learning English as a foreign language. This study is an exploratory descriptive bibliographical research. The produced data had been argued in accordance with the analytical reading method, based into the ideal proposed by Vygotsky and Bakhtin, because their ideas were in agreement with the subject matters presented in this study. Through the ideas presented in this paper was realized an analysis of the theoretician-practical English teaching on social-political, theoretician-pedagogy, didactic-methodological from the communicative approach aspects . From understanding and interpretation of these data was possible to show the socio-interactive conception implications, still tenuous, in the theoretician-practical samples experience of teaching and learning English as a foreign language, in the last decade. The teaching practices are still permeable, above all in the formal school, by language and education traditional conceptions |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-03-02 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-07-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-01-10T18:09:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/973 |
url |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/973 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.por.fl_str_mv |
|
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Estudos Linguísticos e Estudos Literários |
dc.publisher.country.por.fl_str_mv |
|
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv |
|
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) instname:Universidade de Passo Fundo (UPF) instacron:UPF |
instname_str |
Universidade de Passo Fundo (UPF) |
instacron_str |
UPF |
institution |
UPF |
reponame_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
collection |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/973/1/2007CarlaMarliAdiersStefanello.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fa711ba519cad04bf9e360ec4a8886c8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br |
_version_ |
1809092286456266752 |