Gestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a prática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castelli, Maria Dinorá Baccin
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/697
Resumo: This research is intended to discuss the Educational Legislation in respect of Gestar Public School in Rio Grande do Sul, based on the principles of Democracy, Autonomy, Participation and Citizenship. The overall goal is to realize, through the interfaces between the principles that guide the Educational Management, as they materialize Educational Policies in regulatory laws from 1969 to 2009. It is understood through the research literature and documents, the interfaces between principles elected as potential drivers of Educational Policy and Legislation in relation to the act of the Public School Gestar Gaucho. As majorettes, No laws appear 5.751/1969 (State System of Education), No. 10.576/1995 (Democratic Management Act), No. 11.695/2001 and New Proposal-2009, which failed to materialize in the form of law, but made an impact front of the Democratic Management Act, which better reflects the presence of principles relevant to an educational management and that this work was chosen as the parameter for the analysis of other laws. Investigating chronologically and historically the political context of preparing the main documents that rules the educational management in Rio Grande do Sul, will be able, through interfaces with the categories of analysis and four principles to observe the progress and or setbacks the laws in relation to the act of gestating a public school in that state
id UPF-1_6a7d99b2b41f6d589f666900022c8290
oai_identifier_str oai:tede.upf.br:tede/697
network_acronym_str UPF-1
network_name_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
repository_id_str
spelling Esquinsani, Rosimar Serena SiqueiraCPF:88888888888CPF:48314897000http://lattes.cnpq.br/0203219606539295Castelli, Maria Dinorá Baccin2018-01-10T18:06:38Z2011-06-222010-10-07http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/697This research is intended to discuss the Educational Legislation in respect of Gestar Public School in Rio Grande do Sul, based on the principles of Democracy, Autonomy, Participation and Citizenship. The overall goal is to realize, through the interfaces between the principles that guide the Educational Management, as they materialize Educational Policies in regulatory laws from 1969 to 2009. It is understood through the research literature and documents, the interfaces between principles elected as potential drivers of Educational Policy and Legislation in relation to the act of the Public School Gestar Gaucho. As majorettes, No laws appear 5.751/1969 (State System of Education), No. 10.576/1995 (Democratic Management Act), No. 11.695/2001 and New Proposal-2009, which failed to materialize in the form of law, but made an impact front of the Democratic Management Act, which better reflects the presence of principles relevant to an educational management and that this work was chosen as the parameter for the analysis of other laws. Investigating chronologically and historically the political context of preparing the main documents that rules the educational management in Rio Grande do Sul, will be able, through interfaces with the categories of analysis and four principles to observe the progress and or setbacks the laws in relation to the act of gestating a public school in that stateA presente pesquisa tem como propósito discutir a Legislação Educacional, no que diz respeito a Gestar a Escola Pública no Estado do Rio Grande do Sul, pautada nos princípios de Democracia, Autonomia, Participação e Cidadania. O objetivo geral é perceber, através das interfaces entre os princípios que norteiam a Gestão Educacional, como se materializam as Políticas Educacionais nas legislações reguladoras de 1969 até 2009. Trata-se de entender, através da pesquisa bibliográfica e documental, as interfaces entre princípios eleitos como possíveis condutores da Política Educacional e as Legislações no que se refere ao ato de Gestar a Escola Pública Gaúcha. Como balizadoras, aparecem as leis nº 5.751/1969 (Sistema Estadual de Ensino), nº 10.576/1995 (Lei de Gestão Democrática), nº 11.695/2001 e a Nova Proposta-2009, que não se efetivou na forma de lei, mas causou impacto frente à Lei de Gestão Democrática, a qual melhor traduz a presença de princípios considerados relevantes para uma gestão educacional e que, neste trabalho, foi eleita como parâmetro para a análise das demais leis. Investigando cronologicamente e historicamente o contexto político de elaboração dos principais documentos que regram a gestão educacional no Rio Grande do Sul, poder-se-á, por meio das interfaces com as categorias de análise e dos quatro princípios, observar os avanços eou retrocessos nas legislações no que se refere ao ato de gestar a escola pública no referido EstadoMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2010MariaDinoraBaccinCastelli.pdf: 2802151 bytes, checksum: e1b97d38e999bbcfba4c3b051999438a (MD5) Previous issue date: 2010-10-07application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoEducaçãoEscolas - Organização e administraçãoEscolas públicasEducação e EstadoPolítica e educaçãoSchools - Organization and ManagementPublic SchoolsEducation and StatePolitics and educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a práticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2010MariaDinoraBaccinCastelli.pdfapplication/pdf2802151http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/697/1/2010MariaDinoraBaccinCastelli.pdfe1b97d38e999bbcfba4c3b051999438aMD51tede/6972018-01-10 16:06:38.575oai:tede.upf.br:tede/697Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:06:38Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.por.fl_str_mv Gestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a prática
title Gestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a prática
spellingShingle Gestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a prática
Castelli, Maria Dinorá Baccin
Escolas - Organização e administração
Escolas públicas
Educação e Estado
Política e educação
Schools - Organization and Management
Public Schools
Education and State
Politics and education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Gestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a prática
title_full Gestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a prática
title_fullStr Gestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a prática
title_full_unstemmed Gestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a prática
title_sort Gestar a escola pública no Rio Grande do Sul : interfaces entre a legislação e a prática
author Castelli, Maria Dinorá Baccin
author_facet Castelli, Maria Dinorá Baccin
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:88888888888
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:48314897000
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0203219606539295
dc.contributor.author.fl_str_mv Castelli, Maria Dinorá Baccin
contributor_str_mv Esquinsani, Rosimar Serena Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Escolas - Organização e administração
Escolas públicas
Educação e Estado
Política e educação
topic Escolas - Organização e administração
Escolas públicas
Educação e Estado
Política e educação
Schools - Organization and Management
Public Schools
Education and State
Politics and education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Schools - Organization and Management
Public Schools
Education and State
Politics and education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research is intended to discuss the Educational Legislation in respect of Gestar Public School in Rio Grande do Sul, based on the principles of Democracy, Autonomy, Participation and Citizenship. The overall goal is to realize, through the interfaces between the principles that guide the Educational Management, as they materialize Educational Policies in regulatory laws from 1969 to 2009. It is understood through the research literature and documents, the interfaces between principles elected as potential drivers of Educational Policy and Legislation in relation to the act of the Public School Gestar Gaucho. As majorettes, No laws appear 5.751/1969 (State System of Education), No. 10.576/1995 (Democratic Management Act), No. 11.695/2001 and New Proposal-2009, which failed to materialize in the form of law, but made an impact front of the Democratic Management Act, which better reflects the presence of principles relevant to an educational management and that this work was chosen as the parameter for the analysis of other laws. Investigating chronologically and historically the political context of preparing the main documents that rules the educational management in Rio Grande do Sul, will be able, through interfaces with the categories of analysis and four principles to observe the progress and or setbacks the laws in relation to the act of gestating a public school in that state
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-07
dc.date.available.fl_str_mv 2011-06-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-01-10T18:06:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/697
url http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.por.fl_str_mv
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
dc.publisher.country.por.fl_str_mv
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
collection Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/697/1/2010MariaDinoraBaccinCastelli.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e1b97d38e999bbcfba4c3b051999438a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br
_version_ 1809092284510109696